אנחנו אמנם רק בתחילתו של האביב, אבל בבריכה כבר הקיץ שולט. יותר נכון לומר סאמר מקינטוש שולטת. לפתע מנוע החיפוש המפורסם בעולם מניב תוצאות עם שמה של השחיינית בת ה-16 כשמחפשים "סאמר" לאור התוצאות המצוינות שלה בסוף השבוע האחרון, ולא רק הצעות לבילויים בקיץ.
מקינטוש הקנדית כבר סומנה ככוכבת העולה של השחייה ועשתה זאת בגיל 15 בלבד בבמה הגדולה ביותר שהיא לא המשחקים האולימפיים - אליפות העולם שהייתה ביוני אשתקד. השחיינית, שהייתה הצעירה ביותר בסגל הנשים של קנדה, עלתה על ראש הפודיום במשחי 400 מעורב אישי ו-200 פרפר (בו קבעה שיא עולמי לנוער עם 2:05.20 דקות). לפני כן, היא זכתה במדליית כסף במשחה 400 מטרים חופשי ועוד ארד בקבוצתי של 4X200 חופשי. אגב, יש לה כבר הישג אולימפי ברזומה, כאשר סיימה במקום הרביעי במשחה החופשי בטוקיו.
3 צפייה בגלריה
סאמר מקינטוש
סאמר מקינטוש
סאמר מקינטוש. הדבר הבא בשחייה
(Tom Pennington/Getty Images)
ודאי נשאלת השאלה איך שמה "חמק" מתחת לרדאר בתקופת האליפות העולמית. התשובה היא שילדי פלא כאלה ואחרים צצים לא פעם בתחרויות גדולות, ועם כל הכבוד למקינטוש ילד הפלא באליפות עולם שעברה היה דייויד פופוביץ' הרומני, שבדיוק באותה הצגה בה הוכתרה הקנדית לאלופת עולם, השלים את הדאבל היוקרתי של משחי החופשי, ואחרי מדליית זהב ב-200 מטרים עשה זאת באותו ערב גם בחצי המרחק. בלי להתכוון, כמובן, מי שיכולה בקלות הייתה באותו הערב לקבל תואר לדוגמת "היורשת של קייטי לדקי" הסתפקה בכמה שורות על ההישג בסיקורים השונים.
בשבוע האחרון אף אחד כבר לא גנב למקינטוש את ההצגה. היא קיבלה את הכותרת "כוכבת עולה" בגדול כאשר במבחנים הקנדיים לאליפות העולם בטורונטו היא שברה שני שיאי עולם. הראשון היה ב-400 חופשי כאשר שיפרה ב-0.32 שניות את זמנה של אריארן טימוס האוסטרלית בשנה שעברה והעמידה אותו על 3:56.08 דקות. היא לא הסתפקה בכך וכעבור שלושה ימים שברה את שיאה של קטינקה הוסו ההונגרייה עם 4:25.87 דקות (שיפור של כמעט שלוש שניות לשיאה האישי), 49 מאיות טוב יותר משל אשת הברזל, שלא תוכל להתחרות נגד הקנדית בקיץ משום שהיא בהיריון. שני השיאים אגב הם כמובן גם שיאי עולם לנוער, ולכן באליפות אחת יצאה מקינטוש עם ארבעה שיאים חדשים על שמה.
3 צפייה בגלריה
סאמר מקינטוש
סאמר מקינטוש
השבוע אף אחד לא גנב לה את ההצגה. סאמר מקינטוש
(Photo by Quinn Rooney/Getty Images)
אחרי השיא הראשון מקינטוש לא הסתירה את ההתרגשות, אבל אמרה שהיא משתדלת לא לבכות למרות אותם רגשות שמציפים אותה. אחרי השיא השני כבר סיפקה כותרות מעניינות יותר ואמרה בין היתר: "כל מה שאני חושבת עליו אלו הרגליים שלי שכואבות כל כך. משחה המעורב הוא אחד הקשים שיש, ותוך כדי החתירה אני אוהבת להציץ אל השעון. שם אני חושבת שראיתי 26.1 או משהו כזה וחשבתי לעצמי 'פשוט לכי על זה'. נתתי את כל מה שיש לי וידעתי שזה יהיה קרוב".
ברנט ארקי, מאמנה של מקינטוש, אמר עליה שהיא אחת השחייניות הטובות שראה אי פעם, אבל בשלב זה אינו יודע מה לומר. "אני מנסה להחזיק הכל, אבל חוגג איתה. זה דבר מאוד מיוחד", אמר במעט המילים אחרי התוצאות המדהימות.

