בעוד אנסטסיה גורבנקו מציבה עצמה כמועמדת להיות הישראלית הראשונה בצמרת השחייה העולמית, הענף האולימפי המוביל האחר - ושמכונה לפי ההיסטוריה "מלך האולימפיאדה" - האתלטיקה, מבטיח 2022 רבת הישגים לספורט הישראלי. רבים מתקשים לזכור דור כה מבטיח של אתלטים מוכשרים, חלקם שמות שעד לפני שנתיים היו אלמוניים. אם תרצו, ייתכן שהצלחת גורבנקו תיתן השראה ותסחף אותם בפן המנטלי.
השנה הקרבה ובאה תהיה משמעותית מכמה סיבות. הראשונה היא אולימפיאדת פריז 2024 - עוד שנתיים וחצי בלבד. השנייה היא אליפות העולם ביולי שאמורה לייצר שלל תוצאות איכותיות ביוג'ין, אורגון - "בירת האתלטיקה העולמית". בנוסף, אליפות אירופה תיערך במינכן ואליפות העולם לנוער תתקיים בקולומביה. ואם זה לא מספיק, ירושלים תארח לראשונה תחרות אתלטיקה יוקרתית, אליפות אירופה לנוער.
7 צפייה בגלריה
ויסמן, קפיטולניק, אפריפה
ויסמן, קפיטולניק, אפריפה
הפנים ל-2022. ויסמן, קפיטולניק, אפריפה
(צילום: אורן אהרוני, איגוד האתלטיקה)

ליגת היהלומים

בראש גדוד בעלי התקוות צועד יונתן קפיטולניק, אלוף העולם הישראלי הראשון לנוער בקפיצה לגובה, וגם אלוף אירופה לנוער. בגיל 19 ועם שיא אישי של 2.26 מטר, קפיטולניק ינסה להתקרב לשיא הלאומי האיכותי של קונסטנטין מטוסביץ' (2.36 מטר), שכרגע נראה בלתי שביר. וזה לא שקפיטולניק לא מוכשר - להיפך.
קפיטולניק הציג ב-2021 את התכונה שבלעדיה אי-אפשר להגיע לצמרת - הוצאת המיטב ברגע הגדול והחשוב מכולם. לאור העובדה שהוותק שלו בבור הקפיצה הוא פחות משלוש שנים, ובמספר מרכיבים עדיין יש לו מה לשפר ולהוסיף סנטימטרים, המטרה קרובה היא להיות הישראלי השלישי שמנתר לגובה 2.30 מטר. חוץ ממטוסביץ' כאמור, גם ניקי פאלי בשיא נוער אדיר של 2.30 מטר הגיע לפסגה הזו.
היעד של קפיטולניק, שעובר בשנה הבאה להתחרות בבוגרים, הוא העפלה לגמר אליפות אירופה במינכן. הצלחה שם, בהנחה שיעמוד במשימה, אמורה להעניק לו את הכרטיס לאליפות העולם. קפיטולניק, צריך לציין, הוא כישרון מולד בקפיצה לגובה נוכח מבנהו הייחודי למקצוע. בניגוד לגורבנקו שמצפים ממנה להישגים אדירים כבר בפריז, על קפיטולניק בונים לטווח ארוך יותר. בכל מקרה, גם הוא מיועד להגיע בסופו של דבר לצמרת במקצועו. אגב, דימה קרויטר, אלוף העולם לקדטים לשעבר שהתחרה באולימפיאדת ריו, חוזר בגיל 28 מפרישה ויהווה פרטנר מאתגר באימונים לקפיטולניק אצל המאמן אנטולי שפרן.
