זכייה בתואר היא הפסגה אליה שואפת קבוצת כדורגל להגיע, וכשמדובר במועדון שאינו מרבה בהנפות, בכלל מדובר בחגיגה. כך היה לאחר זכייתה של בני יהודה בגביע המדינה לפני קרוב לשנתיים. ההווה הכתום היה מיוחד ומאוד שמח, אך באיזשהו מקום אותו יום סימן גם את העתיד והוא – כפי שרואים היום – הרבה פחות נוצץ.
אותה הנפת גביע, שנייה תוך שלוש שנים, הייתה הישג נפלא אבל גם שלחה את הבעלים ברק אברמוב למכירת חיסול. מבין 11 השחקנים שפתחו בהרכב בגמר מול מכבי נתניה, נותר במועדון רק שחקן אחד - הקפטן דן מורי. חמישה שחקנים מאותו הרכב נמכרו תמורת סכומי כסף לא קטנים. שני זרים שהצליחו בבני יהודה, השוער אמיליוס זובאס והחלוץ יקוב סילבסטר, סיימו חוזה ועזבו. שני שחקנים אחרים פרשו, מתן בלטקסה חזר לקבוצת האם מכבי ת"א, וזהו. מורי נותר לבדו.
5 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
מכירת חיסול. אברמוב
(צילום: ראובן שוורץ)
5 צפייה בגלריה
ברק לוי
ברק לוי
בני יהודה בדרך ללאומית? ברק לוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בקרוב, כך נראה, הקפטן וחבריו ישחקו בליגה הלאומית. הירידה המתקרבת תהיה תוצאה של אי־ההשקעה בסגל שבאה לביטוי בצורה הטובה ביותר אחרי הגמר ההוא, כלומר, היעדר חיזוק ראוי שימלא את מקום העוזבים. הניצחון של הפועל ת"א על מכבי נתניה שלשום פתחה פער שבע נקודות הפרש בין היריבה העירונית שבמקום ה־12, מעל הקו האדום, לבין בני־יהודה שבמקום ה־13, מתחתיו. נציגת שכונת התקווה תשחק הערב (20.15) בטדי מול בית"ר ירושלים. אם תפסיד, הסיכוי שלה להדביק את הפועל ת"א כשיוותרו ארבעה משחקים לסיום, נראה קלוש.

הקיפאון בחלון החורפי

ההבדל בין מה שעשו שתי הקבוצות האלה – הפועל ת"א ובני יהודה – בחלון ההעברות החורפי, הוא כנראה זה שיכריע את זהות היורדת. אבל לפני שניכנס אליו, צריך להסתכל על פעילותו של אברמוב בשוק ההעברות בצורה רחבה יותר. הבעלים הנוכחי הגיע לשכונה בקיץ 2016, ומאז אחראית קבוצתו לכמה מההעברות הגדולות שהיו בכדורגל הישראלי. היקרה ביותר הייתה מכירתו של הקשר איסמעילה סורו לסלטיק הסקוטית תמורת 2.3 מיליון יורו. ירדן שועה, יובל אשכנזי ודולב חזיזה נמכרו למכבי חיפה, מאוויס צ'יבוטה ודור ז'אן לקבוצות בחו"ל – אלה הדוגמאות הבולטות.
בשלוש השנים האחרונות מכרה בני יהודה שבעה שחקנים, בסכום של לפחות 100 אלף יורו לכל העברה, יותר מכל קבוצה אחרת בליגה. בית"ר ירושלים ו־מ.ס אשדוד נמצאות אחריה עם שש מכירות בסכום הזה ומעלה, אבל הנה מגיע ההבדל: באותה תקופת זמן בית"ר גם רכשה 12 שחקנים תמורת 100 אלף יורו לפחות עבור כל אחד. אשדוד, קבוצה בסדר הגודל של בני יהודה, קנתה ארבעה שחקנים עבור סכומים דומים. בני יהודה עצמה, למרות ההכנסות הגדולות, לא שילמה דמי העברה בגובה הזה בכלל, אפילו לא על שחקן אחד.
עכשיו בחזרה למאבק מול הפועל ת"א. העונה של האדומים תפסה כיוון חיובי בזכות לא מעט החתמות מוצלחות בינואר. מעל כולן אפשר לסמן את ההצטרפות של דן איינבינדר ובן ביטון, ששיחקו במועדונים גדולים והפכו במהירות למנהיגים בקבוצתם החדשה. בבני־יהודה, לעומת זאת, חשבו יותר בקטן ונדמה שאף אחד שם לא האמין באמת שאפשרות הירידה אכן קיימת.
מאז נפתח החלון, עברה הקבוצה 15 משחקי ליגה, וזה מספר המשחקים בהרכב של השחקנים החדשים: עוביידה חטאב 4, ג'ורג' פוצ'יבה 6, אלמוג בוזגלו ורז נחמיאס 7. פאטוס בצ'יראי, מצטרף נוסף, הוחתם ממש לפני סגירת החלון והחל לשחק רק בחודש מארס. מאוחר, כנראה מאוחר מדי.

