1. זה לא הנבחרות, זה הכוכבים

הנקודה הראשונה היא שורש העניין - זה הגביע של שני שמות. אף אחד משחקני ארגנטינה לא זכה במונדיאל, אבל אם היא תנצח זה יהיה "גביע העולם הראשון של לאו מסי"; תשעה שחקנים בסגל צרפת היו שם גם בהנפה ב-2018, אבל אם היא תעשה זאת בפעם השנייה ברציפות ידברו פחות על מנהיגים כמו אנטואן גריזמן או הוגו לוריס, אלא על זה ש"בגיל 23 יש כבר לקיליאן אמבאפה שני גביעי עולם". אירוע כל כך גדול, גמר פנומנלי על הנייר ותואר שאין משמעותי ממנו - אלו דברים שצריך למתג ולצמצם לשורה תחתונה אחת ברורה. שני הכוכבים הללו הם שורה תחתונה מודגשת עם סימני קריאה.
עוד כתבות לקראת הגמר הגדול - היכנסו למתחם המיוחד

2. המונדיאל שלהם

שום דבר לא סתם ככה באוויר, לא מדברים עליהם רק בגלל שאמבאפה ומסי הם סופרסטארים ברמה שאפילו הטלסקופ ג'יימס ווב לא יצליח למצוא בעומק החלל. הם גם לגמרי במקרה שני השחקנים הטובים ביותר במונדיאל 2022.
למסי יש חמישה שערים ושלושה בישולים - ועוד איזה בישולים! אמבאפה עם חמישה שערים ושני בישולים, כך שנעל הזהב תלך לארגנטינאי אם אף אחד מהם לא יוסיף לרשימה בגמר, אבל זה מעט אכזרי, כי הצמד הצרפתי בניצחון על מרוקו בחצי הגמר לא היה נכבש בלי התרומה של החלוץ, שפשוט לא סיפק בישול קונבנציונלי כפי שהסטטיסטיקאים אוהבים. הם הצדיקו את המעמד שלהם לאורך החודש הזה.
5 צפייה בגלריה
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה, קיליאן אמבאפה שחקן נבחרת צרפת
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה, קיליאן אמבאפה שחקן נבחרת צרפת
בתוך זמן קצר מסי ואמבאפה יחליפו מסירות במתחם האימונים של פ.ס.ז'
(צילום: AFP)

3. ואחר כך חוזרים לשחק ביחד

לא שהיה חסר תבלין לדו-קרב הזה, אבל למקרה ששכחתם, בתוך זמן קצר מאוד אחרי הטורניר הם יחליפו מחדש מסירות במתחם האימונים של פ.ס.ז'. יש להם מטרה משותפת. בהתאם למונדיאל, הפסגה של כדורגל הנבחרות, החיבור ביניהם בפריז - לצד המוני כוכבים נוספים - נועד בשביל לכבוש את הפסגה של כדורגל המועדונים, ליגת האלופות.
כדאי מאוד שהם לא יסחבו איתם מתיחות מהמונדיאל, כי ההגרלה סידרה כזכור בשמינית הגמר את באיירן מינכן (השער של בנפיקה בתוספת הזמן בסמי עופר שלח את פ.ס.ז' למקום השני בבית וסיבך עבורה את המצב), וזה מפגש כפול עם טעם של גמר. הכוח הארגנטינאי-צרפתי יתפנה למאבק מול האימפריה הבווארית.

4. מחוברים גם לקטאר

אי-אפשר להתעלם מכך שפ.ס.ז' היא היהלום שבכתר הכניסה הקטארית לכדורגל האירופי. השייח' תמים בין חאמד אל-ת'אני הקים ב-2005 את הקרן הקטארית להשקעות בספורט, לאחר מכן דחף וקידם את אירוח המונדיאל, ובסופו של דבר רואה את הטורניר מוכרע ראש בראש בין שני השחקנים הטובים בטורניר, אולי בעולם, שבעקיפין גם שייכים לו.
יותר מכל שחקן אחר, שניהם גם משקפים את השאפתנות של השייח', שהיה מוכן לעשות הכל כדי להצליח בפרויקטים שלו: הוא ניצל את הנסיבות והוציא את מסי מברצלונה; והחברה שהקים התקפלה בפני אמבאפה והעניקה לו את החוזה הגדול בהיסטוריה כדי לשמור על הנכס התדמיתי הזה. במונדיאל כל קווי העלילה מתחברים.
5 צפייה בגלריה
איור של חלוץ נבחרת צרפת קיליאן אמבאפה עם חלוץ ארגנטינה לאו מסי
איור של חלוץ נבחרת צרפת קיליאן אמבאפה עם חלוץ ארגנטינה לאו מסי
מסי מתרחק מהתקשורת, אמבאפה ילד שמת על המצלמות
(צילום: AFP)

5. המפייס

בפ.ס.ז' מסי משמש בתור שליח האו"ם לאזורי עימות. אחרי הריב המתוקשר בין אמבאפה לניימאר, הארגנטינאי תפס את שניהם לשיחה בשש עיניים וביקש שישימו הכל בצד לטובת הקבוצה. הגזרה הייתה הרבה יותר רגועה מאז, למרות שהיא עלולה להתחמם ברגע שאחד מהשלושה יחזור למועדון עם גביע והשניים האחרים בעצבים.
לכו תדעו אם ההשפעה אינה הדדית: שניהם נמצאים בקצוות שונים של הכוכבות - מסי מעדיף להתרחק מהתקשורת, אמבאפה הוא ילד שמת על המצלמות. האם השקט הנפשי של אמבאפה בטורניר והמוחצנות המפתיעה של מסי הם תוצאה של שיעורים שלקחו זה מזה? מסי למד להיות מנהיג טוב יותר, אמבאפה לומד להיות מנהיג.