7 צפייה בגלריה
יונתן קפיטולניק
יונתן קפיטולניק
רוצה להיכנס למועדון ה-2.30 מטר. יונתן קפיטולניק בפעולה
(צילום: gettyimages)
7 צפייה בגלריה
בלסינג אפריפה
בלסינג אפריפה
יעשה קפיצת מדרגה? בלסינג אפריפה
(צילום: אורן אהרוני)
תקווה אחרת, עדיין ברמת הצעירים, הוא האצן בלסינג אפריפה (18) המתמקד ב-200 מטר. מדהים לגלות שמי שהוכתר כבר פעמיים כאלוף ישראל לבוגרים יהיה ב-2022 עדיין בגיל נוער. אפריפה אמנם סיים במקום השביעי ב-200 מטר בגמר אליפות העולם לנוער בניירובי - אך השאיר תחושה של החמצה, שעליה הוא מקווה לכפר באליפות העולם לנוער בקולומביה ובאליפות אירופה לבוגרים.
תוצאת המינימום לאליפות אירופה היא 20.44 שניות (שיאו האישי עומד על 20.94), אבל מכיוון שקשה להאמין שיהיו מספיק אצנים שישיגו זאת, הוא שואף להתמקם ברשימת ההמתנה. לפי ההערכה, תוצאה של 20.70 שניות עשויה להספיק, כאשר דבר נוסף שיקדם אותו הוא צבירת נקודות מזכייה באליפות ישראל.
יש הרבה אופטימיות לגבי אפריפה, רובה מבוססת על הריצה הפנטסטית שלו בחצי הגמר בניירובי - 20.49 שניות - שלא נרשמה כשיא לאומי מכיוון שנשבה רוח מעל המותר, 2.3 מטר לשנייה. רק להבהיר: התוצאה שוות-ערך ל-20.60 שניות ברוח חוקית. יש למה לצפות.

בחירתה של לונה

בדור הביניים אפשר למצוא את השמות המוכרים. דיאנה ויסמן (23), שהייתה כפסע מחצי הגמר ב-100 מטר באולימפיאדת טוקיו ותגיע כעת עם יותר ניסיון, תשאף להגיע לחצי הגמר באליפות אירופה ולאותו הישג באליפות העולם, אם וכאשר תגיע לאורגון. התוצאה המיוחלת: שיא לאומי של 11.20 שניות, שיפור של 5 מאיות לשיאה הנוכחי ב-100 מטר.
טוקיו הייתה התחרות שהחזירה לחיים את חנה קנייזבה-מיננקו בת ה-32, אחרי שהתקבל הרושם כי היא בדרך לסיים את הקריירה הבינלאומית. קופצת המשולשת התעלתה במשחקים האולימפיים וסיימה במקום השישי בגמר עם 14.60 מטר מפתיע. זו הייתה התוצאה השלישית הכי טובה שלה בקריירה, אחרי שקבעה 14.78 מטר וזכתה במדליית כסף באליפות העולם ב-2015. הניסיון השני לשת"פ עם המאמן רוגל נחום הצליח הפעם והם נראו כצוות מנצח.
7 צפייה בגלריה
דיאנה ויסמן
דיאנה ויסמן
התקרבה לחצי הגמר. דיאנה ויסמן (משמאל) בטוקיו
(צילום: AFP)
השגת מדליה באליפות אירופה ומיקום גבוה באליפות העולם יהוו אתגר למיננקו הוותיקה. באליפויות אירופה הקודמות הייתה רמה בינונית יחסית, וזה לא המצב במינכן שם תשתתפנה מדליסטיות הכסף והארד מטוקיו, הפורטוגלית פטריסיה מימונה והספרדייה אנה פלטיירו. באליפות העולם מובטח כמעט בוודאות ניצחונה של האלופה האולימפית ושיאנית העולם יולימאר רוחאס מוונצואלה (15.67 מטר), שניפצה לרסיסים בטוקיו שיא ותיק בן 26 שנים שבו החזיקה האוקראינית אנסה קרבץ (15.60).
