בסטנדרטים העצומים שהציב לעצמו, השבת האחרונה הייתה שוממת למדי ברחבה עבור ארלינג הולאנד בן ה־24. הוא הגיע למפגש עם ברנטפורד אחרי שלושה משחקים שבהם כבש שבעה שערים, כולל שתי שלישיות רצופות. בממוצעים מדובר ב־2.66 כיבושים למשחק ו־0.03 לדקה. שלשום הוא הסתפק בצמד, הרבה מתחת לתקן, מה שהוריד את הממוצע השנתי שלו ל־2.25.
עבור עכברי סטטיסטיקות הספורט, לנורבגי הייתה שבת ממוצעת מינוס. הוא כבש את השני שלו כבר בדקה ה־32, ואז נח 58 דקות, שבהן היה אמור לפי הממוצעים השנתיים להבקיע לפחות 1.74 גולים. אבל אלו מספרים, מבחינת כדורגל נטו מכונת השערים האנושית – בערך – החזירה את מנצ'סטר סיטי מפיגור מוקדם ומפתיע בבית, רשמה את שערה התשיעי העונה והעלתה את האלופה לפסגה עם מאזן מושלם של ארבעה ניצחונות בארבעה משחקים.
6 צפייה בגלריה
שחקן מנצ'סטר סיטי ארלינג הולאנד
שחקן מנצ'סטר סיטי ארלינג הולאנד
מכונה. ארלינג הולאנד
( Reuters/Lee Smith)

עוקף את האגדות

הולאנד בכלל לא היה אמור לשחק בשבת. פפ גווארדיולה כבר נתן לו רשות להשתחרר לאחר שידיד המשפחה ומי ששימש עבורו מנטור ותמך בו במהלך נסיקתו המטאורית, מת בגיל 59. "הוא אמר לי שהוא רוצה לשחק", הסביר המאמן באתר הקבוצה את ההחלטה לשתף את החלוץ בכל זאת, "שהדרך הכי טובה להתאבל היא לעשות את העבודה שלך, לשכוח מהסטירה שהמציאות נותנת לך בפרצוף לפעמים למשך 90 דקות. הוא החליט לבוא ולעשות את העבודה, ויש לו כזו כמות כישרון והוא סוג של נשק שקשה לנו מאוד לוותר עליו".
הולאנד, שהוביל את הפרמייר־ליג בכיבושים בשתי העונות מאז שעבר מדורטמונד עבור סכום מצחיק של 63 מיליון דולר (במושגים שלו, כן?), הגיע ל־99 שערים ב־103 הופעות במדי התכולים בכל המסגרות. רק כדי לקבל מושג היסטורי ולהשוות את הנתון לזה של חלוצי־על בפרמייר־ליג, אלן שירר הגיע ל־100 שערים אחרי 124 משחקים, הארי קיין – 141, סרחיו אגוארו – 147, תיירי הנרי – 160 ומוחמד סלאח – 162 – נבחרת לא רעה של סקוררים. הגול הבא של הענק הנורבגי הולך לרסק את הדירוג הזה. הצמד מול ברנטפורד בשבת העניק להולאנד 72 שערי ליגה, שניים יותר מאריק קאנטונה הגדול, והוא עשה זאת ב־82 משחקים פחות מהצרפתי.
"בכנות, אתה מצפה ממנו להבקיע לפחות שלושער בכל משחק", אמר הפרשן וחלוץ העבר דארן בנט, "זה מפחיד. העובדה שהוא לא היה חלק מהיורו לעומת הרבה שחקנים ששיחקו כל הקיץ, היא מדאיגה עבור כל הגנה שמתמודדת נגדו. הוא הגיע מוכן לעונה, והוא רענן". או, שוב, רק כדי לחדד את מדד העוצמה – שום קבוצה בליגה לא הבקיעה יותר מהנורבגי מאז פתיחת העונה.
כשגארי לינקר מפרשן סקוררים, זה כמו שפול סיימון מדבר על כתיבת מילים לשירים. "הוא מאוד מהיר, הוא חזק, הוא גדול, הוא יודע איך להתמקם, יודע איך להשתמש בגוף כדי לשמור על הכדור או להגיע למצב הבקעה נוח יותר, והוא מאוד עקבי ויעיל בהפיכת הזדמנויות לשערים", מתמוגג כוכב העבר האנגלי, "ויש לו את התכונה הכי חשובה עבור חלוץ – הוא לא פוחד להחמיץ, וכשזה קורה הוא שוכח שנייה אחרי. חלוץ מצוין יודע שאם הוא החמיץ הרבה, זה בעיקר אומר שהוא מגיע להרבה הזדמנויות, ולכן הסטטיסטיקה אומרת שבסוף זה ייכנס".

