13 שנים חלפו מאז זכה לראשונה שחקן אירופאי (דירק נוביצקי) בתואר ה־MVP של העונה הסדירה ב־NBA, אשר בסיומה הוכתר טוני פרקר הצרפתי למצטיין סדרת הגמר, ונדמה שהעונה הנוכחית מבשרת את תחליתה של המהפכה. כבר זמן לא מועט שלשחקנים מהיבשת הישנה ישנו תפקיד בכיר ומשמעותי בקבוצותיהם, אך בשנים האחרונות נראה שהמעד שלהם השתדרג משמעותית, משחקנים משלימים לשחקנים המשפיעים ביותר, וכמו כן בחלק מהקבוצות לכוכבים הבלתי מעורערים.
בראש המהפכה העכשווית עומדים יאניס אדטוקומבו ולוקה דונציץ'. היווני נבחר במקום ה־15 בלבד בדראפט 2013 והתחיל את קריירת ה־NBA בצורה פושרת במיוחד (6.8 נקודות ו־4.8 ריבאונדים בלבד), אך מאז עשה קפיצה מטאורית ביכולת, והשיא זכייה ב־MVP של העונה הסדירה בשנה שעברה – הישג אותו הוא צפוי לשחזר גם העונה. ברור לחלוטין שהוא השחקן הדומיננטי ביותר בליגה עם יכולות נדירות בשני צידי המגרש ומספרים מפלצתיים של 29.5 נקודות, 13.6 ריבאונדים, ו־5.6 אסיסיטסים ב־30 דקות בלבד (לא כולל הבועה).
2 צפייה בגלריה
דנבר ניקולה יוקיץ' דאלאס לוקה דונצ'יץ'
דנבר ניקולה יוקיץ' דאלאס לוקה דונצ'יץ'
יוקיץ' ודונצ'יץ'
(צילום: רויטרס)
בנוסף לכך יאניס הוביל את מילווקי למאזן הטוב בליגה ויכולתיו להצעיד אותה לאליפות כבר העונה נראית ריאלית ביותר. דונציץ' לעומתו התחיל עם נתוני פתיחה מרשימים יותר לאחר שהספיק לעשות ככל העולה על רוחו ולזכות בכל תואר אפשרי בקריירה האירופית הקצרה שלו (ביניהם זכייה ביורוליג וב־MVP של המפעל וכן של הפיינל פור, ובנוסף זכייה סנסציונית באליפות אירופה עם סלובניה). הילד הסלובני נבחר במקום השלישי בדראפט ובשנתיים בלבד בליגה הפך ללא פחות מתופעת טבע כאשר הוא זוכה בתואר רוקי העונה, והעונה היה מועמד גם ל־MVP על דעת חלק מהפרשנים, תוך שהוא שובר שיאים חדשים בקצב אדיר. הוא זוכה להשוואות בלתי פוסקות לגדולים ביותר ומספק ממוצעים הנושקים לטריפל דאבל עם 28.8 נק', 8.8 אס' ו־9.4 ריב'.
כוכב נוסף הראוי לציון הוא כמובן ניקולה יוקיץ' הסרבי מדנבר נאגטס, שגם הוא השחקן המוביל בקבוצתו. בנוסף לכוכבים הללו שחקנים אירופיים רבים מהווים חלק משמעותי ואף נשק שובר שוויון בקבוצותיהם, כמו יוסוף נורקיץ' הבוסני, קריסטאפס פרוזינגיס הלטבי, רודי גובר הצרפתי, דניס שרודר הגרמני, מארק גאסול הספרדי, יונאס ואלנצ'יונס הליטאי ועוד רבים וטובים, שביכולתם להשפיע רבות על הצלחת קבוצתם בפלייאוף המתקרב.
2 צפייה בגלריה
יאניס אנדטוקומבו
יאניס אנדטוקומבו
יאניס אנדטוקומבו. בטירוף שלו
(צילום: AP)
תופעה זו התפתחה בהדרגה וצברה תאוצה לא מעט בזכותו של דייויד סטרן עליו השלום (הקומישינר לשעבר), שדחף לכך שהליגה תצרף עוד ועוד שחקנים מאירופה, ובכך גרם ל־NBA להיות כה פופולרית ונצפית ביותר מ־200 מדינות בעולם.
ככל שמגיעים אירופיים מוכשרים יותר לליגה, כך עולה מספר הסקאוטים שנשלחים לתור בה אחר כישרונות, והנה גם אנחנו מצטרפים לחגיגה עם דני אבדיה.
נראה כי התופעה רק תתרחב ואנחנו נמשיך ליהנות מכדורסל מגוון וצבעוני בליגה הטובה בעולם.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.