"זה מצחיק. כשאני בגרמניה - אני ה'בחורה השחורה ההיא'. כשאני טסה לגמביה - אני 'הבחורה הלבנה'".
אם לא סברינה יונסקו, סאטו סבאלי הייתה השחקנית הכי מדוברת בדראפט ה-WNBA האחרון. אם לא סברינה יונסקו, סאטו סבאלי הייתה השחקנית הכי טובה שיצאה ממכללת אורגון. אין מה לעשות, הפורוורדית בת ה-22, שחקנית דאלאס ווינגס, תמיד הרגישה שמסתכלים עליה אחרת. שהיא שונה.
5 צפייה בגלריה
סאטו סבאלי
סאטו סבאלי
בדרך לתואר רוקית השנה? סבאלי
(צילום: AP)
כשאת בת לאמא גרמנייה ואבא מגמביה, זה כנראה בילד-אין. בטח בחגים. "לא משנה היכן הייתי, אף פעם לא הרגשתי שאני 100 אחוז ממשהו", סיפרה רק לאחרונה בראיון חושפני ל-BBC. "כילדה קטנה, בת להורים מעורבים, זה הרגיש כאילו אתה חי חיים כפולים. יש כל כך הרבה קונפליקט פנימי לגבי מי שאתה באמת".

גמביה, גרמניה, ארה"ב

היום כבר אין לאף אחד ספק, סבאלי (1.93 מ'), הבחירה מספר 2 בדראפט ה-WNBA האחרון על-ידי הווינגס, היא אחת השחקניות הכי מבטיחות שיש. לא רק בליגת הנשים הטובה בעולם, אלא גם על הגלובוס. עם ממוצעים של 14.4 נקודות ו-5.6 ריבאונדים לערב, ובטח אחרי ההיעדרות הממושכת של יונסקו בשל פציעה, סבאלי היא המועמדת הטבעית להיבחר לרוקית השנה.
5 צפייה בגלריה
סאטו סבאלי
סאטו סבאלי
סוג של "חד קרן". סבאלי בפעולה במדי דאלאס
(צילום: AP)
רק שאם תשאלו אותה, היא עוד צריכה להשתפר. "אני חושבת שעד עכשיו אני נראית בסדר, לא מעבר", מבקשת סבאלי להבהיר. "הזריקות לשלוש לא נכנסות עדיין כמו שציפיתי, אבל יש לי מספרים טובים, אז העתיד מבטיח".
סבאלי נולדה בניו יורק ב-1998 וכשהייתה בת שנתיים, עברה עם משפחתה לגמביה. "יכולתי לאכול אורז ברוטב כל יום, אולי בגלל זה גבהתי ככה", אמרה בראיון ל"דה אנדפיטד". בכיתה א' שוב משפחתה ארזה את המזוודות - וסבאלי, ששת אחיה, אמה ואביה נחתו בברלין. "לא היה קל כי כל הזמן נשאלתי בבית הספר: 'מאיפה את?', למרות שאני גרמנייה לכל דבר".
View this post on Instagram

🇬🇲 family

A post shared by Satou Sabally (@satou_sabally) on

סבאלי ומשפחתה
כששיחקה בגן שעשועים יחד עם אחותה הגדולה ניארה, מאמנת כדורסל ראתה במקרה את השתיים והתלהבה בעיקר מהגובה שלהן. זה הוביל אותן לחוג ליד הבית. "בגיל 14 כבר חלמתי לשחק ב-WNBA", משחזרת סבאלי. עד היום היא מעריצה את דירק נוביצקי, ולכן באופן טבעי חלמה להגיע גם כן לארה"ב. הכישרון בלט כבר בגיל צעיר וכששיחקה לראשונה בקבוצת בוגרות - בפרייבורג - החליטה לא לקבל שכר כדי שתוכל להגיע כעבור שנה לליגת המכללות האמריקאית.
ביקור באורגון, הוביל אותה לבחור ב'דאקס' - קבוצה שתהפוך שלוש שנים מאוחר יותר למועמדת הראשית לזכייה ב-NCAA (עם יונסקו הכל-יכולה בראשה), לפחות עד שהעונה הנוכחית נעצרה בשל מגפת הקורונה ולקבוצה הראשונה אי פעם שמנצחת את נבחרת ארה"ב. באותו משחק, ב-19 בנובמבר 2019, קלעה סבאלי 25 נקודות. "אמרתי כבר ב-1,000 ראיונות שונים שערכתי, שהיא השחקנית הכי אינטליגנטית שאימנתי. פשוט מסקרן לאמן אותה", החמיאה לה המאמנת שלה באורגון, קלי גרייבס.
5 צפייה בגלריה
סאטו סבאלי עם סברינה יונסקו
סאטו סבאלי עם סברינה יונסקו
סבאלי עם יונסקו באורגון. שתי הבחירות הראשונות בדראפט
(צילום: AP)
סבאלי בחרה לייצג את נבחרת גרמניה ובאתר פיב"א כבר טענו כי כבר בגיל 22 מדובר באחת מחמש השחקניות הכי טובות באירופה שלא שיחקו עדיין ביורובאסקט. סבאלי הייתה אחת משלוש השחקניות הגרמניות שנבחרו בדראפט האחרון יחד עם לואיסה גייסלסודר (מקום 21, גם כן בדאלאס) ולוני פייביך (מקום 22 ע"י לוס אנג'לס ספארקס). כך שלא תופתעו עם הגרמניות יהפכו לאימפריה של ממש בקרוב מאוד.
"כל שנה היא מוסיפה עוד אספקט למשחק שלה", ציינה גרייבס. "ויש לה עוד מלא דברים בקנה. אני כבר מתה לראות איך היא תמשיך להתפתח".

