לפני כעשור כתבתי טור שבחן את השינוי שעבר תפקיד הקשר בכדורגל העולמי: אם בעבר הדגש הושם על מהירות וכוח פריצה באגף, ולפני ארבע שנים הזרקור הואר על הקשר האחורי שבעיקר מחפה על הבלמים, ניתן לראות כי בשנתיים האחרונות הזרקור מואר על קשרי האמצע שמחברים בין הבלמים לחלוצים.
הדבר בא לידי ביטוי בשוק ההעברות העולמי שנפתח בתחילת השבוע, כאשר שני הקשרים המבוקשים ביותר הם קשר נבחרת אנגליה ודורטמונד ג'וד בלינגהאם, וקשר נבחרת ארגנטינה ובנפיקה ליסבון אנסו פרננדס. נשאלת השאלה: איך קרה הדבר?
1 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ארגנטינה אנסו פרננדס נבחר לשחקן הצעיר של מונדיאל 2022
שחקן נבחרת ארגנטינה אנסו פרננדס נבחר לשחקן הצעיר של מונדיאל 2022
שחקן נבחרת ארגנטינה אנסו פרננדס
(AFP)
ההגדרה מחדש של תפקיד הקשר: ניתן לראות כי אחד ממגזיני הספורט החליט לחלק את עמדת הקשר לקבוצות כאשר כל קבוצה זכתה לשם בנפרד. כך למשל הקשרים האחוריים זכו לשמות כמו "שחקני רחבה לרחבה", "מפיצי הכדור" בשל העובדה שהם מתחילים את ההתקפה מאחור, או "בונים" לקשרים שמתחילים את משחק ההתקפה סמוך לעיגול האמצע.
הקשרים ההתקפיים זכו לשמות כמו "ל"יוצרים", "מנהלי משחק" ו"שחקנים שחודרים לרחבה בלי הכדור", זאת בשל העובדה שהם המוח המתכנן את משחק ההתקפה בשליש האחרון של המגרש, או לחילופין הם כאלו שמסייעים לחלוצים בהתקפה. שני הקשרים שהוזכרו יכולים לשחק בשני צידי המגרש (לחלץ כדורים ולבנות את המשחק מצד אחד, ולסייע לחלוצים לתפוס מקום ברחבת היריב מצד שני).
כך למשל גריזמן משחק כקשר התקפי באתלטיקו מדריד וקשר אחורי בנבחרת צרפת, חברו לנבחרת טשומאני משחק בתפקיד קדמי בנבחרת, ובתפקיד אחורי בריאל מדריד.
השינוי שחל בעמדת הקשר: אם בעבר הוגדר תפקיד בקשר כחולייה המחברת בין ההגנה להתקפה, היום ניתן לראות שהקשר האחורי מסייע לחוליית ההגנה, והקשר הקדמי תומך בחוליית ההתקפה. זאת כתוצאה מכך שהמגנים ושחקני האגף תומכים בהתקפה ולמעשה מאפשרים לכל קשר לבטא את יכולותיו המקצועיות.
זה לא סוד שהגיל הצעיר של השחקנים והעובדה שהם יכולים לשחק בכמה עמדות עוזרים למאמנים להיות גמישים עם הטקטיקה שלהם, וכן להפתיע את הקבוצה היריבה. מעניין יהיה לעקוב ולראות עד מתי מגמה זו תמשך אם בכלל.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.