חמישה שערים כבשה ליברפול לרשת של צ'לסי השבוע, אבל אחת התמונות המשמעותיות של המשחק לא הייתה קשורה לאף אחד מהם. בתמונה, שצולמה רגע אחרי שאנדי רוברטסון הכניס כדור לרחבה וקפה, שוער צ'לסי, נשאר תקוע על קו השער ולא יצא אליו, מראים לא פחות מחמישה שחקנים בכחול מסתכלים על הספרדי, כולם עם ידיים לצדדים בתנועת "מה קורה איתך?".
מה קורה עם קפה זו שאלה מצוינת. אי אפשר לומר שהוא אשם ישיר באף אחד מחמשת השערים שספג מהאלופה החדשה, אבל אחרי המשחק דובר רבות בו, ובאותה תמונה. אולי זה בגלל ציון הדרך שהגיע בעקבות ההפסד – קפה הפך לשוער עם אחוז ההצלות הנמוך ביותר בליגות הבכירות באירופה עם 54 אחוזים. כן, כמעט כל בעיטה שנייה שהולכת למסגרת השער שלו מובילה לשינוי בלוח התוצאות, מקום אחרון מבין 98 שוערים, כשאף אחד מהאחרים הקרובים אליו אינו שוער של קבוצת צמרת בליגה שלו. אגב בצד השני, בצמרת רשימת השוערים עם אחוז ההצלות הגבוה ביותר, נמצאים היריב העירוני הוגו לוריס ואקס מכבי ת"א פרדראג ראיקוביץ'.
7 צפייה בגלריה
קפה
קפה
קפה. לא בעניינים
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
הטעות של קפה
הטעות של קפה
הטעות של קפה מול ליברפול. "מה קורה איתך?"
(צילום מסך)

צ'לסי ספגה העונה לא פחות מ-54 שערים. רק שבע קבוצות פרמייר-ליג ספגו יותר ממנה. מנצ'סטר יונייטד, קבוצה טובה להשוואה כיוון שמספר הנקודות שלה שווה לזה של צ'לסי (השתיים, ולסטר, נאבקות על מקום בליגת האלופות במחזור האחרון מחר), ספגה רק 36 שערים. ברור שהבעיה בצ'לסי היא כל ההגנה ולא רק על השוער, לכן אי אפשר להפיל את כל התיק על קפה, אבל מהשוער היקר בהיסטוריה מצפים ליותר. בין אם קפה רוצה ובין אם לא יש אחריות שמתווספת למחיר.

תג המחיר מכביד

קפה בן ה-25 הגיע ללונדון מבילבאו בתחילת העונה שעברה תמורת 80 מיליון אירו. כאמור, הסכום הגבוה ביותר ששולם אי-פעם עברו שוער, ובהפרש גדול, והסכום ה-17 בגודלו ששולם בכלל על כדורגלן בהיסטוריה. יש במחיר כבוד, אבל גם קושי. אליסון, שוער ליברפול שכמה שבועות לפני העברת קפה שבר בעצמו את שיא ההעברות לשוער כשהגיע מרומא, התברר כאחד שיודע להתמודד והפך לנכס עצום עבור האדומים. אצל קפה הסיפור שונה. הוא גילה שיש נטל בתג המחיר.
הביטחון הוא כלי חשוב ביכולת של שוער. כשלא הולך אז עניינים יכולים להידרדר, וכשאתה השוער היקר בכל הזמנים כדור השלג מתעצם במהירות. הביקורת עוצמתית יותר, גם הציפיות. קפה כל הזמן לחוץ, וזה מביא אותו לטעויות בקבלת ההחלטות, כמו באותה הכנסת כדור של רוברטסון כשנשאר דבוק לקו השער. "המחיר הוא לא משהו שמדאיג אותי או מכביד על המחשבות שלי", הסביר קפה בתחילת החודש בניסיון להדוף את הטענות, אבל לא ממש הצליח. "אני בר מזל להיות מסוגל להסתכל מעבר למחיר ששולם עליי ולנסות לשפר את הערך שלי בעבודה קשה".
קפה אומר משהו אחד, אבל לרבים ברור שהמציאות אחרת. הסיפור שלו מעלה את נושא הקושי של שחקנים, בעיקר צעירים, בהתמודדות עם המחיר ששולם עליהם בזמנים בהם הסכומים נראים בלתי הגיוניים. אפשר לשים לב, למשל, לז'ואו פליקס, שעבר לפני שנה לאתלטיקו מדריד תמורת 126 מיליון אירו, השחקן השלישי היקר בהיסטוריה אחרי ניימאר וקיליאן אמבאפה. פליקס רק בן 20, וסביר להניח שיהפוך לכוכב באתלטיקו, אבל ההתחלה רחוקה מלהיות חלקה. "לא קל להיות שחקן צעיר עם הלחץ שמגיע מהסכום ששולם עליו", אמר החבר לקבוצה קוקה. "יש לו את האישיות להתמודד עם תג המחיר הזה".
7 צפייה בגלריה
קפה
קפה
קפה. הכל הולך לו הפוך
(צילום: AP)
השאלה אם לקפה יש את האישיות. העונה הראשונה שלו הייתה סבירה ביותר, אבל עדיין כולם זוכרים ממנה רק את אותה תקרית בגמר גביע הליגה, אז רצה המאמן מאוריציו סארי להחליף אותו בווילי קבאז'רו לפני בעיטות הפנדלים. קפה, שסבל מהתכווצות שרירים, סירב לצאת, נשאר על הדשא, והפסיד. הוא כן עזר לצ'לסי לנצח בפנדלים את פרנקפורט בחצי גמר הליגה האירופית, מפעל בו צ'לסי זכתה.
הבעיה של צ'לסי, כאמור, אינה רק קפה אלא ההגנה כולה, והיא ממשיכה להתחזק בהתקפה עם שמות אדירים כמו טימו ורנר וחכים זיאש. אולי אם הכחולים ישפרו את ההגנה שלהם בשחקנים חדשים יגיע גם השיפור של קפה עצמו. בינתיים יש שמועות שפרנק למפארד, שכבר הוריד את קפה העונה לספסל למספר משחקים, רוצה להחליף אותו בשוער אחר, ושמו של שוער איאקס אנדרה אוננה מוזכר.
7 צפייה בגלריה
אנדרה אוננה
אנדרה אוננה
אוננה. יחליף את קפה?
(צילום: AP)
באנגליה יש פרשנים שחושבים שקפה לא יוכל להתרומם מהמצב אליו נקלע. אחרי המשחק האחרון מול ליברפול אמר ג'יימי קראגר: "צ'לסי לא תוכל להתקדם אם לא תחליף שוער". ביום ראשון היא מארחת את וולבס שבמקום השישי. תיקו יבטיח מקום בליגת האלופות כיוון שלסטר ומנצ'סטר יונייטד משחקות אחת מול השנייה. הפסד לוולבס והבלוז יוכלו למצוא את עצמם מחוץ לליגת האלופות בעונה הבאה. זו עלולה להיות מכה רצינית לקבוצה שמוציאה סכומים רציניים ושילמה על ורנר וזיאש יחד קרוב ל-100 מיליון אירו. הם יבינו היטב, ממש כמו קפה, שעם גודל הציפיות, או יותר נכון גודל תג המחיר, כך גם גודל האכזבה.