בשנים האחרונות קבוצות ספורט מייצרות חולצות שונות. לרוב זה נעשה כדי לייצר עוד הכנסות, אבל במקרים מסוימים גם מתוך הזדהות עם מטרה חברתית כלשהי. ולא תמיד כולם מסכימים עם הסוגייה החברתית. בעונה שעברה אידריסה גיי מפריז סן ז'רמן סירב לשחק נגד מונפלייה, אחרי שקבוצתו החליטה לעלות עם מדים שכוללים את קשת הגאווה. הסנגלי נעדר בשל "סיבות אישיות", כפי שהגדיר זאת מאמנו מאוריסיו פוצ'טינו, אבל די ברור כי דילג על המשחק בשל היותו מוסלמי-דתי. גם עונה לפני כן הוא החמיץ "במקרה" משחק שהוקדש למאבק בהומופוביה.
בשבוע שעבר קיבלנו שידור חוזר של העניין, רק בווליום הרבה יותר גבוה, בראגבי האוסטרלי. סי איגלס, ששיחקה בחמישי שעבר מול סידני רוסטרס וחווה ממש סוג של מרד בתוך המועדון סביב חולצות גאווה אותן לבשו במשחק. שבעה שחקנים מהקבוצה לא שיחקו בגלל החולצות עם קשת הגאווה: ג'וש אלואיי, ג'ייסון סאב, כריסטיאן טויפולוטו, ג'וש שוסטר, האומלה אולאקאוטו, טולוטאו קולה וטואפופואה זיפלי.
4 צפייה בגלריה
אנדרו דייבי שחקן סי איגלס
אנדרו דייבי שחקן סי איגלס
החולצה המדוברת מהמשחק. אנדרו דייבי ושחקני סי איגלס, שכן שיחקו
(צילום: גטי אימג'ס)

המאמן נשלח לכבות את השריפה

השבעה התנגדו לחולצות בשל אמונתם הדתית. העניין גרם לישיבת הנהלה של סי איגלס ובסופה הוחלט להמשיך עם החולצה כמתוכנן ולוותר על השבעה במשחק הקרוב. סי איגלס הפכה לקבוצה הראשונה בהיסטוריה של ליגת ה-NRL שלובשת חולצה שחוגגת הכלה עם צבעי קשת הגאווה. בקבוצה מיהרו לשגר אל התקשורת את המאמן דס האסלר, שהתנצל על הטיפול של המועדון בפרשה והודה שלא התקיימה התייעצות עם השחקנים או הצוות לפני שנחשפה החולצה. "השחקנים לא ילבשו את החולצות האלה כי זה מתנגש עם האמונות התרבותיות והדתיות שלהם ואני דואג לרווחתם", הקריא האסלר מתוך נייר לפני המשחק, "המימד הרוחני שלהם הוא חשוב מאוד. המועדון עשה טעות וילמד מזה. לאנשים הצעירים האלה יש אמונות חזקות וניתן להם מרחב". הקפטן דיילי צ'רי אוואנס הוסיף: "אנחנו חווים הרבה דברים בפעם הראשונה כקבוצה".
אז מה עושים כשערכים שמועדון רוצה לקדם לא עולים בקנה אחד עם האמונה הדתית של שחקני הקבוצה? הדעות, כמובן, חלוקות. שחקן העבר של סי איגלס, איאן רוברטס בן ה-56, הוא שחקן הראגבי הראשון אי פעם בעולם שיצא מהארון ב-1995. הוא אנגלי, אבל גם היה הספורטאי הבולט הראשון בספורט האוסטרלי שמזדהה כהומוסקסואל.
הוא כמובן נדרש לסוגייה ואמר: "אני מנסה לבחון את הסוגייה מכל פרספקטיבה אפשרית, אבל זה שובר את ליבי. זה עצוב וגורם לי לחוסר נוחות. כגבר הומו מבוגר, זה משהו שאני מכיר. באמת תהיתי אם לא יהיו בעיות דתיות. לכן אני חושב שהליגה מעולם לא קיימה מצעד גאווה או הזדהתה עם המטרה. אני יכול להבטיח לכם שכל ילד בחופים הצפוניים שמתמודד עם המיניות שלו שמע על זה".
4 צפייה בגלריה
דס האסלר מאמן סי איגלס
דס האסלר מאמן סי איגלס
נשלח לתקשורת כדי להקריא הודעה מטעם המועדון. דס האסלר
(גטי אימג'ס)
4 צפייה בגלריה
מסי, גאנה גיי ומנדש חוגגים
מסי, גאנה גיי ומנדש חוגגים
הוא לא לבד, מסתבר. גיי עם מסי ומנדש חוגגים
(צילום: AFP)

