3 צפייה בגלריה
המפגינים מוחים בזמן הטקס
המפגינים מוחים בזמן הטקס
המפגינים מוחים בזמן הטקס
(צילום: AP)
שלושה מפגינים נגד הפרות זכויות אדם בסין פרצו היום (שני) לאתר הארכיאולוגי באולימפיה שביוון, שבו התקיים טקס הדלקת הלפיד לאולימפיאדת החורף בבייג'ינג, אשר תיפתח בעוד 108 ימים. השלושה רצו לעבר מקדש הרה כשהם מחזיקים בדגל טיבט ובשלט עם הכיתוב "לא למשחקי רצח העם".
המפגינים טיפסו על גדר כדי להיכנס לשטח וניסו להגיע לאזור שבו נערך הטקס עצמו, אולם נעצרו מיד על ידי המשטרה במקום. בימים האחרונים נעצרו ביוון מפגינים נוספים שמחו על כך שסין תהיה זו שתארח את משחקי החורף האולימפיים, בטענה שהמדינה "עוזרת לרצח העם הטיבטי".
עוד לפני התקרית, אמר נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך: "בזמנים קשים אלה, בהם אנחנו עוד חיים עם הקורונה, משחקי החורף האולימפיים בייג'ינג 2022 יהיו רגע חשוב בו נוכל לציין שלום, חברות וסולידריות".
"מיטב הספורטאים בעולם יתחרו ביניהם על התהילה האולימפית, בעודם חיים יחד בשלווה תחת קורת גג אחת בכפר האולימפי", הוסיף באך. "המשחקים האולימפיים לא יכולים להתמודד עם כל האתגרים בעולם שלנו, אבל הם נותנים דוגמה לעולם שבו כולם מכבדים את אותם החוקים ואחד את השני".
כמיטב המסורת לפני כל אולימפיאדה, גם הפעם הוצתה אש המשחקים במקדש הרה באולימפיה, המקום שבו התקיימו המשחקים הראשונים לפני 3,000 שנה. הטקס נערך בעיקר לעיני חברי הוועד האולימפי.