"מה הדבר הבא בתור, ישלחו לנו כריות?" (ראש עיריית קייב ויטאלי קליצ'קו, לשעבר אלוף העולם באיגרוף, על ההכרזה של גרמניה כי תעניק לאוקראינה 5,000 קסדות כסיוע, על רקע החששות מפלישה רוסית).
ויטאלי קליצ'קו נולד להילחם. ולנצח. הוא נכנס לזירה 47 פעמים וניצח ב־45 מהקרבות, 41 מהם בנוקאאוט. בשני הקרבות שבהם הפסיד הוא הוביל בניקוד השופטים, אך נאלץ לפנות את הזירה בגלל פציעה. כדי שקליצ'קו יפסיד, צריך לפנות אותו על אלונקה. או להרוג אותו.
5 צפייה בגלריה
ויטלי קליצ'קו
ויטלי קליצ'קו
ויטלי קליצ'קו
(צילום: AP)
במשך עשור וחצי שלטו ויטאלי ואחיו הצעיר ממנו בחמש שנים ולדימיר בזירת האיגרוף במשקל כבד, המקום שבו מוכרז באופן לא רשמי הספורטאי החזק בעולם. "עידן קליצ'קו", נקראה התקופה הזו. שניהם חונכו על ידי אביהם, קצין בצבא הרוסי. שניהם עדיין פונים זה לזה בשם המלא ("שלום ויטאלי ולדימירוביץ'"). כשאחד התאגרף, השני חיכה לו בפינה עם מגבת. כשאחד הפסיד, השני נקם. עד שבסוף "דוקטור אגרוף הברזל" ו"דוקטור פטיש הפלדה" החזיקו באותו זמן באותו תואר, אבל של פדרציות שונות.
שני מתאגרפי־על, תמיד בחליפות מעצבים. שני המתאגרפים היחידים עם דוקטורט. ויטאלי נכנס לפוליטיקה ב־2005, נכשל פעמיים בניסיון להיבחר לראשות עיריית קייב, וזכה בפעם השלישית. זה קרה ב־2014, ארבעה חודשים אחרי הפלישה הרוסית לחצי האי קרים. כעת הוא עומד בפני קרב חייו ומרגיש שהופקר לבד בזירה בלי ציוד לאחות את הפצעים. אבל הוא לא מתכוון להפסיד. קליצ'קו מאמין שאם הוא יפסיד, אירופה היא הבאה בתור.
5 צפייה בגלריה
ויטאלי קליצ'קו
ויטאלי קליצ'קו
נכנס לפוליטיקה ב-2005. קליצ'קו
(צילום: gettyimages)
בעצם מדובר בקרב חייהם. ויטאלי בחזית, ולדימיר ברקע. מבחינות רבות הם הפנים היפות והמצולקות של תנועת המחאה האוקראינית, זאת שמבקשת להתנתק באופן סופי מאמא רוסיה ולהצטרף למערב.

"נערכים לחיים ללא אינטרנט"

בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet מספר ויטאלי קליצ'קו על ההכנות לפלישה רוסית אפשרית. בעיקר ההגנה האזרחית של כוחות המילואים, שרוב תושבי קייב כלל לא מרגישים בה, אפילו ברמה של ניקוי מקלטים. ראש העירייה, שמתנשא לגובה של 201 סנטימטרים, מספק הרבה כנות, שאליה מתחברים רבים מהאוקראינים. אלה שמאסו באמא המזרחית שאינה מרפה ולא מאפשרת להם עצמאות וחופש בחירה מוחלט.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
"זה לא סוד שלרוסיה יש את אחד הצבאות העוצמתיים בעולם". פוטין
(צילום: AFP)
"זה לא סוד שלרוסיה יש את אחד הצבאות העוצמתיים בעולם, והיא מאיימת להפעיל את כל העוצמה הזאת כלפי המדינה שלנו", אומר קליצ'קו. "רוסיה ריכזה בגבול שלנו כמות אדירה של חיילים וכלים צבאיים. הקרמלין עושה הכל כדי שאוקראינה תישאר תחת השפעתו. אנחנו מודים על העזרה משותפינו האירופיים ומארה"ב. רק על ידי מאמצים משותפים, תמיכה גלויה בשלמותה הטריטוריאלית ובריבונות של אוקראינה, והפעלת סנקציות קשוחות ותמיכה באספקה של נשק הגנתי, ניתן לעצור את התוקפן".
"הספורט עזר לי להבין את הדבר החשוב ביותר: צריך לעבוד הרבה ולהאמין בעצמך כדי להגשים את חלומותיך. בנוסף, אני מנצל את הקשרים שלי ואת היותי מפורסם לפתרון סוגיות שעומדות בפני העיר והמדינה שלי"
כיצד נערכת העיר קייב לפעולות צבאיות אפשריות? "ארצי חיה בתנאי מלחמה כמעט שמונה שנים, אחרי שרוסיה כבשה חלק מהשטח שלנו: דונייצק, לוגנסק, קרים. משימתנו כרשות עירונית היא לספק לתושבי קייב ביטחון, סדר, יציבות של תשתיות קריטיות ומפעלים חיוניים. הקמנו מערכת הגנה טריטוריאלית ואנחנו מתרגלים ניהול אורח חיים תקין בעיר ללא קשר סלולרי וללא אינטרנט".
איך עובד שיתוף הפעולה עם המשטר באוקראינה? "חיברנו בין פיקוד הכוחות המזוינים של אוקראינה למטות ההגנה האזרחית שלנו. מועצת העיר אישרה את תוכנית 'המגן של קייב', כדי לממן את הצרכים ההגנתיים של הבירה. נפתח מרכז הדרכה ליחידות ביטחון עירוניות, ואנחנו מכינים מבנים לגדודים ברחבי העיר. כמות המילואימניקים הוכפלה".
5 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה מתאמן בעיירה הנטושה פריפיאט ליד הכור ב צ'רנוביל
צבא אוקראינה מתאמן בעיירה הנטושה פריפיאט ליד הכור ב צ'רנוביל
"חיים בתנאי מלחמה כמעט שמונה שנים". צבא אוקראינה מתאמן בעיירה הנטושה פריפיאט ליד הכור בצ'רנוביל
(צילום: רויטרס)
מתחת ביקורת על גרמניה. "גרמניה תמיד תמכה ברצונה של אוקראינה להפוך לחלק מהמשפחה האירופית, להפוך למדינה דמוקרטית, לשותפה. אבל עכשיו היא לא רק מסרבת לספק לקייב נשק הגנתי, אלא גם חוסמת יצוא נשק לאוקראינה על ידי מדינות אחרות. אני מבין שהם מקבלים החלטות מתוך אינטרסים כלכליים, אבל מדינה צריכה לבחור האם היא בעד התוקפן או לצידה של אוקראינה. יש היום בגרמניה תהליכים מאוד מסוכנים".

