לריצת הגמר ב־1,500 מטר לנשים באולימפיאדת לונדון היו כמה אנקדוטות: בגלל שוויון בזמנים בחצי הגמר התמודדו בגמר 13 רצות במקום 12 כנהוג, מורגן יוצ'ני שוב מעדה על המסלול, כפי שקרה לה שנה קודם לכן באליפות העולם, שתי טורקיות זכו בשני המקומות הראשונים, הפעם הראשונה שבה שתי רצות מאותה מדינה זוכות בזהב וכסף ב־1,500. וכן, הקצב, היה איטי. המנצחת זכתה בזמן של 4:10.23 שניות, אבל הריצה הייתה מותחת: רק 67 מאיות השנייה הפרידו בין מדליית הזהב למקום הרביעי.
אבל האמת היא שלקח לריצה הזאת, "הריצה המלוכלכת ביותר בתולדות האתלטיקה הקלה" כפי שכונתה, 145 חודשים עד שהשבוע נקבעו הזוכות הסופיות במדליות.
3 צפייה בגלריה
ריצת 1,500 מטר לנשים באולימפיאדת לונדון
ריצת 1,500 מטר לנשים באולימפיאדת לונדון
"הריצה המלוכלכת ביותר בתולדות האתלטיקה הקלה"
(צילום: Clive Brunskill/Getty Images)

דובריסקי חשדה ראשונה

ואלו תולדות תשע הרצות שסיימו ראשונות בתחרות באולימפיאדת לונדון, לפי הסדר שבו סיימו את הריצה: הטורקייה אסלי צ'אקיר אלפטקין, הייתה מושעית בשנים 2004 עד 2006 על שימוש בחומרים אסורים. ב־2013 נתפסה שוב וב־2015 נשללה ממנה מדליית הזהב. מאוחר יותר היא הושעתה לכל החיים. השנייה, גאמזה בולוט, גם היא מטורקיה, שיפרה במהלך חצי הגמר את השיא האישי שלה ב־17.05 שניות. ב־2016 נתפסה על חריגות בדרכון הביולוגי שלה (נשמר לאורך שנים כדי לאתר חומרים אסורים בבדיקה קדימה), ומדליית הזהב שקיבלה במקום אלפטקין נלקחה ממנה. השלישית, מרים יוסוף ג'מאל, אתיופית שייצגה את בחריין, זכתה מן ההפקר והחליפה את מדליית הארד שלה בזהב. חד גדיא, חד גדיא.
טטיאנה טומאשובה מרוסיה הושעתה בשנים 2008 עד 2010 לאחר שניסתה לרמות בבדיקת סמים כשהחליפה דוגמיות שתן. לאחר ההשעיות הראשונות היא קודמה מהמקום הרביעי למדליית כסף, אבל בשבוע שעבר החליט בית הדין לערעורים של הספורט כי טומאשובה רימתה פעם נוספת, מדליית הכסף נלקחה ממנה והיא הושעתה לעשר שנים.
3 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: יוסוף, צ'אקיר אלפטקין ובולוט
מימין לשמאל: יוסוף, צ'אקיר אלפטקין ובולוט
המדליות של הטורקיות נשללו מהן. יוסוף (ארד), צ'אקיר אלפטקין (זהב) ובולוט (כסף)
(צילום: Clive Brunskill/Getty Images)
חמישית הגיעה אבבה ארגאווי, שאז ייצגה את אתיופיה ומאז עברה לייצג את שוודיה. היא הושעתה לזמן קצר ב־2016, אבל ההשעיה בוטלה לאחר שלא נמצאו הוכחות מספקות לכך שנטלה חומרים אסורים. לפני חודש בלבד, במהלך אולימפיאדת פריז, היא קיבלה באופן רשמי את מדליית הארד באיחור של 12 שנה. מאז, בעקבות פסילתה של טומאשובה, היא כבר הוקפצה למדליית הכסף – אבל עדיין לא הספיקה לבצע את השדרוג. אולי בעוד 12 שנה.
השישית, שאנון רואוברי מארה"ב, מעולם לא נכשלה בבדיקות סמים. "חשדתי עוד לפני המרוץ שיש הרבה רצות על חומרים אסורים, אבל לא היה לי כוח להעלות את זה, גם אחרי הריצה", היא אמרה ב־2017 ל־ESPN, "זה די מטורף לחשוב שחצי מהרצות היו רמאיות שלא היו אמורות להיות שם בכלל. באתי לריצה נאיבית. עבורי עדיף לפרוש מאשר לרמות. זה קוד מוסרי שהייתי בטוחה שכל הרצות שותפות לו".
נטליה קארייבה מבלארוס סיימה שביעית. ב־2014, שנתיים אחרי אותה ריצה, הושעתה לשנתיים בעקבות חריגות בדרכון הביולוגי שלה. כל התוצאות שלה, כולל לונדון 2012, נמחקו מהספרים. השמינית לוסיה קלוצובה מסלובקיה לא נכשלה מעולם בבדיקות סמים. תשיעית הגיעה יקטרינה קוסטצקאיה מרוסיה שב־2014 קיבלה השעיה של שנתיים על שימוש בחומרים אסורים. תוצאתה מלונדון נפסלה.
אולי הרצה המעניינת ביותר בריצה הייתה ליסה דובריסקי שהגיעה עשירית. "אני לא מרגישה שאני מתחרה במרוץ הוגן", היא התבטאה מיד עם סיום הריצה, כשהיא לא מציינת שם של אתלטית מסוימת. "אני חושבת שבסופו של דבר הן ייתפסו, אני מחזיקה אצבעות לכך". דובריסקי הבריטית בוקרה בחריפות על דבריה וסומנה כלוזרית בכיינית, אבל אחרי ששש מתוך תשע הרצות שסיימו לפניה במרוץ הושעו בגלל שימוש בחומרים אסורים, מתברר שהיא ידעה בדיוק מה היא אמרה, מיד בלהט הרגע. הקהל בלונדון אגב, באינסטינקטים משלו, שרק בוז לשתי הטורקיות כשערכו את הקפת הניצחון.
3 צפייה בגלריה
ליסה דובריסקי
ליסה דובריסקי
ידעה בדיוק מה היא אמרה. דובריסקי
(צילום: Stu Forster/Getty Images)

