ארבע נקודות עיקריות עומדות במרכז הדרבי התל־אביבי הגדול שיתקיים ביום ראשון בבלומפילד:
1. לראשונה מזה כמעט עשור הפועל ת"א תגיע כשהיא מקדימה את יריבתה בטבלה. 2. באופן די נדיר בשנים האחרונות, לאדומים יהיה יתרון מובהק על הקווים. 3. למרות שני הסעיפים הראשונים, מכבי ת"א שוב תגיע פייבוריטית. 4. לאירועים הסוערים בסיום הדרבי האחרון בגמר הגביע ודאי יהיו השלכות על המשחק.
בצד אחד ניר קלינגר (55), אחד המאמנים הוותיקים בליגה, שהחל את דרכו עוד לפני 23 שנה כעוזרו של אברם גרנט. מהעבר השני ברק יצחקי (37), שאפילו לא סיים את עבודת הסיכום שלו בקורס הפרו. מובן שההשוואה הזו מדברת על המשחק הספציפי הזה, מאחר שיצחקי כלל לא היה אמור להדריך את הקבוצה בקרב היוקרתי ביותר שיש לכדורגל הישראלי להציע, ונקרא לדגל רק כדי לשמש מאמן זמני.
5 צפייה בגלריה
ניר קלינגר עצבני
ניר קלינגר עצבני
יתרון בולט על הקווים. ניר קלינגר
(צילום: עוז מועלם)
גם קלינגר וגם יצחקי מזוהים בעיקר עם מכבי ת"א. הראשון נחשב לסמל עם 220 הופעות ושלוש אליפויות, וגם ליצחקי היו שנים יפות במדים הצהובים עם שתי אליפויות וגביע.
כאמור, מבט על הסגלים מציג יתרון איכותי למכבי, למרות שהפועל – לפחות פורמלית – תמשיך לשלוט בעיר בחודש הקרוב גם במקרה של הפסד, כי הליגה יוצאת לפגרה. אבל בכל מקרה הפוקוס הפעם יהיה על המאמנים, או יותר נכון על אחד מהם.

עד שהגיע פפיר

להלן תקציר האירועים. המעמד: גמר גביע המדינה, מסיבת הסיום של עונת 2020/21. נדלג להארכה: שי אייזן משווה ל־2:2 בדקה ה־115 ומכניס את הצד האדום לטירוף, קלינגר כבר מפנטז על דו־קרב פנדלים ואולי גם על ניצחון ראשון בדרבי כמאמן הפועל. אלא שאז הגיע המופע של ארז פפיר, שהחליט לבטל את השער אחרי בדיקה ב־VAR, בטענה לעבירה של אייזן על דור פרץ במהלך שקדם לשער. קלינגר ידוע כמאמן אמוציונלי במיוחד, אבל הוא מעולם לא נראה נסער כל כך.
זה היה סוג של איבוד שליטה: קלינגר התעמת עם השופט, ואז גם הגיעו הקריאות המכוערות של אוהדי מכבי ת"א, שהצליחו לחלץ מהמאמן תגובה מכוערת משלו – כשסימן לעברם תנועה מגונה. באותם רגעים היה ברור שיגיע עונש כבד, וקלינגר ספג הרחקה משישה משחקי ליגה.
"לא תהיה לי טעות כזו בחיים. ירקו עליי, קיללו אותי והתפוצצתי – גם אני בן אדם", ניסה המאמן להסביר את התנהגותו במהלך הדיון בערעור. "הם ישבו לי על הראש, איחלו דברים למשפחה שלי, אפילו לא ניגשתי לספסל מרוב שהיה מגעיל. הם שרו בצורה עלובה. כבר 20 שנה שרים נגדי. התנועה שלי ושל טועמה הייתה טעות, הילד שבי יצא".
5 צפייה בגלריה
הבלגן בגמר הגביע
הבלגן בגמר הגביע
קלינגר מתנפל על פפיר בגמר הגביע
(צילום: אורן אהרוני)
5 צפייה בגלריה
ניר קלינגר נגד אוהדי מכבי תל אביב
ניר קלינגר נגד אוהדי מכבי תל אביב
"הילד שבי יצא". איבוד השליטה מול אוהדי מכבי ת"א
(צילום מסך)
הדיינים לא השתכנעו, וקלינגר נאלץ להעביר את המשחקים הראשונים של העונה מהקומות העליונות באצטדיונים, כשהמצלמות מתמקדות בתגובות שלו. באופן לא מפתיע הוא לא איכזב וסיפק את השואו הרגיל.
בהפועל ת"א חששו מאוד מהשלכות של היעדרות ארוכה כל כך, וניסו לאלתר. לדוגמה, קלינגר קבע מראש מספר רב של משחקי אימון על מנת להכניס את עוזרו סלים טועמה לעניינים, וגם הפך את משחקי גביע הטוטו למעין סימולציה. כלומר, המאמן החליט לזוז הצידה ולתת לעוזרו את המפתחות כדי שירוץ עם הקבוצה ויתרגל לתפקיד.
מהלך נוסף היה כינוס השחקנים הבכירים והוותיקים, מהם ביקש המאמן לתפוס מנהיגות בהיעדרו.

חשבון נפש

זו הייתה אחת התקופות המורכבות בקריירת האימון של קלינגר. הוא ניהל מאז שיחות עם אנשי מקצוע ובני משפחה – וכמאמן שחי את המשחק ומרבה לתקשר עם השחקנים היה לו מאוד קשה להשקיף על הכל מרחוק. אבל מה שהכי כאב לו הייתה ההתנהגות של חלק מאוהדי מכבי, ומקורביו מספרים שעד היום הוא חש פגוע מהם.
אז במשחקים הראשונים קלינגר לא היה קרוב לשחקנים שלו כמו שהוא אוהב, אבל לפחות נהנה ממה שראה ממרומי היציע. בדיעבד, ההרחקה לא השפיעה לרעה על הפועל, בטח בליגה שבה אף קבוצה לא מצליחה לשמור על יציבות. קלינגר היה רוצה להגיע לדרבי אחרי ניצחון נוסף שהיה מציב אותו במרחק נקודה מהפסגה, אבל סכנין עצרה את המומנטום, והפסד ביום ראשון עלול לקלקל את הרושם המוצלח מתחילת העונה.
5 צפייה בגלריה
הפועל תל אביב חוגגת
הפועל תל אביב חוגגת
ישברו את הנאחס בדרבי? שחקני הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)

מד לחץ

קלינגר אמנם מבין שהוא חייב להגיע מפוקס מתמיד, אבל אל תטעו - למרות שהתקרית וההרחקה יושבות לו טוב־טוב בראש, הוא לא יהפוך להיות דרור קשטן. הוא כן משתדל להימנע מעימותים עם שופטים ומתרחק מהם כמו מאש, אך אל תצפו לראות אותו יושב רגל על רגל במשחק כמו דרבי. הקלינגריזם יפרוץ, השאלה אם בגרסה שמטריפה את השחקנים או זו שמהווה גול עצמי.
אבל עזבו הכל. עם מאזן של חמישה הפסדים, תיקו והפרש שערים של 16:1 במפגשים בין הקבוצות כמאמן הפועל, קלינגר צריך רק 0:1 קטן כדי לשבור את הנאחס. זה יהיה כמו אליפות בשבילו.