אתייחס בטור זה ל-14 נתונים ומדדים סטטיסטיים מקובלים שיגרמו לכל אחד להבין קצת יותר את המשחק, במקום סטטיסטיקות מיותרות כמו מספר הניצחונות בעבר בין הקבוצות או מספר הקרנות שאנן יעילות ולא רלוונטיות להבנת השחקנים והמשחק.
נתונים מידע סטטיסטי ניתן למצוא בפרסומים שנמצאים באתר מינהלת הליגות בכדורגל והם מקובלים בארץ ובעולם במערכות מידע סטטיסטי בכדורגל. אלה מקצת הנתונים והסטטיסטיקות שמעידים, בדרך-כלל, על ביצועי השחקנים:
2 צפייה בגלריה
סולומון בפעולה
סולומון בפעולה
מלך הדריבלים. סולומון בפעולה
(צילום: AFP)
1. איומים על שער היריבה במטרה לכבוש וכוללים איומים מדויקים (למסגרת), איומים מחוץ למסגרת (כולל קורות ומשקוף) ואיומים שנחסמו על-ידי היריב. המספר מלמד בדרך-כלל על יכולת השחקן להשפיע על ההזדמנויות לכיבוש המתבססת על יכולת אישית.
2. סחיטת עבירות: מספר העבירות ששחקני היריבה ביצעו. המספר מלמד בדרך כלל על פעולה אישית או יכולת אישית של שחקן שהצריכה עבירה של שחקן היריבה כדי להתמודד עמה.
3. מסירות: מספר המסירות ששחקן ביצע במשחק לשחקני קבוצתו. המספר מלמד בדרך כלל על מידת המעורבות של שחקן במהלך משחק ההתקפה – כמה פעמים השחקן משתף את חבריו בכדור. בנוסף ניתן להבין איזה שחקנים או צדדים של המערך היו דומיננטיים במשחק ההתקפה.
4. דיוק במסירות: המספר מלמד על יכולת טכנית וריכוז של שחקן.
5. מסירות מפתח: מסירה לשחקן מאותה קבוצה שנמצא במצב הבקעת שער (מצב הבקעה של מקבל המסירה כשהוא לבד מול שוער וכדומה) או מסירה שחותכת קדימה את קו ההגנה של הקבוצה היריבה (3 שחקנים או יותר). יש מדד נוסף של מסירות מפתח מוצלחות, אך זה מדד פחות רלוונטי מכיוון שהוא תלוי ביכולת הכיבוש של השחקן שמסירת המפתח הגיעה אליו ואין בכך כדי לבטל את מסירת המפתח של השחקן המוסר. שחקן טוב חייב לשאוף למסירת מפתח אחת (לפחות) במחצית.
6. מסירות שהתקבלו: מדד שמגלה בדרך-כלל מי השחקן המעורב ביותר במשחק השוטף של הקבוצה, מי השחקן שנוגע הכי הרבה בכדור, שיתר שחקני הקבוצה מחפשים אותו או שהוא מחפש אותם. המדד מלמד גם על הטיות של השחקנים בבחירת המסירות, הצד שתוקף ודרך ההתקפה של הקבוצה.
7. מאבקים מוצלחים: מאבק על כדור בין שני שחקנים או יותר (ניסיון תיקול, מאבק על כדור, מאבק אוויר, מאבק קרקע, ניסיון כדרור). הנתון מראה את המעורבות של השחקנים במשחק, יכולת פיסית, טכנית ומקצועית של השחקן.
8. דריבלים (כדרורים): פעולה אקטיבית של שחקן עם הכדור בניסיון לעבור את שחקן היריבה בעזרת כדרור. אם הדריבל מוצלח – לשחקן היריבה נרשם תיקול לא מוצלח ולהיפך. לדריבל יש חשיבות מכיוון שאם הוא מוצלח, הוא בדרך כלל מאפשר לקבוצה התוקפת לבטל את היתרון המספרי של ההגנה (ראו לדוגמה את מנור סלומון).
2 צפייה בגלריה
גלזר וזוביר
גלזר וזוביר
גלזר מתקל
(צילום: עוז מועלם)
9. תיקולים: המדד מראה עד כמה השחקן הגיע למשחק כדי להשפיע על משחק ההגנה של הקבוצה או "כמה לב" השחקן משאיר על המגרש בפעולה שלא קשורה, באופן ישיר, לכיבוש שערים בלבד.
10. תיקולים מוצלחים: מדד שמלמד על יכולת פיסית וטכנית של השחקן. לא מספיק להיכנס לתיקולים אלא חשוב לנצח ברובם. תיקולים לא מוצלחים יכולים להוביל ליתרון מספרי של שחקני היריבה או למצב ספיגה. אם יש שחקנים שמצטיינים בתיקולים מאמן היריבה יתייחס לנתון זה וסביר שיתכנן את ההתקפות בדרך שיגיעו כמה שפחות דרכם וזו הצלחה טקטית של הקבוצה עם המתקלים המצטיינים גורמים למאמנם להיות מוביל ולא להיות מובל.
11. איבודי כדור: פעולות של שחקן (מסירה לא מדויקת, דריבל לא מוצלח שמסתיים בהפסד הכדור) שמעבירות את השליטה בכדור לקבוצה היריבה.
12. איבודי כדור: פעולה של שחקן – מסירה לא מדויקת, דריבל לא מוצלח שמסתיים בהפסד הכדור וכדומה, שמעבירה את השליטה בכדור לקבוצה היריבה.
13. חילוצי כדור: חטיפות או פעולה שמעבירה את השליטה בכדור לקבוצה של השחקן שחילץ. מדד חשוב שמראה את המעורבות של שחקן באופן שמשפיע על קידום מטרות הקבוצה.
14. יחס איבודים-חילוצים: מדד חיובי או שלילי, שהינו חיסור מספר האיבודים ממספר החילוצים המראה את היעילות של השחקן עם הכדור והשפעת הפעולות של השחקן על מטרות הקבוצה. כדורגל הוא משחק יעיל ומצופה משחקן מקצועי להיות יעיל בפעילויות שלו במגרש ולשאוף להצליח ברוב הפעולות במגרש.
15. מדד XG: מדד סטטיסטי שמכונה גם מדד "שערים צפויים" (Expected gates) ומראה כמה קבוצה היתה קרובה להבקעת שער ולספיגת שער, בהתאם לפעולות טובות ויעילות של שחקנים. מדד זהה קיים גם עבור כל שחקן והסיכום של כל מדדי ה-XG של השחקנים הוא המדד כאן.
16. שתי הערות לסיום: הראשונה – סטטיסטיקה הינה רק נקודת מוצא ולא נקודת סיום והיא רק כלי תומך בקבלת ההחלטות, מרכזי אך לא עקרי. השניה – סטטיסטיקה מתייחסת לעבר והתייחסות לעתיד או חיזוי נעשים באמצעות ניתוח של מידע (Data Analytics) על-ידי אנליסטים ומומחי מערכות מידע.
כדורגל הוא כבר מזמן לא רק משחק של שחקנים עם כדור, אלא אוסף גדול של נתונים ועיבודם, שמקנים למי שיודע אותם ושולט בהם – יתרון משמעותי.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
*אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
*אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.