מדליה בדרך לחופשה

רואוברי, רצת המרחקים הטובה ביותר של דורה בארה"ב, הייתה בדרך לחופשה בגלפגוס ביחד עם בעלה ושני ילדיה כשקיבלה הודעה מהסוכן שלה. "שאנון, אני שמח להודיע לך", הוא כתב בהודעה, "ששמונה שנים אחרי שרצת את המקצה האולימפי האחרון שלך, זכית במדליית ארד". רואוברי התחילה לרעוד ולבכות ללא שליטה. "זה היה הפרק שאכל אותי יותר מכל פרק אחר בקריירה שלי", אמרה אחרי שקיבלה את ההודעה, "כבר נכנעתי וחשבתי שהיום הזה לא יגיע למרות כל סימני השאלה שנותרו, שלא יהיה צדק. אין בי שום מרירות על המתיקות שבהודעה הזו. הזלתי יותר מדי דמעות על הפרשה הזו, הרווחתי את הזכות לשמוח עכשיו", היא אמרה כשנשאלה על העובדה שלא קיבלה את הזכות לעמוד על הפודיום האולימפי ועל שאר הבונוסים הכספיים שפיספסה.
רואוברי נגעלה כל כך מהספורט שאותו כל כך אהבה ושלו הקדישה והקריבה את כל חייה, עד שבחרה שלא לצפות בכלל במשחקים בטוקיו. התקווה של רואוברי לצדק חזרה לקנן. היא קיבלה את ההצעה והסכימה להיות פרשנית עבור NBC באולימפיאדה. חודש אחרי סיום המשחקים, היא קיבלה את הצדק שלה. "הייתי אמורה לשתות תה צהריים עם הבת שלי, בת השש", אמרה בשבוע שעבר, "אבל נראה לי שאשתה שמפניה".