כמאמן מנטאלי לספורטאים, אחד הנושאים שגורמים "למערבולת מנטאלית" של השחקן הצעיר הוא התערבות לא נכונה מצידם של ההורים, בעיקר לאחר משחקים. לכן, אחד הדברים החשובים בתהליכים עם הורים לספורטאים הינו הנושא של ניתוח המשחק של הילד. מתי נכון, איך נכון והאם בכלל נכון? הנה 10 נקודות שכדאי לשים עליהם דגש.
1. איך? תשאלו את עצמכם כל הזמן איך אני עוזר לילד, וכאשר אתם באמת רוצים לעזור לו מבחינה מקצועית (כי זה מה שאתם רוצים!) לדבר איתו על איך צריך ולא למה עשה. לדוגמה: הילד החטיא מול שער ריק. תבקשו ממנו שינתח איך צריך להגיע עם הרגל לכדור במצב הנתון שהיה ולא למה החטאת. הילד השוער שלכם ספג שער כי הכדור החליק לו מהיד? תשאלו אותו איך בפעם הבאה נכון לתפוס את הכדור ולא למה הכדור עכשיו החליק. הבנתם.
1 צפייה בגלריה
כדורגל
כדורגל
כדורגל
(צילום: AP)
2. מתי? הזמן הנכון ביותר לנתח משחק עם הילד הוא 24 שעות אחרי. תשנו על המשחק, תנו לילד לישון על המשחק ורק לאחר מכן (אם בכלל) תדברו עליו.
3. האם? אצל חלק מההורים/ילדים שאני מלווה ניתוח המשחק עם הילד גורם למריבות ו־ויכוחים ובעצם לא משיג דבר. תשאלו את עצמכם האם יש ערך בכלל לאותו ניתוח שלכם עם הילד.
4. כיצד? לניתוח משחק נכון יש כללים. איך מתחילים, מתי והאם מעירים? כמה מחמיאים וכמה מתקנים (באחוזים מהשיחה), מי מדבר, איך נכון לסיים וכמה זמן.
אם אתם אלו שמנתחים את המשחק ומנהלים את השיחה אתם חייבים ללמוד לעשות זאת נכון. חשוב שתלמדו את כל הנ"ל.
5. מי? מי משתתף בשיחה? האם בארבע עיניים? האם כל המשפחה? האם באוטו עם שני חברים לקבוצה שנתתם להם טרמפ? חשוב שתהיו ערניים לכך.
6. כמה? אני נתקל בהורים שלאחר המשחק שהילד שיחק בו 30 דקות מנתחים את המשחק במשך שעתיים עם הילד. הניתוח חייב להיות קצר וענייני, ממוקד ועם מסקנה או שתיים עיקריות ולא יותר מעשר דקות.
7. מהי המטרה? תקבעו מראש מהי המטרה שלכם בניתוח. יש הורים שהמטרה שלהם היא להוציא את העצבים שנשארו להם מהמשחק. יש הורים ששמים על המוקד את המאמן ומשתפים את הילד שלהם. יש הורים שמאמשימים את הקשר שלא יודע למסור ויש הורים שמתמקדים בשיפור הילד שלהם. תחליטו מה הכי נכון עבור הילד שלכם.
8. רגשות? תשאלו את עצמכם האם אתם מצליחים לנתק את הרגשות שלכם מהשיחה ומתמקדים בשיפור המקצועיות של הילד. ברגע שבו הילד מבין שדברים שהוא עשה השפיעו על הרגשות שלכם, בזה יהיה המיקוד שלו ופחות במה שתגידו. תהיו עירניים לעצמכם.
9. הוא רוצה? הילד מגיעים לענף הספורט בשלב הראשון מאהבה, מתשוקה ומכיף והם יישארו כל עוד האהבה התשוקה והכיף יישארו בהם. חלק מהילדים לא מעוניינים בשיחות עם ההורים - לא בגלל זה הם התחילו לשחק. תשאלו את עצמכם האם השיחות הם בשבילי או בשביל הילד? אם התשובה היא בשבילי - זה קשה, אני יודע, אבל תתחילו לוותר עליהן. לכו לחבר ותוציאו מולו, לכו לאיש מקצוע ותוציאו מה שיש לכם, לא מול הילד אם הוא לא רוצה.
10. תתמכו. קובי בראיינט הגדול ז"ל סיפר שבגיל 11 הוא היה במחנה אימונים וכשחזר הביתה לאחר שלושה ימים סיפר לאביו שלא קלע במשחקים אף סל. אבא שלו אמר לו שגם אם היה קולע 60 נקודות וגם אם לא קלע הוא אוהב אותו באותו מידה. קובי מספר שזה הרגע הכי חשוב בקריירה שלו, כי הוא הבין שאביו תומך בו בכל מצב והוא לא צריך להוכיח לו כלום.
זה מה שהילדים שלכם רוצים וצריכים מכם, לא שתהיו אנשי המקצוע שלהם, אלא ההורים שלהם אשר תומכים, אוהבים ומעריכים אותם בכל מצב. תיישמו זאת והילדים שלכם יירוויחו!
הכותב הוא מאמן מנטאלי לספורטאים.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.