היום יותר מאשמח לסכם לכם את שלב הבתים של יורו 2024 שנערך בגרמניה. קודם כל כמה דברים לפתיחה: מלך השערים - ז'ורז' מיקוטאדזה (גיאורגיה) עם 3. מלך הבישולים - רמו פרוילר (שווייץ), אורקון קוקצ'ו (טורקיה) ודניס מאן (רומניה) עם 2. הנבחרת המצטיינת: ספרד. הנבחרת המאכזבת: אנגליה. הנבחרת המפתיעה: אוסטריה
בית א':
מה היה לנו בבית א'? גרמניה שנראתה נהדר עד המשחק האחרון כשהיא כבר הבטיחה עלייה לשלב הבא, שווייץ במסע התאוששות אחרי שלב מוקדמות בו כמעט הודחה על ידי ישראל, הונגריה שלא הציגה כדורגל גדול והודחה באופן כואב בבתים אחרי קרב מורט עצבים (בעיקר לצופה) ושחקן שהתעלף בעקבות התנגשות (וארגה) במפגש עם סקוטלנד שהגיע לה להיות מודחת. גרמניה המארחת העפילה לשמינית יחד עם שווייץ המתאוששת.

2 צפייה בגלריה
אילקאיי גונדואן וטוני קרוס
אילקאיי גונדואן וטוני קרוס
קרוס וגונדואן
(צילום: Shaun Botterill/Getty Images)

בית ב':
בית המוות לא בדיוק הרג אותנו הצופים ממתח, ולעומת הבית הקודם שבו לא היה הרבה לומר על 4 הנבחרות, בבית זה יש הרבה מה לומר.
ספרד- היחידה ביורו שסיימה את שלב הבתים עם 9 נקודות מ-9 אפשריות, היכולת הכי מרשימה ביורו, השחקן הכי צעיר בתולדות היורו (שבגללו ספגה קנס הזוי של 30 אלף יורו, כי מסתבר שבגרמניה יש חוק לגבי העסקת ספורטאים קטינים, מעניין מה יהיה בשלבים הבאים) לאמין ימאל. לאיטליה וקרואטיה חזו קרב מול ספרד על העלייה, אבל לשתיהן לא היה פיתרון ונשארו פשוט חסרות אונים כנגד הספרדים, כשלעומת נבחרות אחרות (גרמניה ופורטוגל) היא הצליחה גם לנוח וגם לנצח במחזור השלישי את אלבניה.
איטליה - הבית הבטיח קרב, ואחרי שספרד הבטיחה שמינית כבר במחזור השני, בהחלט קיבלנו קרב, אלופת היורו נגד קרואטיה (חצי גמר מונדיאל 2022 וגמר מונדיאל 2018), כשגם אלבניה ששיחקה נגד ההרכב השני של ספרד הייתה בתמונה. איטליה עלתה, לא בעזרת יכולת גדולה, אבל לעומת נבחרות אחרות בטורניר, היכולת הייתה סבירה לחלוטין ואלופי היורו האחרון הראו מלא אופי, זה התחיל מפיגור מפתיע נגד אלבניה כבר אחרי דקה וקצת, המשיך עם מופע הצלות של דונארומה נגד ספרד (שרק שער עצמי הכניע אותו) והסתיים עם דרמת הדרמות נגד קרואטיה כששער בדקה ה-98 סוחט תיקו ומעלה את איטליה לשמינית הגמר.
קרואטיה - לא מצאה את הדרך נגד יריבותיה, לא השכילה לנצח את אלבניה, ולכן אפילו שמינית לא השיגה. ביורו לא ממש הולך לקרואטים כמו במונדיאל והם צריכים לעבור תהליך של חילופי דורות.
אלבניה - לפני שאתחיל לדבר על התצוגה ביורו, צריך לחזור אחורה שנה וחצי, לליגת האומות, אלבניה נגד ישראל, שער דרמטי של תאי בריבו מנצח לישראל את ליגת האומות, מעלה אותה דרג, ונותן לה הזדמנות נוספת להעפיל ליורו. מה קרה מאז? ישראל פישלה נגד רומניה, נגד שווייץ ביכולת שהפתיעה לרעה ונגד קוסובו, ואז הובסה נגד איסלנד. אלבניה, לעומת זאת, הפתיעה את פולין ביכולת רעה (כמו שווייץ) וניצחה את צ'כיה ומולדובה. ההבדל הקטן הזה הכניס את אלבניה ליורו ולא את ישראל. נחזור להווה: גם ביורו הזה אלבניה הציגה אופי חזק, ספגה רק 5 שערים נגד 3 נבחרות טופ (חשבתי שתספוג לפחות 4 מספרד/איטליה), הבקיעה 3 (כולל אחד השערים הכי מהירים בהיסטוריית היורו), סיימה בתיקו עם קרואטיה ולא שימשה תפאורה ל-3 הגדולות שהיו איתה, יורו מכובד ביותר לאלבניה.
בית ג':
אנגליה עלתה דרך המקום הראשון עם יכולת מתחת לכל ביקורת, אכזבה ענקית מנבחרת שנראתה נורא ואיום. חוץ מזה, גם דנמרק וסרביה לא נראו הכי טוב. כן צריך לציין לטובה את סלובניה שעלתה באופן מפתיע עם אנגליה ודנמרק, אבל משחקי הבית הזה היו קשים לצפייה, וכש-4 הנבחרות בבית מבקיעות ביחד 7 שערים - זה אומר הכל.
בית ד':
בית המוות האמיתי שהפתיע את כולנו. עצם זה שאוסטריה סיימה ראשונה הפתיע רבים, אני אישית לא חשבתי שתסיים מעל פולין, אז מעל צרפת והולנד? זה ענק. צרפת עם יכולת רעה מאוד (ואמאבפה ששבר את האף ונעדר מהמשחק השני) לא הבקיעה שער שדה אחד (ניצחה מעצמי של אוסטריה, סיימה בתיקו מאופס עם הולנד, והבקיעה בפנדל נגד פולין). המזל שלה? הולנד ביכולת קצת פחות מאכזבת אבל מספיק כדי לא לעבור אותה, ופולין שלא התאוששה ממוקדמות היורו והציגה יכולת כל כך נוראית שהפכה אותה למודחת הראשונה כבר אחרי 2 מחזורים. בסופו של דבר, אוסטריה, צרפת והולנד בשלב הבא.

