4 צפייה בגלריה
ג'הייבה פלויד, או.ג'יי מאיו, קוסטאס אנדטוקומבו ועמנואל מודיאיי
ג'הייבה פלויד, או.ג'יי מאיו, קוסטאס אנדטוקומבו ועמנואל מודיאיי
פלויד, מאיו, אנדטוקומבו ומודיאיי
(צילומים: טוויטר פנאתינייקוס, טוויטר ז'לגיריס, FIBA Photos, AP)

עמנואל מודיאיי (ז'לגיריס)

שום דבר לא היה "רגיל" בחייו של הרכז בן ה-25, שנולד בקינשאסה, קונגו, התייתם מאביו בגיל צעיר, ראה את אמו עוזבת את המשפחה לארצות הברית כדי לנסות ולפרנס את ילדיה מרחוק, ורק אחרי תקופה הם הצטרפו אליה. די במהירות מודיאיי כיכב בתיכונים בארה"ב, וב-2014 התחייב למכללת SMU של לארי בראון האגדי, רק כדי להתחרט רגע לפני ולהפוך למקצוען בסין. הסיבה: הרצון להוציא את אמו ומשפחתו ממעגל העוני (חתם על חוזה בשווי 1.2 מיליון דולר).
שנה מאוחר יותר מודיאיי נבחר במקום השביעי בדראפט, והציפייה הייתה שתהיה לו קריירה ארוכת שנים ב-NBA. אבל, שוב, דברים לא הלכו כמצופה, ולמרות שנתן כמה עונות טובות בליגה הטובה בעולם, הוא נפלט ממנה וחתם בקיץ במפתיע מכל קבוצות היורוליג דווקא בז'לגיריס קובנה.
(צפו בביצועיו של מודיאיי ממשחק ההכנה של ז'לגיריס נגד קובאן)
על פי משחקי ההכנה ותחילת העונה בליטא ניתן להבין מדוע הוא משחק "רק" בז'לגיריס. לצד משחק של 21 נקודות בהכנה מול קובאן, ואחד נוסף של 32 נקודות ב-50 דקות! בניצחון דחוק בליגה, הרכז בן ה-25 לא מראה יציבות (קלע אתמול 3 נקודות בלבד בניצחון על לייטקאבליס), וכדי להפוך קודם כל לשחקן מוביל ביורוליג, ואחרי זה לשוב ל-NBA, הוא יהיה חייב להיות עקבי.

ג'הייבה פלויד (פנאתינייקוס)

טוב, השם מוכר לכולם, רק שהתחנה החדשה שלו אחרי גלבוע/גליל די מפתיעה. פלויד היה חלק מצוות הגבוהים האיכותיים בגן נר בעונה הקודמת לצד קרי בלקשהיר (שחתם בגלאטסראיי), אבל הוא פחות הרשים מהסיבה הפשוטה שהכישורים שלו היו יחסית מוגבלים.
ועדיין, ביורוליג מחפשים בנרות סנטרים בסגנון שלו - אתלטיים, פיזיים, שאוהבים לשמור, ואלה הסיבות המרכזיות שדימיטריוס פריפטיס, מחליפו של עודד קטש, בחר לצרפו.
העובדות גם מדברות בעד עצמן. פלויד אמנם לא הבריק בהכנה עם משחקים של 20 נקודות מהסיבה הפשוטה שזה לא הסגנון שלו. הוא כן הצליח לפלס את דרכו למקום בחמישייה של פאו, וזה לא דבר של מה בכך. האוהדים כבר מאוהבים ונראה שמדובר בשילוב מושלם.
4 צפייה בגלריה
ג'הייבה פלויד
ג'הייבה פלויד
ג'הייבה פלויד
(צילום: טוויטר פנאתינייקוס)

ג'יילין סמית' (אלבה ברלין)

אחד מסיפורי הסינדרלה של היורוליג העונה. סמית' התחיל בכלל את הקריירה המקצוענית שלו בהיידלברג מהליגה השנייה בגרמניה, ולא ביותר מדי הצלחה (7.2 נקודות בעונה הראשונה), אבל הצליח לשרוד, השתפר ולאחר מכן התקדם ללודוויסבורג בבונדסליגה. בעונה הקודמת כבר זכה בתואר ה-MVP של הליגה הראשונה בגרמניה (15.2 נקודות, 5.3 אסיסטים ו-5 ריבאונדים).
זרים מצליחים בקבוצות בינוניות/קטנות בגרמניה מוצאים את עצמם לא מעט פעמים עושים את הקפיצה לשתי הגדולות - באיירן מינכן ואלבה ברלין, וזה בדיוק המקרה של סמית', שחתם אצל הברלינאים. סמית' יכול לעשות הכל על המגרש - לנהל את המשחק, להיות הסקורר וגם לשמור. העניין הוא שבאלבה סגנון המשחק הוא פחות אמריקאי ויותר אירופי (זאת גם אחת הסיבות שיובל זוסמן נראה שם טוב במשחקיו הראשונים), וסמית' יצטרך להתרגל להיות חלק מאותו סגנון ולא לכפות את עצמו. אם יצליח לעשות זאת, כל הצדדים ירוויחו.