הסוואה של הומופוביה?

לעומתו, העיתונאי פול קנט אמר: "השחקנים הבינו שהם הולכים ללבוש את החולצות האלה כשהם קראו על זה בעיתון. בגלל האמונות התרבותיות והדתיות שלהם, יש להם בעיה עם זה. המועדון עשה את זה בלי להתייעץ איתם, זו החלטה שיווקית. המועדון כפה את הפוליטיקה שלו על השחקנים האלה שעורבו בשערורייה הזו שלא בטובתם וצריך לקוות שהם יהיו מוגנים. זה מביך מאוד עבור המועדון. השיח הזה על הכלה, ללבוש את החולצה של הקבוצה זו הכלה. לכפות את הדעה הפוליטית שלהם על השחקנים, שחושבים אחרת, זו פעולה שבמועדון צריכים להתבייש בגללה".
העיתונאי מאט בונגארד כתב: "אני לא רוצה לשמוע שום דבר לגבי "כיבוד הדעות של אחרים' או שימוש בדת ככיסוי מאחורי ההומופוביה של אנשים. אין להם שום בעיה לשחק באצטדיון שהספונסר שלו הוא חברת אלכוהול והימורים, גם אלה חטאים. איזו בדיחה". עיתונאי נוסף בשם כריס מקמהון אמר: "לא אכפת לי אם זה יהרוס את העונה, אם החבורה הזאת לא תשחק בגלל חולצה מכילה, היא צריכה לא לשחק יותר העונה ולא לקבל שום תשלום. כאוהד הקבוצה, אין לי שום בעיה עם זה".
4 צפייה בגלריה
איאן רוברטס שחקן ראגבי לשעבר
איאן רוברטס שחקן ראגבי לשעבר
ואולי צריך ללבוש את החולצה רק בשבילו? איאן רוברטס
(AP)
ואכן, אותם שבעה שחקנים לובשים בכל משחק חולצה עם הספונסר "Pointsbet", שהוא חברת הימורים ולאצטדיון קוראים "4 Pines Park" על שם יצרנית בירה מקומית. גם שחקן העבר מארק גייר ציין את העובדה הזו והתייחס לעובדה שאיאן רוברטס שיחק בסי איגלס כשאמר: "השחקן הטוב ביותר של המועדון אי פעם הוא איאן רוברטס, הייתי לובש את החולצה רק בשבילו, בגלל שהיה השחקן היחיד שהיה מספיק אמיץ כדי לצאת מהארון ולהגיד שהוא הומו. מאז לא היה אפילו אחד שיצא מהארון. כמה שהוא אמיץ. לכן, רק מתוך כבוד אליו אפילו ומתוך כבוד להיסטוריה של המועדון, הייתי לובש את החולצה".
הקבוצה, כאמור, בחרה לוותר לשבעת השחקנים כי זה כנראה הפתרון הנוח והפרגמטי ביותר. מצד אחד, התחשבות ברגשות, אבל מצד שני אולי פגיעה במסר והצבת עובדות לטווח הארוך? כנראה שאיאן רוברטס הבא יחשוב שוב לפני שיעז לצאת מהארון.
פורסם לראשונה: 09:05, 05.08.22