נורבגיה ידועה במחליקי הסקי המפורסמים שלה, אלוף העולם בשחמט (מגנוס קרלסן) וכמובן שניים מהשמות המדוברים בשנה האחרונה בכדורגל העולמי – לחיוב ולשלילה – ארלינג הולאנד ואולה גונאר סולשיאר. כעת המדינה הסקנדינבית יכולה להתהדר גם בייצוא של כוכב טניס ברמה העולמית – קספר רוד. אם עדיין לא שמעתם עליו, כדאי שתתכוננו.
אתמול (ראשון) נפתח בטורינו טורניר גמר הסבב ורוד בן ה-22 יהיה שם לראשונה. בשבוע שעבר הבטיח את הכרטיס לאירוע שבו משתתפים שמונת השחקנים הטובים בעולם, למרות שהפסיד 7:5, 6:4 לאלכסנדר זברב ברבע גמר מאסטרס פריז. זה היה הפסדו ה-14 בלבד של הנורבגי ב-2021 – והמספרים מהשנה הנוכחית פשוט מספרים את הסיפור.
4 צפייה בגלריה
קספר רוד
קספר רוד
שנה חלומית. קספר רוד
(צילום: getty images)
מתוך 67 משחקים, ניצח המדורג 8 בעולם ב-53, כולל מאזן 7:23 נפלא על המשטח החזק ביותר שלו – החימר. הוא זכה בחמישה מתוך שישה טורנירי ATP שבהם השתתף, כשרק זברב משיג כמות תארים זהה השנה. למעשה, רוד התברג בתוך הטופ-10 העולמי רק בקיץ, אחרי שהניף את הגביעים באליפות שבדיה הפתוחה, באליפות שווייץ הפתוחה ובקיצבוהל (אוסטריה) – הטניסאי הראשון שמנצח בשלושה טורנירים עוקבים מאז אנדי מארי לפני עשור בדיוק.
"אני חושב שהזכייה בשלושת הטורנירים הללו היא דבר מיוחד ומשהו שמעלה את הביטחון והאמונה שלי בעצמי", הסביר רוד. "זה בטוח נתן לי דחיפה. אם עשיתי את זה, אפשר להגשים עוד הרבה דברים".
הפריצה שלו לא קרתה בן לילה. בשנתיים האחרונות הוא כבר מסומן כיורש העתידי (לצד דומיניק תים) של רפאל נדאל על החימר. הכושר שהוא נמצא בו בחודשים האחרונים באמת משאיר טעם לעוד. למעשה עד העונה, רוד לא ניצח מעל 23 משחקים בשנה. ב-2021 הוא כבר עומד על 53, והיד עוד נטויה.
4 צפייה בגלריה
קספר רוד
קספר רוד
53 ניצחונות וחמישה תארי ATP ב-2021. רוד
(צילום: AP)
"זו הייתה עד עכשיו שנה שלא תיאמן, אני מקווה שיהיה לה את הסוף המושלם", אמר רוד לקראת טורניר גמר הסבב. "אלה היו חודשים מלחיצים עד שהשגתי את הכרטיס לטורינו, אבל זה היה גם כיף בו זמנית. כילד וחובב טניס היה לי מרגש לצפות בטורניר, עכשיו אוכל גם להרגיש אותו".

בשם האב

לנורבגיה לא היה כישרון גדול כזה מאז אביו של קספר, כריסטיאן, שדורג בשיאו במקום ה-39 בעולם והגיע ב-1997 לשמינית הגמר באליפות אוסטרליה. היורש שחזר השנה את ההישג של האב במלבורן והעפיל גם לסיבוב השלישי ברולאן גארוס. בטורניר הגראנד סלאם האחרון, בארה"ב, הוא הודח כבר בסיבוב השני.
כריסטיאן הוא גם מאמנו של קספר, למרות שבנו התאמן גם באקדמיה של רפאל נדאל במאיורקה. ב-2016, אף שהיה עדיין בן 17, החליט רוד לוותר על טורנירי נוער והתמקד בפיוצ'רים ובצ'לנג'רים של בוגרים כדי להתחשל. הוא אפילו זכה באחד מהם, בסביליה, לאחר שעשה את כל הדרך מהמוקדמות ועד לראש הפודיום.
בשנים האחרונות הוא עובד צמוד-צמוד עם אביו. "יש לנו מערכת יחסים טובה מאוד", סיפר קספר. "הוא מאמן, אבל גם אבא שלי ובעיקר חבר. אנחנו נהנים על המגרש ומחוצה לו. הוא היה אבא צעיר ברוחו, והוא עדיין כזה. וכן, הוא עדיין לא בן 50".
"אני מתאמן תחתיו והוא מאמן אותי, אבל שנינו מכבדים זה את זה", הוסיף הבן. "הקשבתי לו המון כשגדלתי כי ידעתי שהוא בעצם היחיד בנורבגיה שבאמת ידע איך נראים החיים בסבב, מה זה דורש ממך ואיך להתאמן קשה כדי להצליח".

רפא כמודל

רוד אוהב גולף וכדורגל, ואפילו משחק לפני טורנירים גדולים כדי להפיג את המתח. תופעת ארלינג הולאנד וכמובן ההצלחה המטאורית בענפי החורף שמה את הטניס בנורבגיה עדיין בצד. "זה היה ענף קטן בנורבגיה, פצפון, אבל בשנים האחרונות הוא נכנס לתודעה ואפילו מתחרה ברייטינג עם הסקי".
4 צפייה בגלריה
רפאל נדאל
רפאל נדאל
"הוא ניצח אותי בהכל, בטניס או בגולף". נדאל
(צילום: AFP)
רוד מציג סט כלים מגוון מאוד, וזה כמובן עזר לו להפגין את העליונות שהציג השנה בסבב. פור הנד קטלני, בק הנד מדויק – מזכיר את אלילו, רפאל נדאל. "הוא המודל לחיקוי שלי", סיפר לאחרונה בריאיון עיתונאי, "התאמנו לפעמים ביחד ובשנה האחרונה אנחנו משחקים ברוב הטורנירים במקביל. כשהתחלתי עם הטניס, אפילו לא חלמתי שאתמודד מולו – עכשיו כבר אפשר לקרוא לנו יריבים".
רוד מעולם לא פגש את נדאל במשחק רשמי, אבל כן, כאמור, התאמן לצידו. "אף פעם לא ניצחתי אותו, בטניס או בגולף", צחק הנורבגי. "הוא עדיין מנצח אותי בהכל. אשמח לזכות בטורניר כשהוא גם משתתף בו, כי כמו שכולנו יודעים, הוא מאוד-מאוד תחרותי".
4 צפייה בגלריה
שמונת השחקנים בטורניר בתמונה משותפת
שמונת השחקנים בטורניר בתמונה משותפת
שמונת השחקנים בטורניר בתמונה משותפת
(צילום: gettyimages)

ג'וקוביץ' על הספתח

רוד שובץ ל"בית המוות" בטורניר, אם תרצו לקרוא לו כך, יחד עם נובאק ג'וקוביץ', סטפנוס ציציפאס ואנדריי רובלב. את הסרבי, המדורג 1 בעולם, יפגוש רוד כבר במשחק הראשון - ב-15:00 בצהריים.
בבית השני שובצו דניל מדבדב (2), אלכסנדר זברב (3), מתיאו ברטיני (7) והוברט הורקאץ' (10). שני הראשונים בכל בית יעפילו לחצי הגמר. אגב, ג'וקוביץ' זכה בתואר בפעם האחרונה רק ב-2015, מאז כל שנה הניף את הגביע שחקן אחר.