קוסטאס אנדטוקומבו (וילרבאן)

אי אפשר לכתוב כתבה על כישרונות ושחקנים שעתידים לפרוץ מבלי להזכיר איזה נצר למשפחת אנדטוקומבו. קוסטאס, האח הרביעי מתוך חמישה שמשחק כדורסל, מגיע לראשונה ליורוליג אחרי שחתם אצל טוני פארקר בווילרבאן.
קוסטאס הלך אחרי יאניס והעביר את רוב הקריירה בארה"ב, בין אם זה בתיכונים, בקולג'ים והוא אפילו זכה באליפות ה-NBA עם הלייקרס לפני שנה כאחרון השחקנים על הספסל. צריך להגיד את האמת, הפורוורד בן ה-23 מעולם לא היה פקטור בליגה הטובה בעולם. מצד שני, בקבוצת הפיתוח של הלייקרס הוא דווקא הראה ניצוצות (14.1 נקודות ו-7.9 ריבאונדים) וגם במשחקים האולימפיים בטוקיו עם נבחרת יוון.
מבין כל האחים, קוסטאס הכי מזכיר את יאניס במבנה הגוף (חייב להוסיף עוד ק"ג רבים), מוטת הידיים וגם סגנון המשחק בתחילת דרכו של ה"גריק פריק". במשחק ההכנה האחרון של וילרבאן לפני פתיחת הליגה הצרפתית, מול העולה החדשה פרובאנס אליו הגיע במיוחד יאניס, קוסטאס קלע 10 נקודות וקלט 6 כדורים חוזרים ב-15 דקות, והראה שיהיה מאוד מעניין לעקוב אחריו.
4 צפייה בגלריה
קוסטאס אנדטוקומבו
קוסטאס אנדטוקומבו
קוסטאס אנדטוקומבו
(צילום: FIBA Photos)

או.ג'יי מאיו (קאזאן)

הרבה מים עברו בנהר מאז קיץ 2006 כשתיכוניסט בשם או.ג'יי מאיו ניסה לאתגר את מייקל ג'ורדן במשחק אחד על אחד במחנה כדורסל - וחטף בראש. "הוא אולי התיכוניסט הטוב בעולם, אבל אני השחקן הטוב בעולם. לעולם אל תזלזל בגדולה שלי", אמר MJ למאיו.
למאיו הייתה קריירת NBA לא רעה בכלל, אבל במהלכה הסתבך בעבירות סמים וב-2016 להנהלת הליגה זה הספיק והוא הושעה לשנתיים. מאותו רגע החליט לשכוח מכדורסל ועשה טיול חובק עולם. כששב לארה"ב ניסה למצוא קבוצה, אבל אף אחת לא הייתה מוכנה לגעת בו. אז מאיו פנה למחוזות הביזאר, תחילה בליגה בפורטו-ריקו, לאחר מכן בטייוואן ואפילו בליגה השנייה בסין. דווקא הכי רחוק מארה"ב חדוות הכדורסל חזרה למאיו והוא סיפק מספרים נהדרים, אחרי שחתם בליאונינג מהליגה הבכירה בסין וניפק משחקים של מעל 40 נקודות.
קאזאן הרוסית, שבנתה קבוצה עם שמות מסקרנים מאוד כמו מריו הזוניה, לורנזו בראון (אקס פנרבחצ'ה) ואנדריי וורונצ'ביץ' (אקס צסק"א) כדי לתקוע יתד ביורוליג, צירפה את מאיו לשורותיה ממש לאחרונה, ובגיל 33 הגארד האמריקאי מגיע לראשונה בקריירה ליורוליג.
4 צפייה בגלריה
מאיו מנסה לשמור על קובי כשעוד שיחק ב-NBA
מאיו מנסה לשמור על קובי כשעוד שיחק ב-NBA
מאיו מנסה לשמור על קובי כשעוד שיחק ב-NBA
(צילום: רויטרס)