תשעה ישראלים, אפס מדליות, בלי קרב על ארד – זה המאזן העגום של משלחת הג'ודו למשחקים האולימפיים עד כה. חובה לציין שאף אחד מהם לא היה מועמד מובהק לפודיום, גם אם הייתה תקווה להבלחה, אבל ביומיים הקרובים יעלו התותחים הכבדים – ואיתם גם רף הציפיות.
יום יגיע הרגע הגדול של ענבר לניר, המדורגת שלישית בעולם במשקל של עד 78 ק"ג, שסומנה מראש כמי שיכולה לעשות את זה. במקביל ייכנס למעגל התחרויות פיטר פלצ'יק (100 ק"ג), הג'ודאי הבכיר מבין הגברים, שביום נתון מסוגל לפלרטט עם אזור המדליות. מחר תופיע רז הרשקו (78 ק"ג פלוס), והציפייה היא לפחות למדליה נשית אחת. אנחנו, כמובן, לא נתנגד למספר גבוה יותר.
2 צפייה בגלריה
ענבר לניר
ענבר לניר
"פחדתי להיראות גברית". לניר
(צילום: EJU)
צריך להודות, כבר כמה שנים טובות שהג'ודו הישראלי מאבד גובה בעקביות. התחושה שלפיה אנחנו עדיין מעצמה בענף לא מתיישרת עם המציאות, ועובדה ששוב מגיעה אולימפיאדה ומכניסה אותנו לפרופורציות. אז נכון שתשעת הג'ודאים שהתחרו בינתיים, או לפחות חלקם הגדול, סבל מהגרלות קשות – אבל אף אחד לא הצליח להתעלות או אפילו להתקרב לפודיום. אלא שאם אלו היו הציפיות מהם פחות או יותר, במקרה של לניר בת ה-24 מדובר, כאמור, בג'ודאית שנמצאת בשיא שלה. והיא תישא על כתפיה החסונות, יחד עם חברתה הרשקו, את המשימה להציל את כבוד המשלחת. יום קרבות מושלם כמו שלניר סיפקה באליפות העולם בקטאר לפני שנה, יבטיח לה התמודדות על מדליה אולימפית. לפחות.

"פחדתי להיראות גברית"