סביר להניח כי לונה צ'מטאי-סלפטר (33) לא תוכל להשתתף גם באליפות אירופה וגם באליפות העולם, תחרויות בהפרש של חודש בודד, והיא כנראה תבחר באפשרות האחרונה. כזכור, המרתוניסטית הייתה בין המובילות בריצה בטוקיו, אך פרשה ארבעה קילומטר לסיום בעקבות כאבי מחזור וסיימה לבסוף במקום ה-66. מאור טיורי, שהשתתפה גם היא בטוקיו, והרצה החרדית הראשונה ביטי דויטש יקוו לקבוע את המינימום לאורגון, 2:29.30 שעות.
גם במרתון של הגברים תהיה, כמובן, בעיית תאריכים. עם זאת, לישראל יש לא מעט רצים איכותיים ויתאפשר לשלוח שלושה לאליפות אירופה ושלושה לאליפות העולם. יהיה זה נכון, להערכתי, להציב את הרץ הבכיר, מארו טפרי, באליפות אירופה שם יהיה לו סיכוי להשיג מדליה. כזכור, טפרי השיג את המיקום הגבוה ביותר של ישראלי במרתון אולימפי - 13. באורגון, לעומת זאת, יתמודד על מקום בעשירייה הראשונה, הישג מצוין כשלעצמו אבל לא פודיום.
7 צפייה בגלריה
חנה מיננקו
חנה מיננקו
חנה מיננקו מזנקת בטוקיו
(צילום: אורן אהרוני)
7 צפייה בגלריה
לונה צ'מטאי-סלפטר בטוקיו
לונה צ'מטאי-סלפטר בטוקיו
לונה צ'מטאי-סלפטר בטוקיו
(צילום: רויטרס)
רעייתו של מארו, סלאמוויט, הדהימה בטוקיו כשהעפילה לגמר ה-5,000 מטר וקבעה שיא ישראלי מצוין של 14:53.43 דקות. היא כרגע מדורגת שביעית באירופה ו-33 בעולם, אם כי הסיכוי לשחזר את הפודיום ומדליית הזהב של צ'מטאי-סלפטר באליפות אירופה בברלין 2018 הוא נמוך. בהתחשב בכך שהאלופה האולימפית, סיפאן חסן האדירה, עשויה להשתתף, וגם הגרמנייה המצוינת קונסטנזה קלוסטהאלפן תרוץ, הסיכוי לפודיום נמוך. מקום בחמישייה הראשונה יהיה הישג אדיר.
לא רק המפעלים הבינלאומיים ייתנו טעם. באליפות אירופה לנוער בירושלים, יסקרנו בין היתר רץ ה-800 מטר המוכשר נועם ממו והקופץ למרחק עדן סלע (16), השואף לנפץ את שיא הקדטים ההיסטורי של רמי לב-רן, 7.53 מטר, שעומד על תילו כבר 35 שנה.
7 צפייה בגלריה
סלאמוויט באיולין טפרי
סלאמוויט באיולין טפרי
גמר מפתיע ב-5,000 מטר. סלאמוויט באיולין טפרי במשחקים האולימפיים
(צילום: רויטרס)
סיוון אוירבך (21), שקבעה בשנה האחרונה שיא אישי ב-800 מטר, 2:05.46 דקות, תתעמת סוף-סוף עם שיאה העתיק בן 24 השנים של עדנה לנקרי שהושג בשווייץ ב-1998 - 2:04.05 דקות. הרצה הדרוזית הראשונה, כרוואן חלבי, סטודנטית מצטיינת בטכניון, אמורה לעלות על מפת השיאים במקצועות הלא-אולימפיים בריצות ל-1,000 ו-2,000 מטר.
ואי-אפשר בלי דניאל פרנקל (34). הקופצת לגובה, שהדהימה בקפיצה ל-1.86 מטר אחרי שהחליפה באופן נדיר רגל מנתרת כתוצאה משני ניתוחים קשים ברצועות הברך, חולמת ומאמינה ביכולתה להתקרב ל-1.90. אם תצליח, יהיה זה מקרה שכולו השראה. וכמובן, קיים מסלול ההפתעות המגלה בכל שנה כוכבים חדשים.
פורסם לראשונה: 08:05, 24.12.21