6. ואיך קשור לזה ניימאר?

סיטואציה די גרועה עבור ניימאר, כל הגמר הזה. מצד אחד ברור לגמרי שמבחינה אישית הוא מחובר מכל הנשמה למסי, שתמיד טיפח והכיל אותו, ושיתוף הפעולה ביניהם מימי בארסה נמשך באופן אורגני גם בפריז - כשמעבר לכך, האויב הכי גדול של הברזילאי בקבוצה הוא אמבאפה, שלפי ההערכות בצרפת ניסה לגרום להנהלה לוותר על ניימאר.
מצד שני, שניימאר, הסמל הנוכחי הכי גדול של נבחרת ברזיל, יעודד את ארגנטינה?! בלתי נתפס. כשנשאל מי ינצח, הכוכב ששוקל לקחת הפסקה מכדורגל בינלאומי כדי להתאושש מהאכזבה הגדולה בעצם ההדחה על ידי קרואטיה ברבע הגמר, השיב בכנות: "קשה לי לענות על זה, הייתי בעד עצמי".
5 צפייה בגלריה
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה, קיליאן אמבאפה שחקן נבחרת צרפת
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה, קיליאן אמבאפה שחקן נבחרת צרפת
המפגש ביניהם היה המשחק הגדול של מונדיאל 2018
(צילום: AFP)

7. הדרך שאמבאפה עדיין צריך לעשות

הנקודה הקודמת חשובה מאוד מבחינת המעמד שאמבאפה רוצה לבנות. הנה סיפור מסוף השבוע: חברת אדידס הודיעה לקראת הגמר כי קיים מחסור עולמי בחולצות מסי רשמיות בגלל הביקוש העצום שהיא חווה. "אנחנו עובדים כדי לשלוח עוד חולצות לאוהדים, כדי שיוכלו לחגוג את המסע המופלא של הנבחרת", נמסר משם. המכירות של אדידס, אגב, גבוהות ב-30 אחוז מאשר במונדיאל 2018.
הביצועים של מסי לאורך הקריירה בנו את האגדה, אבל גם האישיות שהיה קל לשווק ולהצמיד למוצרים לכל המשפחה. מרתק לראות אם אמבאפה, שהפך בשנה האחרונה לדיווה בינלאומית, יוכל להגיע יום אחד למצב שבו החולצה שלו היא כל מה שרואים ברחובות לקראת הגמר.

8. רונאלדו משקיף מהצד

יש עוד שחקן אחד שהגיע למעמד זהה בדור האחרון, כריסטיאנו רונאלדו. היה לפורטוגלי טורניר הפוך משל מסי ואמבאפה - היכולת הנמוכה, הספסול, ההדחה ברבע הגמר. הוא סיים אותו בירידה בדמעות לחדר ההלבשה, לבדו. נראה שבמשולש הכוכבים הזה, הצלע שלו מתחילה להתנדנד באגרסיביות.
מה שבטוח הוא שיש לרונאלדו תמיכה ברורה מאמבאפה, מה שרק מתדלק עוד יותר את היריבות עם מסי. בעבר כבר פורסם רבות שקיליאן הילד תלה פוסטרים של רונאלדו על קירות חדרו, וחברו של הצרפתי, עבדו דיאלו, אמר בשבוע שעבר: "מבחינת קיליאן, אין ויכוח בכלל שרונאלדו הוא הגדול בכל הזמנים, והוא יתווכח במשך שעה עם מי שלדעתו זה מסי. רונאלדו הוא הכול בשבילו".
5 צפייה בגלריה
שער ידיעות ספורט, 18.12.2022
שער ידיעות ספורט, 18.12.2022
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום

9. המפץ הגדול של 2018

זה היה המשחק הגדול של מונדיאל 2018, והוא הגיע בשמינית הגמר. שני מהפכים, שער הטורניר ואחת הפריצות המדהימות בתולדות הכדורגל שהסתיימה בהכשלה ברחבה בדרך ל-0:1. התוצאה הייתה 3:4, הנבחרות: צרפת וארגנטינה.
הרבה השתנה בשתי הנבחרות מאז אותו משחק בקאזאן לפני ארבע שנים וחצי, אבל לא המהות - אמבאפה כבש אז צמד פנטסטי, פלוס אותו ספרינט ששבר את ההגנה הארגנטינאית הכבדה, מסי בישל שניים מהשערים בניסיון נואש להימנע מהדחה מוקדמת. גריזמן ואוליבייה ז'ירו, חוליאן אלבארס ואמיליאנו מרטינס - לא חסרים שחקנים שיכולים להשפיע ולהכריע בגמר הזה, אבל אף אחד מהם לא יכול לשחזר בדיוק מה שמסי ואמבאפה עשו ומסוגלים לעשות שוב.

10. הזדמנות אחרונה בהחלט

אמבאפה זכה במונדיאל בגיל 19, ויש לו עוד המון מקומות להתפתח אליהם ותארים להשיג. זה לא שום דבר עבורו, אלא סיכוי להאדיר את שמו לממדים נצחיים, אבל הגמר שונה בשביל מסי. זהו, כאן זה נגמר. משחק אחד על כל המורשת. זה הגמר שיגדיר במידה רבה את הדרך שבה ייתפס בעוד מאה שנה אחד הספורטאים הגדולים בהיסטוריה.
עם זכייה לא ייוותרו סימני שאלה, לא יהיו עוד כוכביות. הקוף האחרון יירד מהגב וישוחרר בחזרה לטבע. הפסד יאכל אותו לתמיד, גם אם לא יודה בכך, וגם את המעריצים שלו. בסך הכל רקע קליל ורגוע להגיע איתו למגרש.
פורסם לראשונה: 09:46, 18.12.22