כשארטיום דולגופיאט סיים את שני התרגילים שלו במוקדמות המשחקים האולימפיים באולם בפריז, גם הוא העריך שנותרו לו שעות ספורות עד שייפרד מתוארו כאלוף האולימפי. הוא כבר עשה את דרכו לכפר האולימפי לקראת עזיבה אפשרית, אלא שעשר שעות לאחר מכן נס ברסי של המשלחת הישראלית התחולל והמתעמל הישראלי עלה בסופו של דבר לגמר תרגיל הקרקע שיתקיים בשבת הקרובה.
גם אחרי הזכייה בזהב במשחקים בטוקיו לפני שלוש שנים, ועם תואר אלוף העולם וסגן אלוף אירופה באמתחתו, הגיע אתמול דולגופיאט לעמדת הראיונות בתחתית האולם בדרום הבירה הצרפתית. הוא חשש שעם ציון של 14.466 אין לו סיכוי לעלות לגמר יחד עם שבעה מתחרים נוספים, אבל הכוכבים הסתדרו.
2 צפייה בגלריה
המתעמל הישראלי ארטיום דולגופיאט
המתעמל הישראלי ארטיום דולגופיאט
הכוכבים הסתדרו לו. ארטיום דולגופיאט
(REUTERS/Athit Perawongmetha)
כבר בשעות הבוקר, כשדולגופיאט עלה לחימום, הוא ביצע תרגיל במהלכו כמעט מעד אל מחוץ לזירה. בזמן שהמתחרים שלו נראו משוחררים יותר, הוא עשה תרגילי מתיחות, פיזר על עצמו את האבקה ובעיקר נראה לחוץ מאוד מהאירוע. אולי בגלל שלכולם היה ברור שהאלוף האולימפי ואלוף העולם חייב לעלות לפחות לגמר.
זו הייתה הפעם הראשונה שספורטאי ישראלי עולה למשחקים כאלוף אולימפי. גל פרידמן לא הצליח להעפיל למשחקים בבייג'ינג אחרי הזהב שלו באתונה והמתעמלת לינוי אשרם בחרה לפרוש, ולכן זו הפעם הראשונה שישראלי מנסה להגן על התואר האולימפי. המדליה היוקרתית מהאולימפיאדה לפני שלוש שנים יחד עם ההישגים הנוספים של דולגופיאט, הפכו אותו לספורטאי הגדול ביותר שהיה בישראל.
כשדולגופיאט הוצג לפני התרגיל קרקע שלו, הכרוז בישר כי מדובר באלוף אולימפי ואלוף עולם, והקהל קם על רגליו והריע. אבל אז הגיעו התרגיל והאכזבה. היה חשש אמיתי כי התרגיל הזה יביא לקיצן שלוש שנים של עבודה קשה ושבגלל שתי טעויות במהלכו דולגופיאט אפילו לא יעלה לגמר.
מיד אחרי בדיקת הסמים שעבר בברסי עשה דולגופיאט את הדרך הגשומה לכפר האולימפי, כשהוא היה בעצמו קטן אמונה. הוא ראה את היריבים שלו עולים למזרן לתרגיל הקרקע ובכל פעם התקווה עלתה מעט, כשראה כיצד הם נופלים אחד אחרי השני ומעניקים לו את המקום בגמר.
2 צפייה בגלריה
המתעמל הישראלי ארטיום דולגופיאט
המתעמל הישראלי ארטיום דולגופיאט
"היה לי ברור מראש שעם הציון הזה יהיה לי קשה לעלות לגמר, ובכל זאת עשיתי את זה"
(AP Photo/Charlie Riedel)
"הייתי מבואס מהתרגיל במוקדמות, התחושות היו לא טובות", אמר דולגופיאט. "זה לא מה שציפיתי מעצמי, הציון היה נמוך מאוד. אני לא יודע מה קרה לי, היה עליי לחץ והתרגשות חזקה. בפס השני כמעט נפלתי. יתר התרגיל היה סביר ולכן הציון עוד היה יחסית בסדר. היה לי ברור מראש שעם הציון הזה יהיה לי קשה לעלות לגמר, ובכל זאת עשיתי את זה. אמרתי מראש שבמוקדמות, כשכל הלחץ עליך, מספיקה טעות אחת או שתיים והכל משתנה, ממש לא משנה אם אתה אלוף אולימפי ואלוף עולם, לצערי ההתרגשות השפיעה עליי".
דולגופיאט הגיע אחרי שנה של פציעות. הוא התמודד עם פציעה בצוואר, אבל בעיקר בגיד האכילס. "ההכנה שלי לא הייתה טובה", הוא העיד. "לא היו לי תרגילים טובים מאוד חוץ מאליפות ישראל האחרונה ואולי עוד כמה, אבל הפציעה ברגל גרמה להכנה שלי לא להיות חלקה. אין לי כל כך הסבר למה שקרה לי בתרגיל. אולי כי הייתי ראשון אז לא היה לי זמן להרגיש את הקרקע טוב ולהתרכז. מצד שני, כל זה תירוצים, הייתי צריך לצאת ולעשות. אחרי התרגיל הייתי קצת עצבני רק על עצמי".
על התחושות לעלות לבצע את תרגיל הקרקע כאלוף אולימפי: "זה מרגיש אחרת לגמרי. ניסיתי לצאת למזרן עם ראש פתוח, היה עליי המון לחץ. כולם בישראל אמרו לי 'תביא מדליה ובהצלחה', אבל רק אני אשם בציון הנמוך. אולי לא הייתי מוכן ב-100 אחוזים. אבל מעכשיו דף חדש. אגיע אחרת לגמרי ובלי לחצים מיותרים".