קול קורא

סבאלי היא אחת השחקניות המדוברות ב'בועה' בפלורידה, גם בשל העובדה שהפכה לקול בולט מבין השחקניות במאבק לשוויון זכויות ולשינוי אחרי מותו של ג'ורג' פלויד והקמת תנועת BLACK LIVES MATTER. "חשוב לי להתבטא, קודם כל כי יש לי לא מעט דעות להשמיע", הסבירה סבאלי. "לקח לי זמן, אבל הבנתי כעת שאני יכולה להיות הרבה דברים בו זמנית. להיות שחקנית כדורסל, אבל גם להגיד את מה שיש לי על הלב. אתה קודם כל צריך להיות נאמן למי שאתה באמת".
5 צפייה בגלריה
מחאת שחקניות ה-WNBA
מחאת שחקניות ה-WNBA
סבאלי היא מהדוברות הבולטות מבין שחקניות ה-WNBA בזמן המחאה
(צילום: AP)
סבאלי לא אומרת את זה כי זה פופולרי. גם היא, כמו הרבה שחורים, סבלה בילדותה מהשפלות. עוד כשהתגוררה בגרמניה עם משפחתה כנערה, במהלך טיול לגן חיות, עמדו לידה חבורה של ילדים שצעק לעברה: "את ברחת מכלוב הקופים?"
הרבה יותר מעוד אתלטית
"וזה לא רק זה", ממשיכה סבאלי. "בפעם אחרת, אבא שלי התבקש להראות תעודת זהות לשוטרים, שלא האמינו שהוא גר בבית שלנו. אם לא אמא שלי, אני לא יודעת איך זה היה מסתיים. את אח שלי, למשל, עצרו לא מעט כי הוא בחור גבוה ושחור והיה ליד חנות מכולת".
"רק לפני שבוע חבר שלי פירסם באינסטגרם שרדפו אחריו חמישה חבר'ה לבנים בברלין. הוא אחד הבחורים הכי מתוקים שיש. הוא לא היה צריך לחשוש לחייו רק בגלל שהוא שחור", מסכמת סבאלי את טענותיה. "חשוב לי להתבטא כי בזכות היותי ספורטאית יש מי ששומע אותי. יש ערכים מסוימים שהוריי היקנו לי והם תמיד אמרו לי להציף מה שאני חושבת שהוא לא בסדר".
5 צפייה בגלריה
 דירק נוביצקי
 דירק נוביצקי
"המנטור שלי". נוביצקי
(צילום: AFP)

מחמאות מנוביצקי

דאלאס אמנם עם מאזן שלילי ב-WNBA, אבל כולם מאמינים שהיא בעתיד תככב בדיוק כמו שחקן גרמני ששינה לחלוטין את קבוצת ה-NBA של העיר - דירק נוביצקי. סבאלי, בדיוק כמו נוביצקי, היא סוג של "חד קרן" ויכולה לעשות הכל על הפרקט. לא סתם בגרמניה כבר הדביקו לה את הכינוי "דירק נוביצקי הנשית".
הפירגון מנוביצקי
הג'רמנייטור אפילו בירך אותה ביום שלפני הדראפט באפריל האחרון וסבאלי הייתה נבוכה: "יש לי מנטור, זה מה שהוא בשבילי. יצא לי לדבר איתו והוא אמר לי רק משפט אחד: 'תהני ותעבדי קשה'. בינתיים זה אכן קורה.