לצפות בדעיכה של שחקן זה תמיד קשה, במיוחד כשזה אחד הגדולים שאי פעם דרכו על הדשא. כשאותו שחקן משחק אצלך בקבוצה זה כואב ממש, כאב אמיתי שקשה לצפות בו, בעיקר כי אתה יודע ששום דבר כבר לא יהיה אותו הדבר.
נכון לעכשיו הכאב הזה נמצא אצל אוהדי באיירן מינכן, שבשנתיים האחרונות רואים איך מי נחשב לאיש שהמציא את תפקיד השוער המטאטא בכדורגל המודרני, מנואל נוייר, דועך לו לאיטו. נוייר כבר לא מצליח לספק את אותן תצוגות שוערות, מהלכים או הצלות שהתרגלנו לראות ממנו וזה עולה לבאיירן (וגם לנבחרת גרמניה) ביוקר.
4 צפייה בגלריה
מנואל נוייר
מנואל נוייר
לא מה שהיה פעם. מנואל נוייר
(צילום: getty images)
זה אמנם לא קרה ביום אחד, אבל הסימנים הבולטים לכך הגיעו במונדיאל הקודם, כשגרמניה, שהגיעה כאלופת העולם למי ששכח, איכזבה, לא העפילה אפילו משלב הבתים – ולא מעט חיצי ביקורת הופנו לכיוונו של השוער, שפשוט נראה כמו צל של עצמו. אי אפשר לשכוח את הניסיון שלו להציל את המולדת ובתוספת הזמן מול דרום קוריאה איבוד כדור שלו במרכז המגרש, אחרי מהלך שהוא עשה אינספור פעמים במהלך הקריירה, סידר לסון יונג מין את השני לזכות הקוריאנים, שהיה המסמר האחרון בארון של הגרמנים.

אפילו לא הטוב בבונדסליגה

גם השנתיים האחרונות במדי באיירן אותתו שנוייר בן ה-34 הוא כבר לא השוער הטוב בעולם, ולמרות ששמר 11 פעמים העונה על שער נקי, הוא גם ספג 26 שערים בבונדסליגה, הכי הרבה מאז חתם אצל הבווארים ב-2011.
האמת היא שאם תשאלו עיתונאים מקומיים, נוייר הוא אפילו לא השוער הכי טוב בגרמניה נכון לעכשיו, כשאת רוב המחמאות מקבלים יאן זומר השווייצרי של מנשנגלדבאך, פיטר גולאשי (לייפציג) וכמובן אלכסנדר נובל (23) משאלקה – שכבר סיכם את תנאיו בבאיירן לעונה הבאה ויעשה את אותה הדרך שעבר נוייר בעצמו.
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר נובל בפעולה
אלכסנדר נובל בפעולה
האיש שאמור להיכנס לנעליים של נוייר. נובל
(צילום: AP)
למרות זאת, האלופה הגרמנית הראתה שהיא עדיין סומכת על האיש שלה בין הקורות והחתימה אותו השבוע לשלוש שנים נוספות, עד סיום עונת 2022/23, אז יהיה כבר בן 37. "בוואריה מרגישה עבורי כמו בית", אמר לאחר החתימה על החוזה. "אני מסתכל אל העתיד באופטימיות גדולה. טוב לי כאן. באיירן תמיד הייתה ותישאר מועדון אירופי מהשורה הראשונה".
מנכ"ל המועדון קארל-היינץ רומיניגה הפתיע וטען באותו מעמד: "מנואל הוא השוער הכי טוב בעולם והקפטן שלנו". משפט שכנראה גם נוייר בעצמו לא מאמין לו, אולי רק אם הייתה לו איזו מכונת זמן. הערב ב-19:30 בספורט1 הוא ובאיירן שלו ינסו לעשות עוד צעד בדרך לשמירה על תואר האליפות.
ברור לכולם שהשוער הוותיק כבר מעבר לשיא שלו, וככל הנראה הדעיכה תימשך גם בשלוש השנים הבאות, וכן, אין ספק שחידוש החוזה, בטח לשלוש שנים, נחשב לסיכון, אבל זו הייתה החלטה שבאיירן הייתה חייבת לקבל.
נוייר כבר השיג הכל בקריירה. הוא רשם 374 הופעות במדי באיירן וזכה ב-18 תארים, ואסור לשכוח את החלק המשמעותי שלו בזכייה של גרמניה במונדיאל 2014, כשבאותה שנה אפילו סיים במקום השלישי במרוץ לכדור הזהב (כן, גם אז רונאלדו ומסי היו בשני המקומות הראשונים).
4 צפייה בגלריה
מנואל נוייר מניף את גביע העולם ב-2014
מנואל נוייר מניף את גביע העולם ב-2014
חלק משמעותי בזכייה של גרמניה במונדיאל. נוייר והגביע
(צילום: getty images)

נשבר, אבל לא מוותר

אבל שבר קשה בכף הרגל באמצע 2017, כזה שגרם לו להחמיץ שנה של כדורגל והעמיד בספק את כשירותו לקראת המונדיאל (כשההחלטה להציב אותו כשוער ראשון התבררה כטעות), היה כנראה גדול גם על 193 הסנטימטרים של "מנו". אגב, כרגע המקום ב-11 של המנשאפט שייך לשוער ברצלונה מארק-אנדרה טר שטגן, ואפשר להבין למה.
עכשיו הוא צריך להוכיח שהוא עדיין מסוגל להיות שוער מוביל עבור באיירן ברמות הגבוהות, כי נובל המוכשר מחכה להזדמנות הראשונה שיקבל כדי להשתלט לחלוטין על המקום בין הקורות. נוייר לא יהיה השוער האגדי הראשון או האחרון שמאבד את מקומו לדם חדש וצעיר יותר – זכורים בעיקר המקרים של איקר קסיאס בריאל מדריד, שראה את דייגו לופס הופך לאיש המוביל של ז'וזה מוריניו עד שקסיאס עצמו נאלץ לעזוב לפורטו ב-2015. צ'לסי החזירה מהשאלה את תיבו קורטואה שדחק את פטר צ'ך לספסל – שנה מאוחר יותר הוא מצא את עצמו בארסנל למרות קריירה של 11 שנים במדי הבלוז.
4 צפייה בגלריה
ברצלונה נגד ריאל מדריד
ברצלונה נגד ריאל מדריד
הפך בצדק לשוער הבכיר של גרמניה. טר שטגן
(צילום: AP)
"זה עניין מנטלי, כשבכל רגע, לא משנה מה, אתה מתחיל מאפס. אתה נשאר רגוע. אתה לא חושב על הטעויות שעשית". הדובר: מנואל נוייר, בראיון גדול שסיפק ל-ESPN לפני מספר שנים, כשעוד נחשב לטוב בעולם.
אם השוער הגרמני אכן ימשיך לפעול על פי המנטרה שלו, הוא לחלוטין מסוגל לעמוד בשער של באיירן, לפחות מנטלית – אבל הגוף כבר לא מה שהיה פעם והעברת הלפיד קרובה מתמיד. המשימה של נוייר היא לגרום לו להמשיך לבעור כמה שיותר.