אליפות העולם בג'ודו תצא לדרך מחר (ראשון) באבו דאבי, כאשר זו התחרות האחרונה בה יכולים הספורטאים מסביב לעולם לצבור ניקוד לקראת המשחקים האולימפיים בקיץ הקרוב.
הניקוד באליפות העולם הוא הגבוה ביותר בשנה בה אין משחקים אולימפיים, ולמעשה בימים טרום הקורונה לא היה נהוג בכלל לקיים את התחרות, אליה מגיעים ספורטאים במלוא הכושר, בטח לפני אירוע השיא. אלא שלפני כשלוש שנים המגפה העולמית הזיזה את לוח הזמנים, והוחלט שאליפות העולם תשובץ כתחרות אחרונה לפני טוקיו, על מנת לעזור לספורטאים שצריכים ניקוד גבוה ודירוג לקבל את התוצאה המירבית. שלוש שנים לאחר מכן, הוחלט באיגוד העולמי (IJF) להמשיך בנוהג.
3 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
שגיא מוקי. ניסוי כלים אחרון לקראת האולימפיאדה
(צילום: Damir SENCAR / AFP)
ישנם לא מעט ג'ודאים שמעדיפים לדלג על התחרות מסיבות כאלה ואחרות, כמו חשש מפציעה או צבירת נקודות מספיקה. כך, למשל, בסגל הישראלי שתי זוכות המדליות באליפות אשתקד לא יצאו לתחרות. גם אלופת העולם ענבר לניר (78 ק"ג) וגם מדליסטית הארד רז הרשקו (+78 ק"ג) צברו את כמות הנקודות הדרושה כדי לא רק להבטיח את מקומן בבירת צרפת, אלא גם להיות מדורגות (מי שמדורגת בשמינייה הראשונה צפויה לקבל הגרלה "נוחה" יותר עד רבע הגמר) והשתיים ימשיכו למחנה אימונים עם הנבחרת בתום התחרות.
משום שהתחרות נמשכת רק חמישה ימים בלבד במקום שבעה (למשקלים האישיים), ועוד יום אחד לקבוצתי, כל יום יכיל בתוכו שלושה משקלים במקום שניים. הנבחרת הישראלית לא תשתתף גם הפעם בקבוצתי, לאחר שלא לקחה חלק בקטגוריה זו גם באליפות העולם הקודמת, ולכן הג'ודאים והג'ודאיות הישראליים, שזכו כקבוצה במדליית הארד בטוקיו ושנה לאחר מכן גם באליפות העולם (למעשה הפעם האחרונה בה הקבוצתי השתתף בתחרות כלשהי) לא יהיו מדורגים בפריז.
3 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
לא תהיה באליפות. רז הרשקו
(צילום: Damir SENCAR / AFP)
לאליפות העולם יוצאים סך הכל 13 ג'ודאים וג'ודאיות מישראל. לשירה ראשוני (48 ק"ג) וטוהר בוטבול (73 ק"ג) אמור היה להספיק הגעה לסיבוב השלישי כדי שאחד מהם יקבל את הכרטיס היבשתי, אולם בוטבול לא יוצא לתחרות בשל פציעה בצלעות. בכך, על ראשוני לנצח מעל שני קרבות כדי לקבל ניקוד שיספיק לה להתברג בטופ 16 ולתת לבוטבול, שנמצא אחריה ברשימה, את הכרטיס. במילים אחרות, אם ראשוני תודח בקרב הראשון, בוטבול עלול להחמיץ את האולימפיאדה
מי שעוד לא יוצא לתחרות בשל פציעה הוא ברוך שמאילוב (66 ק"ג). לאחר שהצוות המקצועי התייעץ מה לעשות בנוגע לג'ודאי, שגם ככה הפסיד זמן יקר לניקוד בשל ההשעייה שלו (לא דיווח שלוש פעמים על מקום הימצאו). בסופו של דבר הוחלט לא לסכן אותו בשל קרע צדדי בברך ממנו סובל, אך לעומת בוטבול, שמאילוב צפוי להיות תלוי בעצמו בכל מה שקשור לדירוג משום שאם מורידים כפילויות במשקלים הוא בפנים. כזכור, לכל מדינה מותר לשלוח רק ספורטאי אחד בכל קטגוריית משקל.
