היורו בגרמניה הפך לטחנת הצדק של נבחרת ישראל. הוא - כך מסתבר - טחן דק-דק את ההחלטה שלא מתיישרת עם ההיגיון: להדיח את הצוות המקצועי של נבחרת ישראל - המאמן אלון חזן והמנהל המקצועי יוסי בניון - אחרי שנתיים בלבד.
אחרי הגרלת המוקדמות ששיבצה את הנבחרת בבית אחד עם שווייץ ורומניה, כולם דיברו על "הבית הכי נוח שהיה לנו", ושחייבים לעלות ממנו ליורו. כן, זו כנראה הייתה הזדמנות טובה מאוד, אבל צריך לומר את האמת: הפערים בינינו לבין שאר היבשת עדיין גדולים מאוד, וכשמסתכלים על התוצאות של שווייץ ורומניה ביורו הזה מתחילים להבין שהן לא כל כך חלשות כפי שניסו לצייר כאן.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים נבחרת אלון חזן יוסי בניון
מסיבת עיתונאים נבחרת אלון חזן יוסי בניון
שוב איבדנו פרופורציות. חזן ובניון
(צילום: עוז מועלם)
כן, ברור שישנה אכזבה מהמקום השלישי בבית מוקדמות היורו. הייתה תחושה שאחרי יותר מחמישה עשורים ניתן להגיע סוף-סוף לטורניר בינלאומי גדול, אבל כמו בדורות הקודמים - בלון האשליות התפוצץ.
עוד לפני שנסתכל על היריבות, בואו ונראה את מעמדו של הכדורגל הישראלי דרך אחד המדדים החשובים: נציגים בחמש הליגות הבכירות באירופה. לישראל אין כיום שום נציג פעיל באחת מהליגות הללו: דניאל פרץ מחמם את הספסל בבאיירן מינכן ומנור סולומון כמעט לא שיחק בטוטנהאם בשל פציעה. זהו. ולהלן הפרופורציות: בשווייץ מככבים שלושה שחקני פרמייר-ליג כמו מנואל אקאנג'י ממנצ'סטר סיטי או פביאן שר מניוקסאל, שבעה שחקנים מהבונדסליגה (גרניט ג'אקה, למשל, מהדאבליסטית לברקוזן), חמישה מהליגה הצרפתית ועוד שישה מהליגה האיטלקית.
3 צפייה בגלריה
ג'אקה ושווייץ נגד סקוטלנד
ג'אקה ושווייץ נגד סקוטלנד
מהדאבליסטית של הבונדסליגה. ג'אקה נגד ג'ון מגין וסקוטלנד
(צילום: EPA/FRIEDEMANN VOGEL)
3 צפייה בגלריה
נבחרת רומניה
נבחרת רומניה
לא כל כך חלשה. הנבחרת הרומנית אחרי הניצחון 0:3 על אוקראינה
(צילום: MIGUEL MEDINA / AFP)
אז זה נחמד לחלום, ובמפגש בבודפשט מול שווייץ ישראל אפילו הצליחה לחלץ 1:1 ברגע האחרון. והנה, שווייץ כבר עם ארבע נקודות ובדרך לשמינית הגמר, אחרי שפירקה את הונגריה וסיימה בתיקו מול סקוטלנד.
ורומניה? הרי כמעט ניצחנו אותה בבוקרשט במוקדמות. אז הנה ההבדלים: יש לה ארבעה שחקנים בליגה האיטלקית, שניים מהליגה הספרדית וכוכב כמו ניקולאי סטנצ'יו שהלך לכסף הסעודי. היא הביסה 0:3 את אוקראינה באחת ההפתעות הגדולות עד כה ביורו.
וזה לא נגמר כאן. מה עם אלבניה? הרי ישראל סיימה לפניה בליגת האומות. אבל לנבחרת "החלשה" הזאת יש תשעה שחקנים מהליגה האיטלקית. היא הובילה על איטליה, סחטה 2:2 מקרואטיה, ובאופן כללי משאירה רושם נהדר בבית שנחשב לאחד הקשים בתולדות היורו. אה כן, ומה עם איסלנד? זו שלא עברנו בחצי גמר הפלייאוף? ניצחה את אנגליה במשחק הכנה בוומבלי.
המטבחון המקצועי של ההתאחדות צריך להסתכל בכל ערב בטלוויזיה ולהתפלל ששווייץ ורומניה ייכשלו. הרי תצוגות נהדרות של השתיים רק יגדילו את גודל האבסורד שבהחלטה לפרק את הצוות המקצועי אחרי המוקדמות. את הנסיבות שבהן שיחקה הנבחרת בשנה אחרונה כינו קברניטי ההתאחדות "תירוצים". אולי כדאי שיחשבו על זה מחדש.

בן שמעון: "מרוצה מהגישה של השחקנים"
(באדיבות ONE)