2 צפייה בגלריה
שחקני אוסטריה חוגגים
שחקני אוסטריה חוגגים
שחקני אוסטריה חוגגים
(צילום:EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)

בית ה':
הבית המפתיע של היורו. כולם ציפו שבלגיה תיקח אותו בהליכה, טבפועל? 4 נבחרות עם 4 נקודות, ושיטה אכזרית שמותירה את אוקראינה בחוץ למרות שמגיע לה לעלות (והיא אכן השיגה מאזן טוב יותר מכמה נבחרות שבשמינית הגמר). רומניה שהדיחה את ישראל במוקדמות וסלובקיה העפילו והראו אופי שנבחרת ישראל יכולה רק לקנא בו. רומניה, בלגיה וסלובקיה בשלב הבא.
בית ו':
פורטוגל ניצחה במחזור הראשון עם הרבה מזל (כי היכולת לא הייתה טובה) את צ'כיה, והציגה יכולת מרשימה בדרך לניצחון על טורקיה, והיא אחת מ-3 היחידות (יחד עם המארחת גרמניה וספרד) שהבטיחו עלייה במחזור 2. היכולת במחזור האחרון הייתה מחפירה, וגיאורגיה ביורו ראשון (שוב פעם, אופי שישראל יכולה רק לקנא) ניצלה זאת ועלתה על חשבון הונגריה, כמו גם טורקיה שהשיגה ניצחונות על צ'כיה וגיאורגיה.
הסיפור הגדול: יש לא מעט, אבל אבחר 3 עיקריים - כמות השערים העצמיים (7), 3 שערים פסולים לרומלו לוקאקו (בלי VAR היה הופך למלך שערי היורו), סלובניה הדיחה את סרביה ביום העצמאות הסלובני.
ולפני שאסיים, הייתי רוצה לשים זרקור על 2 משחקים:
המשחק המאכזב: צרפת נגד הולנד, שהפך למשחק הראשון ביורו שנגמר בתיקו מאופס באופן לא צפוי ומאכזב. המשחק הטוב ביותר: גיאורגיה נגד טורקיה, שמזכיר למה אנחנו אוהבים כדורגל. היה משחק מדהים, הרבה מצבים, גולים נהדרים, וסיום ששמור למשחקים הגדולים באמת.
המשך יורו מהנה!
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.