פרידריך ניטשה אמר פעם: "מי שיש לו 'למה' שלמענו יחיה יוכל לשאת כמעט כל 'איך'". המשפט נועד לתאר את היכולת של האדם לעבור כל אתגר בחיים כל עוד יש לו משמעות שהוא יוצר לעצמו. הקשר/חלוץ צ'ארלי מוסונדה (23) בחר במשמעות שלו בגיל מאוד צעיר, ואף נראה שהיא נקבעה עוד לפני שבכלל נולד – הוא נקרא על שמו של אביו שהיה שחקן מוצלח במשך עשור באנדרלכט. הילד ניחן בכשרון יוצא דופן והיה אמור להפוך לאחד מהשחקנים המובילים בבלגיה, אבל בשל פציעה קשה בברך, הוא מצא את עצמו בגיל 23 מתאמן ללא עתיד או חזרה באופק. אלא שמוסונדה הצעיר בחר שלא לוותר ולעשות הכל על מנת לחזור למשחק האהוב.
הבן הלך בדרכו של אביו בתחילת דרכו ושיחק באנדרלכט, באחד המועדונים הגדולים בבלגיה שהצליח להפיק לא מעט כוכבים כמו וינסנט קומפאני ורומלו לוקאקו. כבר בגיל 15 קבוצות גדולות עקבו אחר הכישרון העולה – ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד וריאל מדריד רצו להחתים את השחקן, אך בסופו של דבר הוא בחר בצ'לסי. בבירת אנגליה, הנער הצליח להתברג בקלות בקבוצת הנוער של הבלוז ועזר לה לזכות בלא מעט תארים. הסקאוטים הגדולים כבר היו בטוחים – הבלגי היה אחד מהכישרונות הגדולים בעולם לגילו.

1 צפייה בגלריה
מוסונדה בבטיס
מוסונדה בבטיס
מוסונדה בבטיס
(צילום: EPA)

אלא שבצ'לסי של לפני עידן "החזרה הביתה" של למפארד היה קשה מאוד למצוא את מקומך. הראש והלב נקרעו כשהכדורגלן ידע טוב מאוד מה קורה לשאר השחקנים שלא מקבלים דקות – ולכן הוא ומשפחתו דחפו לעזוב את המועדון והשחקן עבר בהשאלה לריאל בטיס שבספרד. יכולות הכדרור שלו הרוויחו לו 1,500 דקות במהלך שתי עונות, למרות פיזיות שלקתה בחסר. בן ה-17 יכל למשוך אליו את שחקני היריב ולמצוא שטחים להשתחל אליהם בכדרור בלבד. הדרך חזרה הביתה הייתה כבר סלולה, אלא שהתוכנית התחילה להשתבש עם פציעה בברך.
האוהדים בסטמפורד ברידג' התלהבו מהכוכב העולה ורצו לראות אותו מקבל דקות, לאחר ששנים רבות בוגר מחלקת הנוער היחיד היחידי שהצליח לפרוץ במדי הפנסיונרים היה ג'ון טרי. אנטוניו קונטה העריך את היכולות הגבוהות של הצעיר, אך גילו היווה פקטור משמעותי. האוהדים התייאשו וכעסו, בנוסף לכדורגלן שביקש לעזוב לאחר ששיחק היטב בזמן הקצר שקיבל. בתחילת עונת 17/18 מוסונדה חגג בטירוף את השער הראשון שלו בהופעה הראשונה שלו בסטמפורד ברידג' מול נוטינגהאם פורסט, מבלי שידע שזה ככל הנראה יהיה גם הגול האחרון שלו בקבוצה.
הצעיר נאלץ לנדוד שוב לארצות אחרות. הוא התחיל בסלטיק עם התלהבות גדולה של האוהדים, אך ברנדן רוג'רס לא נתן לו את ההזדמנות להתפתח יותר מדי. כמו צעירים רבים של צ'לסי, הבלגי עבר בהשאלה לוויטסה. בהולנד, הפציעה הכרונית החמירה עוד יותר והקרע ברצועה הצולבת השאיר אותו ביציע. מוסונדה נאלץ לקחת החלטה קשה שתשנה את כל הקריירה שלו – בקיץ 2019 הוא נאלץ לעבור ניתוח. הרופאים נתנו לו סיכויים של 20% לחזור לשחק. הם קראו לזה הר שלא ניתן לטפס עליו, אך הבחור הצעיר החליט לנסות לטפס.
מבחינת מוסונדה יש לו שני ימי הולדת: אחד מהם ביום שנולד והשני ביום שחייו של אביו ניצלו, 3 שנים לפני כן. צ'ארלי מוסונדה האב היה שחקן מוצלח מאוד בבלגיה וחלק מדור הזהב של זמביה. הוא נפצע בברכו לפני משחק חשוב מאוד במוקדמות אליפות העולם ב-1993. נחוש לתמוך בדגל, מוסונדה התחנן בפני רופאיו שיתנו לו לשחק, אך הם החליטו להשאיר אותו בבלגיה בשביל להשתקם. הרופאים שנשבעו להציל כל חיי אנוש לא קלטו שזה יציל את חייו – המטוס של זמביה התרסק בדרך ולא השאיר ניצול אחד בחיים. הפציעה שהצילה את חייו עברה לבנו.
השחקן שסיים את הקריירה שלו ללא ברירה בגיל 27 הצליח למצוא משמעות חדשה – הוא הפך למאמן ואף עבד עם לוקאקו וקווין דה בריינה באימונים אישיים. השניים תיארו אותו כטוב ביותר. התכונה עברה לבנו. למרות כל הכאב ולאחר 3 שנים שלא שיחק עבור קבוצתו וכמעט בכלל, מוסונדה החליט לא לוותר על משמעות חייו – הוא החליט להתאמן קשה למרות הסבירות הנמוכה שיוכל לחזור לשחק. ללא תאריך חזרה, הבלגי החליט לשתף את סיפורו ולהגיד לאחרים שבאותו המצב לעולם לא לוותר. חברו לצ'לסי, רובן לופטוס-צ'יק, עבר פציעה שיכלה להרוס לו את הקריירה, אבל במועדון למדו לא לוותר. ככל הנראה שהכוכב הנופל לא יחזור לשחק במדי הכחולים למרות שהוא מתאמן איתם, אבל נחזיק אצבעות לבחור הצעיר שהחליט למרות כל הסיכויים לטפס על ההר שלא ניתן לטיפוס.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.