הכוכבית הגדולה

בשביל מישהו שאין לו שום דבר להוכיח לאף אחד, במיוחד אחרי טרבל בעונת הבכורה בסיטי, להולאנד יש הרבה מה להוכיח. התפוקה שלו במשחקים הגדולים והכישלון של נבחרתו לעלות לאליפות אירופה, גרמו לפרשנים רבים לתהות אם בכל זאת יש לחלוץ המטורף הזה נקודת תורפה. רוי קין אפילו טען בעונה שעברה שהוא משחק "ברמה של הליגה השנייה".
קין הקצין, כהרגלו, אבל המספרים של הנורבגי לא מערערים על הטענה לפיה הוא לא נותן תפוקה בקלאץ'. ב־24 משחקים נגד חמש הגדולות של הפרמייר־ליג הוא כבש "רק" 15 שערים. בשנת הבכורה עם סיטי בצ'מפיונס הוא כבש שבעה שערים בשבעה משחקים, בעונה שעברה הרשית פעם אחת בארבעה משחקים ונעלם בהדחה ברבע הגמר מול ריאל מדריד. הוא גם לא היה נוכח בהפסד בגמר הגביע האנגלי למנצ'סטר יונייטד.
6 צפייה בגלריה
ארלינג הולאנד מגיע בכושר יחסית נמוך
ארלינג הולאנד מגיע בכושר יחסית נמוך
נוטה להיעלם ברגעי האמת
(צילום: Alex Pantling/Getty Images)
תוסיפו לכל זה את הכישלון להעפיל ליורו עם נורבגיה ואת העובדה שסיטי ניצחה אשתקד ב־85.7 אחוז מהמשחקים שבהם הסקורר לא שיחק לעומת 71.1 אחוז איתו, ותקבלו סימן שאלה די גדול שמרחף מעל ראשו. "נונסנס", הגיב על כך פפ, שלא רק שנותן לנורבגי הצעיר גב מלא, הוא גם שינה את כל פילוסופיית המשחק שלו למען הכוכב. "אם הוא לא מבקיע זה אומר שלא שמתי מספיק שחקנים בשליש הקדמי של המגרש, ולא היו לא מספיק מצבים כדי לכבוש".
זה מעט לא הוגן להתייחס כך להולאנד, אבל האמת היא שמדובר באשמתו בלבד. הוא הציב סטנדרטים שאפילו הוא בעתיד – מבוגר, מנוסה וחכם יותר – יתקשה לשחזר. גם ברור שבמשחקים מכריעים מול קבוצות טובות יותר יהיו לסקורר פחות מצבי הבקעה (או לפי שיטת גווארדיולה: הוא יקבל פחות מסירות למצבי הבקעה מחבריו לקבוצה). אבל זה בעיקר לא הוגן כלפי היריבות של סיטי: הולאנד מגיע רענן ומוכן יותר – הוא נכנס לתוך שנות השיא בקריירה, ועכשיו רוצה להוכיח לכל העולם וההגנה שלו שהוא כאן כדי להמשיך להטיל אימה, ועל הדרך להסיר את הכוכבית מעל העניין הזה במעמדים הגדולים.

כשהכדור אצלו

הולאנד, שנבחר לשחקן חודש אוגוסט בפרמייר־ליג, סובל מלחץ גם בנבחרת. הוא ספג ביקורות ארסיות אחרי ה־0:0 מול קזחסטן בחלון האחרון, אבל תיקן עם שער ניצחון ב־1:2 על אוסטריה. עוד שני שערים, והוא כבר יהיה הכובש הגדול בתולדות נורבגיה.
6 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת נורבגיה ארלינג הולאנד
שחקן נבחרת נורבגיה ארלינג הולאנד
הלחץ עליו גם בנבחרת נורבגיה
(REUTERS/Pavel Mikheyev)
פתיחת העונה שוב רומזת על כך שמדובר בחלוץ שנולד במדפסת תלת־ממד של אינטליגנציה מלאכותית. מה שהוא עושה, איך וקצב הגולים שלו הולכים להאפיל על כל כובש אחר בפרמייר־ליג. ההחמצות שלו נראות כמו סטיית תקן, כל התקפה שהוא נמצא במרכזה מייצרת מרכז הגנה מיואש, חסר תקווה. כשהוא מקבל את הכדור, יש ציפייה דרוכה מהקהל, אפילו אם הוא מקבל את הכדור 60 מטר מהשער.
ארלינג הולאנד כבש עוד צמד בשבת. סיטי ניצחה בעוד משחק. השבוע היא מתחילה את המסע להגנה על התואר האירופי נגד אינטר. ויש את קמפיין ליגת האומות והבחירה בזוכה בכדור הזהב. הנורבגי נכנס מבחינת הגיל והוותק לתקופה הפורייה ביותר שלו כסקורר. הוא זכה כמעט בכל, אבל יש לו עוד המון עולמות לכבוש.
פורסם לראשונה: 01:30, 16.09.24