טלטלה בעולם הכדורגל: כל מה שצריך לדעת על הסופר-ליג החדשה
(צילום: משי בן עמי)
קבוצות כדורסל שונות ברחבי העולם פוגשות לפעמים קבוצות NBA למשחקי ראווה. אלה יריבות שהן אינן יכול לפגוש במסגרת תחרותית וגם אם כן היו יכולות להיפגש אז תחרות לא ממש הייתה. קבוצת NBA היא משהו אחר: יש לה מעמד אחר, היא גיבורת-על עם כוחות מיוחדים שאף בן תמותה לא יכול להתמודד איתה. הקמת הסופר-ליג שולחת גם את הכדורגל לאותו כיוון. העולם, עם אלפי הקבוצות שבו, הולך להתבטל בפני 12 המייסדות ושותפותיהן.
טלטלה בכדורגל האירופי:
משמעות הסופר-ליג רחבה הרבה יותר מעוד ליגה שקמה במטרה להחליף ליגה אחרת. היא תחלחל למטה, כמעט לכל רמות המשחק, והדבר יבוא לידי ביטוי בצורה הבולטת ביותר בשוק ההעברות. ההכרזה שלשום בלילה היא רק ההתחלה של משהו ענק, של מנהרה אליה נכנס המשחק ואינו יודע כיצד ייצא ממנה.
2 צפייה בגלריה
מסי ורונאלדו
מסי ורונאלדו
גיבורי על בקבוצות על. רונאלדו ומסי
(צילום: getty images)
לקבוצות הסופר-ליג יהיה הרבה יותר כסף מאחרות. כמה יותר? לכל אחת, גם אם תפסיד את כל המשחקים שלה במפעל, מובטח סכום מינימום של 425 מיליון אירו, יותר מפי 4 ממה שמקבלת זוכת ליגת האלופות היום. כבר היום הן משלמות יותר לשחקנים, אבל הפער יגדל בענק. כיום שחקנים אומרים לפעמים שהם רוצים לעבור לקבוצה אחרת כי היא משחקת בליגת האלופות או בליגה האירופית. עכשיו יהיה טיעון שמתחזק בשתי חזיתות – שחקנים ירצו ללכת לסופר-ליג, ולאף אחת אחרת כמעט אין אפשרות להגיע לשם, וגם הם לא יוכלו לוותר על ההפרש בשכר.
גם הסגלים של אותן קבוצות יגדלו. הן ישחקו באופן קבוע שני משחקים בשבוע וייקחו לקבוצות הדרג השני כמות עצומה של שחקנים ראויים. אלה יצטרכו למלא את החלל עם שחקנים אחרים מדרג נמוך יותר וכך הלאה, עד שנגיע למקומות כמו ישראל. יהיה מי שיגיד שגם היום קורה בדיוק אותו דבר, אבל חשוב לזכור משהו חשוב: אופ"א היא אמנם ארגון מושחת שאינו פועל לטובת האוהדים, אבל עדיין קיימות בו הגבלות המשפיעות על שוק ההעברות.
הקבוצות שהבטיחו מקומן בסופר-ליג
למשל יש מגבלה על כמות שחקנים בסגל במפעלים האירופים, יש מינימום שחקנים רשומים שצריכים לבוא מתוך מחלקת הנוער של המועדון או ממקום אחר במדינה. מי מבטיח הגבלות כאלה עכשיו? הסופר-ליג מנוהל על-ידי קבוצות העל ולטובת קבוצות העל, אז אולי זה לא יסתדר עם האינטרסים שלהן?

מודל יורוליג

אותו דבר לגבי חלון ההעברות. אם ההתאחדויות אינן קשורות למפעל החדש אז אין בעיה למנצ'סטר יונייטד או יובנטוס לקנות שחקן סתם ככה בנובמבר ולתת לו לשחק רק בסופר-ליג. בכלל, סביר להניח שכמו בכדורסל האירופי נקבל מקרים של שחקן שמשחק רק באירופה או רק בליגה. על פניו, לקבוצות האחרות לא יהיה מה לעשות. זה יילך למאבק משפטי ארוך וכואב.
יכול להיות שאחרי הכאב יפחת דברים יתאזנו. הכסף העצום שיגיע מזכויות שידור ופרסום בסופר-ליג יחלחל בסוף גם הוא למטה. הקבוצות מהדרגים הנמוכים יותר שבונות את כוכבי העתיד, בין אם באמצעות אקדמיות ובין באמצעות סקאוטינג ופיתוח, יהיו חייבות למכור את אותם שחקנים בשלב מוקדם כיוון שהכסף שיוצע להם יהיה אסטרונומי. מה זה כבר 150 מיליון עבור ריאל מדריד? אז אותן קבוצות יאבדו את השחקנים מוקדם, אבל גם ההכנסות שלהן יעלו. אותן קבוצות יפסידו מקצועית, אבל ירוויחו שוב אחרי תהליך כלכלי לא פשוט.
2 צפייה בגלריה
ג'וד בלינגהאם חוגג עם ארלינג הולאנד
ג'וד בלינגהאם חוגג עם ארלינג הולאנד
קבוצות בסופר-ליג ירכשו בשלב מוקדם כישרונות. ג'וד בלינגהאם חוגג עם ארלינג הולאנד
(צילום: AFP)
ברגע שהרכבת הזו תצא מהתחנה, ברגע שתישמע שריקת הפתיחה של משחק הסופר-ליג הראשון, לא יהיה אפשר לעצור אותה. אחת הסיבות המרכזיות לכך שכדורגל הוא ענף הספורט שאהוב בהכי הרבה נקודות על הגלובוס היא בגלל המבנה הייחודי שלו, המנוגד לאותו "מועדון סגור". יש עלייה וירידת ליגות בכל מדינה, מהן יש עלייה למפעלים אירופים על בסיס הצלחה מקצועית. הסופר-ליג מבטלת את השכבה העליונה של הפירמידה והופכת את הטופ של המשחק לנפרד מהמשחק עצמו. ברגע שהשכבה הזו תתנתק יהיו השלכות שאף אחד לא יכול כרגע לתת אומדן מדויק לעוצמתן.
בין אם אתם בעד הסופר-ליג ובין אם נגד, בין אם אתם מאמינים שהולכת להיות לה השפעה טובה על הכדורגל בכללותו או אולי דווקא תוצאה הרסנית, חשוב להבין שמדובר בשינוי מהותי של הכדורגל כביזנס, שינוי שישפיע בגדול עלינו, האוהדים של המשחק. זו, כאמור, רק ההתחלה.