חוקרים רבים טוענים כי תחרויות ספורטיביות בינלאומיות מחזקות את תחושת הלכידות והסולידריות החברתית על ידי השיתוף של אנשים ממעמדות שונים וללא אפליה, סוג של אוטופיה ערכית.
הנחת העבודה של חלק מחוקרי הסוציולוגיה של הספורט היא שהספורט הוא "המשווה הגדול" משום שעל קו הזינוק, טרם שריקת הפתיחה, ניתנת הזדמנות שווה לכל המתחרים.
1 צפייה בגלריה
סלין דיון בטקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024
סלין דיון בטקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024
אולימפיאדת פריז 2024
(Hector Vivas/Getty Images)
למרות זאת היו המשחקים האולימפיים לאורך השנים במה לקידום אינטרסים לאומיים, אידיאולוגיים ופוליטיים וספורטאים רבים ראו בה כר גידול למחאות פוליטיות שונות, בעיקר הודות לתשומת הלב הרבה להם זוכים המשחקים בכלי התקשורת.
כך נהגו שניים מן המנצחים בגמר הריצה ל־200 מטר בשנת 1968 טומי סמית וג'ון קרלוס, אפרו אמריקאים אשר עלו לדוכן המנצחים יחפים, ראשם מורכן ומבטם מושפל, כאשר הם עוטים על ידם כפפה שחורה. בעת הנפת הדגל האמריקאי לראש התורן ונגינת המנון הפסים והכוכבים, הניפו האתלטים כלפי מעלה את אגרופם הקפוץ בתוך הכפפות השחורות למחאה.
סמית' וקרלוס ביקשו לעשות שימוש בספורט כמכשיר למחאה וטקס הענקת המדליות סיפק במה מתאימה במיוחד שעיני העולם כולו נשואות אליו. גם המשחקים האולימפיים בפריז מספקים חשיפה עצומה למדינות וקבוצות פוליטיות שונות המחפשות במה.
הספורטאים אשר מייצגים את ישראל הדגישו את חשיבות ההשתתפות ואת רצונם להעפיל לשלבי הגמר ולזכות במדליות אולימפיות בשל העובדה שהצלחה זו עשויה להיות בעלת פוטנציאל אינטגרטיבי ומלכד בתקופה המורכבת בה נמצאת ישראל בשנה האחרונה.
משחקי ברצלונה בשנת 1992 היו ציון דרך משמעותי בספורט ההישגי הישראלי עם זכייתם של יעל ארד ואורן סמדג'ה במדליות האולימפיות הראשונות לישראל בענף הג'ודו. ארד, נשיאת הוועד האולימפי הישראלי וסמדג'ה, מאמן נבחרת הג'ודו, אשר סיפור נפילתו של בנו ריגש את האומה הישראלית בשבועות האחרונים, עומדים בחוד החנית של המשלחת הישראלית.
המטרה של ישראל באולימפיאדת 2024 היא לא רק להראות שחל שיפור בספורט הישראלי ולהשיג מדליות במשחקים האולימפיים, אלא בעצם להגיע לכמה שיותר מעמדי גמר בענפים מגוונים. זו תהיה חותמת האיכות והוכחה להמשך תהליך טיפוח מצוינות הספורט בישראל.
הספורטאים האולימפיים הצהירו לפני יציאתם כי יעשו ככל יכולתם על להגיע להישגים אשר יסייעו בקידום תחושת הסולידריות ותחושת המסוגלות העצמית בקרב תושבי המדינה. לנו רק נותר לחבק אותם מרחוק ולהחזיק להם אצבעות. הצלחתם היא גאוותנו הלאומית.
הכותב הוא קרימינולוג ומרצה בכיר במכללה האקדמית אשקלון
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.