הילדה ההיפראקטיבית התנסתה בכל חוג אפשרי, בין היתר בלט, עד שהגיעה לאולם ג'ודו והתאהבה מהרגע הראשון. הכוח המתפרץ והאגרסיביות הפכו אותה מגיל צעיר מאוד לפוטנציאל אדיר בענף הפיזי. כשהייתה בת 13 היא ראתה מסלון ביתה כיצד ירדן ג'רבי זוכה באליפות העולם בברזיל ומניפה את הידיים למעלה, והחליטה שהיא הולכת בעקבותיה. עשר שנים לאחר מכן נסגר המעגל עם נגינת "התקווה" בדוחא, קטאר, מה שהכניס את לניר למועדון מצומצם (ג'רבי ושגיא מוקי) של אלופי עולם כחול-לבן.
לניר גדלה ביהוד כילדת סנדוויץ' בין שני אחים. בשל האימונים האינטנסיביים והיציאה לתחרויות היא למדה לבגרויות מחוץ למסגרת הבית ספרית, ושירתה בצבא כמש"קית שלישות. בן זוגה הוא רוכב האופניים יונתן יתום. לפני הפריצה הגדולה וכדי לממן לעצמה את העיסוק התובעני בג'ודו היא עבדה כמלצרית וכבייביסיטר, עד שהצליחה לגייס ספונסר – מה שהוריד ממנה לחץ ואיפשר לה להתרכז בתחום שבו תהפוך לאלופת עולם.
2 צפייה בגלריה
ההשראה שלה. ג'רבי
ההשראה שלה. ג'רבי
ההשראה שלה. ג'רבי
(הוועד האולימפי)
לניר דיברה בעבר בפתיחות על נושא דימוי הגוף כג'ודאית. "תמיד הייתי גבוהה, עם שרירים ובולטת וזה הפריע לי. עד היום זה מפריע לי. אבל ההבדל בתפיסה הוא שהגוף שלי מסוגל לעשות דברים מטורפים. הוא לא נראה כמו הבחורות הרגילות שיש להן מיליוני לייקים באינסטגרם, ואני חייבת להיות גאה בו וחייבת לקבל אותו", אמרה באחד הראיונות.
לפני שנתיים שיתפה בפוסט: "עד גיל 12 לא הייתי מוכנה להרים משקולת ששוקלת יותר משני קילו ושהצבע שלה לא היה ורוד. פחדתי להיות שרירית. פחדתי להיראות גברית. היה לי חשוב להיות יפה, החלום שלי היה שהבנים בכיתה יריבו מי יזמין אותי לסלואו בבת-מצווה הקרובה. האמנתי שאם הידיים שלי גדולות משלהם הסיכויים שלי הולכים ופוחתים. במועדון שלי הייתי הילדה היחידה והתאמנתי רק עם בנים, לא הייתה לידי ספורטאית בוגרת כדי לקבל את ההוכחה שאם אעשה לחיצת חזה לא יחשבו שאני בן בטעות. עד היום אני עומדת מול המראה ועפה על עצמי. כי השרירים שלי הם התכשיטים הכי יפים שלי.
"אני כותבת את הפוסט הזה לאותה ילדה בת 12 שהייתי, ולאותן ילדות שמתלבטות אם לקחת את המשקולת הכבדה יותר כי הן מפחדות מאיך שהגוף שלהן ייראה. להיות חזקה זה כל כך יפה, והיופי האמיתי מגיע מבפנים. וכשתעמדי עם המדליה על הצוואר בתחרות הכי חשובה בחיים שלך, את תגידי לעצמך תודה על ההחלטה לבחור להיות חזקה".

שנה בסימן שאלה

2023 הייתה שנה חלומית עבור לניר, ובמהלכה חגגה זכייה באליפות העולם, סיימה שנייה בגראנד-סלאם טוקיו, ניצחה את כל היריבות העיקריות שלה וזינקה לפסגת הדירוג. 2024 נפתחה פחות טוב, ובה הישראלית עמדה רק פעם אחת על הפודיום, כשזכתה בארד באליפות אירופה לפני ארבעה חודשים בזאגרב. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שהיא החליטה להוריד עומסים בשנה האולימפית וקיימה 12 קרבות בלבד, בחמישה מהם הפסידה. למעשה, מאז אליפות אירופה היא לא התחרתה בכלל, והסתפקה במחנות אימון במדריד ובטוקיו, לכן לא ברור איזו לניר נקבל.
גילי שריר מדברת אחרי ההפסד בקרב הראשון בפריז
(צילום: עוז מועלם)

המסלול לפודיום

הג'ודאית המבטיחה קיבלה הגרלה סבירה, והכי חשוב, נמנעה ממפגש מוקדם עם הברזילאית מיירה אגיאר, שזכתה במדליות ארד בשלוש האולימפיאדות האחרונות. יתרה מכך, אגיאר שובצה לבית המקביל ותפגוש בו בסיבוב מוקדם את אלופת העולם המכהנת, האיטלקייה אליס בלאנדי – כך שיריבה חזקה אחת של לניר תודח כבר בסיבובים הראשונים.
הישראלית הבכירה עלתה אוטומטית לשמינית הגמר, ותפגוש ככל הנראה את חוסלן אוטגונביאר בת ה-19 ממונגוליה. לניר תגיע מן הסתם כפייבוריטית, אבל ברבע הגמר היא כבר צפויה לקבל את המדורגת שישית, חוסיה סטינהאוס ההולנדית, שמובילה עליה 0:3. אם תצליח להתגבר על המשוכה הקשה הזו, הדרך למדליה תהיה סלולה.
פורסם לראשונה: 01:30, 01.08.24