מאבק משולש בפריז

טיטמוס הגיבה מיד לשיא העולם שלה ב-400 חופשי שנשבר ואמרה: "שכששוברים לך שיא עולם זו גלולה מרה לבלוע, אבל אני חושבת שצריך להסתכל על הטוב בכל דבר, וזה כנראה דבר טוב שהשיא נשבר עכשיו. זה נותן לי קצת אש בעיניים. אני חושבת שזה תמים לחשוב שהתקדמות עולם השחייה הולכת להיעצר. זה מלהיב לספורט שלנו, זה מלהיב ל-400 חופשי. אני חושב שההתמודדות ביני, לבין קייטי (לדקי), לבין סאמר הולכת להיות הכי חזקה שיש בפריז, וזה מרגש".
3 צפייה בגלריה
אריארן טיטמוס
אריארן טיטמוס
הולך להיות מאבק משולש בפריז. אריארן טיטמוס
(צילום: AP)
הצצה בחשבון האינסטגרם של השחיינית מגלה נערה רגילה, עד לא מזמן עם גשר בשיניים, שמעלה תמונות עם חברות והמשפחה לצד כאלה על שפת הבריכה או בתוך המים. הספורט במשפחה, שהתחיל אצל אימה ג'יל הורסטד שהייתה חלק ממשלחת קנדה בשחייה למשחקים האולימפיים לוס אנג'לס 1984, זרם לא רק אל דמה של סאמר, אלה גם של אחותה ברוק. בעוד סאמר כאמור בחרה במים, אחותה היא מחליקה אמנותית. אגב, השתיים בכלל התחילו את הקריירה הספורטיבית שלהן באולם ההתעמלות כשניסו את ענף הליבה השלישי מלבד השחייה והאתלטיקה ואפילו התאמנו בפוטבול.
"לא כל כך אהבתי שחייה, פשוט לא היה אף פעם קליק", אמרה האחות לבית משפחת מקינטוש על הבחירה בענף החורפי, מודעת לכך שהיא ואחותה למעשה לא יפגשו אף פעם בכפר האולימפי. "אני זוכרת את הפעם הראשונה שהלכתי לניסיון בבריכה ופחדתי כל כך, לא רציתי את לעשות את זה".
סאמר עצמה ניסתה את ההחלקה האמנותית, אבל גילתה שיש לה "אישיו" עם הענף. "כשנהגתי להחליק אף פעם לא זכרתי את התוכנית שלי, מה אני צריכה לעשות, כי תמיד הייתי מתוחה לפני התחרויות", היא מספרת בצחוק על התקופה בה הסנפירים שלה היו נעליים נוצצות עם סכינים בסוליה. שתי האחיות מסכמות שהספורט המקצועני גורם להן להזדהות אחת עם השנייה בכל מיני מצבים בחיים, שנובעים בעיקר משגרת אימונים עמוסה. "זה תמיד נחמד שיש לך מישהי שתומכת בך מאותה המערכת ולגמרי מבינה איך זה להיות ספורטאית מקצוענית, ברמה הגבוהה ביותר", הוסיפה סאמר.
מקינטוש התראיינה לאתר האולימפי אחרי אליפות העולם ולא היססה לשתף שהסוד שלה להצלחה הוא הנאה. "כל עוד אני ממשיכה ליהנות - אני יודעת שאשתפר", היא אמרה ובסוף השבוע הוכיחה שצדקה. השחיינית שיתפה שגם לה יש ימים קשים בבריכה, הרבה כאלה, אבל היא לומדת שההתמדה בכל יום גורמת למוטיבציה שלה לעלות. בכך היא מצליחה להפוך כל יום לא מוצלח לדף בפרק הקריירה שלה, ממנו תלמד להמשך הארוך שמצפה לה, כאמור רק בת 16 ואין יותר מתוק מלקבל לרגל הסוויט סיקסטין שלך מתנה בדמות שני שיאי עולם.

לא נעזרת בפסיכולוגים

הפחד שלה מהאוקיינוס, שהיה אחד הסיבות בגללן רצתה לנסות את השחייה, גרם לה לגלות עולם חדש לגמרי. "אני מוצאת עכשיו שלווה במים", היא מספרת, מודה שלא מדובר בהתגברות על פחד כמו תגלית הפוכה לגמרי על המים. היא עצמה משיבה בחיוך שהפכה לתגלית באינסטגרם ומספר העוקבים שלה עולה עם הזמן. יחד עם זאת, כשהראש רב הזמן במים, היא אומרת שאין לה באמת דרך לראות כמה בחיים האמיתיים גדלה התמיכה סביבה.
עניין הראש במים עלה לא פעם ולא פעמיים לכותרות כגורם לדיכאון, מתח וחרדות. מקינטוש נשאלה על העניין המנטלי סביב האימונים המפרכים והאם היא נעזרת בטיפול פסיכולוגי. השחיינית הצעירה השיבה שלא, ובשלב זה של החיים היא מסוגלת להתמודד בעצמה עם הלחץ והמתח. "אני לא מרגישה מותשת, המאמן שלי ואני מסמנים מטרות וכל פעם שאני מצליחה לקיים אותן אני שמחה".
עדיין לא ידוע אם אחת המטרות של מקינטוש תהיה להשתתף באליפות העולם לנוער שתיערך בספטמבר במכון וינגייט בישראל. אליפות העולם בשחייה לבוגרים תיערך בפוקואוקה שביפן מאמצע יולי עד סוף החודש, ולכן נראה שהסיכויים שהשחיינית תמשיך משם לתחרות מטרה נוספת במקום מרוחק מאוד מארצות הברית, גם הוא באסיה, נמוך. אם אכן תגיע, הקהל הישראלי יזכה לראות במציאות ספורטאית יוצאת דופן ומי יודע, אולי שיא העולם לנוער ששבר כריסטוף מילאק ההונגרי באליפות אירופה לנוער שאירחה ישראל ב-2017, לא יהיה היחיד שיישבר כאן.