3 צפייה בגלריה
גפן פרימו
גפן פרימו
תנסה להביא עוד מדליה. גפן פרימו
(צילום: AFP)
שני ספורטאים ישראלים שיכולים גם כן להבטיח את מקומם בפריז במידה ויצברו מספיק נקודות הם ים וולצ'ק (60 ק"ג) ומאיה גושן (70 ק"ג). וולצ'ק בן ה-21, הספורטאי הצעיר ביותר בנבחרת, כרגע מדורג במקום ה-21 ובמידה ושיחזור של המקום החמישי שלו מהאליפות לפני שנתיים בנוסף להדחות מוקדמות של ספורטאים אחרים במשקל - זה עשוי להספיק לכרטיס לאולימפיאדה. גושן, שלא הופיעה בקרב על מדליה מאז יוני אשתקד, יכולה גם כן למצוא את עצמה בחוץ במידה ולא תגיע רחוק בדירוג. כרגע היא נמצאת במקום ה-23, לפני ניכוי ספורטאית אחת לכל מדינה.
ישראל שולחת לתחרות ארבעה מדליסטים מאליפויות עולם: שלושה גברים ואישה. שגיא מוקי (81 ק"ג) שזכה במדליית הזהב ב-2019 ובשנה שעברה סיים החמישי, טל פליקר (66 ק"ג) שזכה במדליית הארד ב-2017 ולא יהיה בפריז משום שהפסיד לשמאילוב בדו-קרב על הכרטיס הבודד, ופיטר פלצ'יק (100 ק"ג) שזכה אשתקד במדליית הארד.
פלצ'יק מתאושש מפציעה והראה יכולת טובה ביחס למצבו הפיזי כשזכה במדליית ארד בשבוע שעבר בגרנד סלאם קזחסטן. אצל הנשים, עם היעדרן של לניר והרשקו, המדליסטית היחידה תהיה גפן פרימו (52 ק"ג), שזכתה במדליית ארד באליפות העולם 2021, לאחר שהפסידה את הכרטיס הבודד במשקל לגילי כהן. פריז תהיה האולימפיאדה הראשונה של פרימו בת ה-24, שכרגע מדורגת שישית בעולם.
יתר הספורטאים שטסים, גם אלה שלא יהיו בפריז, עושים זאת משום שמדובר בין היתר באליפות עולם המהווה תחרות מטרה. בישראל התחרות הזו היא אחת מתוך שתיים שהגדירו בוועד האולימפי (יחד עם אליפות אירופה) ומדליה בה מכניסה את הספורטאי לאחד מהסגלים המעניקים משכורת חודשית לתקופה קצובה. מן הסתם עבור מוקי או תמנע נלסון-לוי, שכן יתחרו בבירת צרפת, מדובר בחימום אחרון לפני העלייה אל המזרן בתחרות החשובה מכולם בעוד פחות מ-70 ימים.

לוח זמנים המלא:

יום ראשון, 19/05: נשים - שירה ראשוני, תמר מלכה (48 ק"ג), גפן פרימו (52 ק"ג) גברים- ים וולצ'ק, אריאל שולמן (60 ק"ג).
יום שני 20/05: נשים - תמנע נלסון-לוי. גברים - טל פליקר (66 ק"ג).
יום שלישי 21/05: נשים - גילי שריר, ענבל שמש (63 ק"ג). גברים - שגיא מוקי (81 ק"ג).
יום רביעי 22/05: נשים - מאיה גושן (70 ק"ג). גברים- לי קוכמן (90 ק"ג).
יום חמישי 23/05: גברים - פיטר פלצ'יק (100 ק"ג).