פירוש המילה "אסיסט" באנגלית הוא עזרה, סיוע. בספורט, משמעות המילה היא מסירת כדור של שחקן לחברו לקבוצה שמבקיע שער בכדורגל, בכדוריד או בכדורמים, מנחית בכדורעף או נותן כדור לקליעה לסל. בקיצור – שחקן מסייע לחבר לשנות את תוצאת המשחק באותו מהלך. בכדורסל נשארנו על אסיסט, אבל בכדורגל אימצנו את המילה "בישול".
מעקב סטטיסטי אחר ביצועי ספורטאים התחיל כמובן בספורט האמריקאי. שם הבינו מזמן כי נתונים סטטיסטיים, הן בתקשורת הכתובה והן ברדיו ובטלוויזיה, מוסיפים צבע וחיים למשחק. בטלוויזיה רואים הצופים בדיוק את מה שרואה השדרן, לכן נתונים עוזרים להפיג את השעמום עם פריטי טריוויה. אבל יש כאן בעיה הנוגעת לכדורגל: בכדורסל זו תמיד מסירה מדויקת, בכדורעף זו תמיד הרמה למנחית. אבל האם כל בישול בכדורגל ראוי להיקרא כך?

1 צפייה בגלריה
אוסמה חלאיילה
אוסמה חלאיילה
אוסמה חלאיילה. פגע בו בטעות
(צילום: עוז מועלם)

האם מי שבועט כדור מנקודת הקרן או מכל נקודה במגרש וחבר לקבוצה נוגח/בועט אותו לרשת זכאי להירשם כמבשל? הרי הוא לא כיוון בהכרח את הכדור לחברו שנגח/בעט את הכדור לפגישה עם הרשת. הוא בעט את הכדור לכיוון רחבת ה-16 בה היו שחקנים רבים. האם יש לרשום בישול לשוער שבועט כדור ארוך שמגיע לשחקן קבוצתו וממנו לרשת?
ומה עם בישול בטעות? השבוע, למשל, גבי קניקובסקי ממכבי ת"א קיבל בישול על השער של אוסמה חלאיילה מול קריית שמונה. אבל הוא בכלל ניסה לבעוט לשער, והכדור פגע בחלוץ ושינה כיוון בדרך לרשת. והנה עוד שאלה - מדוע לא לתת בישול גם על שער עצמי? שחקן התקפה בועט את הכדור במטרה להבקיע, והוא פוגע במגן וניתז לרשת הקבוצה.
אפשר לתהות גם בנוגע לפנדלים. אם הנקודה היא להעניק פרס סטטיסטי לשחקן שיצר מצב ודאי לשער עבור חברו, האם צריך להעניק בישול גם לשחקן שהוכשל ברחבה ואחר מקבוצתו בעט פנימה את הפנדל? איתי שכטר ודאי היה זוכה בתואר מלך הבישולים במקרה הזה. על אותו עיקרון, אפשר להעניק זאת גם לשחקן שבעט כדור שפגע ביד של מגן היריבה.
בשורה התחתונה, בהשוואה של כדורגל ליתר לכל ענפי הכדור הקבוצתיים שאוספים נתונים סטטיסטיים, יש בו מעט בישולים. לצורך הפיקנטריה, אפשר להדביק את הנתון גם לכל מי שבועט כדור לרחבת הקבוצה השנייה בכוונה שמישהו מאחת הקבוצות ידאג שהכדור ייפגש עם הרשת.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.