פוסטר של ארנולד שוורצנגר

ויטאלי קליצ'קו הוא גיבור. הוא היה יכול לפרוש לחיי נוחות ותהילה. חשבון הבנק שלו מרופד, הוא ידוען. אחרי כל האימונים, הקרבות, המכות, הקזות הדם, הייתה לו אפשרות לנוח על זרי הדפנה. אבל הוא בחר להמשיך להילחם, מלחמה הרבה יותר גדולה, ועוד מעמדת האנדרדוג הלא מוכרת לו. הוא רוצה לשים על גבו מיליונים השואפים להתנתק מפוטין ולרכוב אל הדמוקרטיה, החופש והערכים המערביים. האוקראינים סומכים עליו, בעיקר מאחר שעדיין לא דבקה בו השחיתות.
אביו חינך אותו שהוא תמיד חייב להיות מוכן לשרת את המולדת. על קיר חדר ילדותו היה תלוי פוסטר של ארנולד שוורצנגר, השרירן שהפך לפוליטיקאי. עכשיו ויטאלי הביט לאחור והבין שהוא לגמרי לבד, שכל הפינה שלו ברחה. קליצ'קו באמת מאמין שאסור לו להפסיד. שאם הוא נופל, אירופה היא הבאה בתור.
5 צפייה בגלריה
ויטאלי קליצ'קו
ויטאלי קליצ'קו
מאמין שאסור לו להפסיד. קליצ'קו בימיו בזירת האיגרוף
(צילום: gettyimages)
מה תעשה אם בכל זאת תפרוץ מלחמה? "האם יש לנו ברירה אחרת חוץ מלהגן על ארצנו? אני תמיד מדגיש: האוקראינים הם עם שוחר שלום, אבל אם נותקף - ניאלץ להתגונן עם נשק בידיים. על ארצנו, על עירנו, על המשפחות שלנו, על עתידנו. אני נשבעתי להגן בחירוף נפש על המולדת שלי".
איך אתה רואה את העתיד? "מבחינה גיאוגרפית ומנטלית, אוקראינה היא מדינה אירופית. למען עתיד אירופי יצאנו ל'מהפכת כבוד' (כך מכנים הלאומנים את הפיכת 2014, שגרמה לפילוג עמוק בחברה ולמלחמת אזרחים), ובחרנו בעצמאות. כמעט שמונה שנים אנחנו הודפים את התוקפנות הרוסית, ועכשיו, כאשר מרחף עלינו איום של פלישה צבאית מלאה, אנחנו מבינים עוד יותר שהבחירה שלנו הייתה נכונה. היינו חלק מהממלכה הסובייטית תקופה ממושכת, ואנחנו לא מעוניינים לחזור לשם. אני בטוח שאוקראינה תהפוך לחברה שוות זכויות במשפחה האירופית, כמדינה דמוקרטית".
האם עברך כמתאגרף משפיע על הקריירה הפוליטית שלך? "יש דברים בסיסיים שעוזרים להשיג את התוצאות הטובות ביותר, ועובדים בספורט, בפוליטיקה, ובעצם בכל תחום. הספורט מלמד להציב מטרה, לעבוד קשה, למצוא את הדרכים הטובות ביותר להשגתה, ולהפוך את האתגרים לאפשרויות חדשות. הספורט עזר לי להבין את הדבר החשוב ביותר: צריך לעבוד הרבה ולהאמין בעצמך כדי להגשים את חלומותיך. בנוסף, אני מנצל את הקשרים שלי ואת היותי מפורסם לפתרון סוגיות שעומדות בפני העיר והמדינה שלי".
פורסם לראשונה: 11:09, 07.02.22