לא מייצרים שחקנים

במקביל הפכה סאגת המאמן לפארסה. יוסי אבוקסיס היה לפני שנה השם החם בישראל. רבים ראו בו מועמד מוביל לאימון הנבחרת, ובינואר 2020 עזב את בני יהודה וחתם בהפועל באר־שבע. במקומו מונה בשכונה אלישע לוי, שעשה עבודה טובה יחסית, אבל עזב לאחר שלושה מחזורים העונה עקב חילוקי דעות שהיו קשורים בין השאר להחתמת שחקנים.
5 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס על הקווים
יוסי אבוקסיס על הקווים
זוכרים שהוא היה מועמד לאימון הנבחרת? אבוקסיס
(צילום: גיל נחושתן)
ניר ברקוביץ' הגיע כמחליף והחזיק ארבעה משחקים. הוא פוטר בעקבות תקרית עם הפרשן לירן שטראובר. את מי מינה הבעלים למאמן הבא? אף אחד, לפחות לזמן מה. כפיר אדרי היה מאמן זמני במשך חודש וחצי. אברמוב חיכה לאבוקסיס.
בעצם, אם מחברים את שני הסיפורים – הרכש הצנוע שהגיע בחלון ההעברות החורפי וההתפשרות על מאמן זמני למשך תקופה ארוכה – אפשר לומר שאברמוב שם את כל הז'יטונים שלו על אבוקסיס. נדמה שהוא האמין שהמאמן לבדו יספיק להישארות בליגה. פה חשוב להזכיר לבעל הבית מה קרה שבע שנים אחורה, עוד לפני שהצטרף למועדון. אבוקסיס חזר אז לבני יהודה כדי להצילה מירידה, ולא הצליח במשימה.
שנה מאוחר יותר עלו אבוקסיס ובני יהודה בחזרה לליגת העל. יכול להיות, אם אכן הקבוצה תרד ללאומית בקרוב, שכך יהיה גם הפעם. לבני יהודה יש כמות אוהדים לא קטנה, ומשאבים ששווים ליגת על. רק שכדי להיות קבוצה בולטת ותחרותית כבעבר, יהיה צורך להשתמש במשאבים האלה. קבוצות כמו מכבי פ"ת או אשדוד יכולות למכור כמות גדולה של שחקנים, כי הן כל הזמן מייצרות לעצמן חדשים. בני יהודה לא כזו. כדי לשרוד, היא חייבת שינוי בהתנהלות.
אם מחברים את שני הסיפורים – הרכש הצנוע וההתפשרות על מאמן זמני למשך תקופה ארוכה - אפשר לומר שאברמוב שם את כל הז'יטונים על אבוקסיס.