מי שחגג מביניכם יום הולדת 30 - לאחרונה או בשנים האחרונות - יבין על מה אנחנו מדברים. ישנים פחות, הגוף עובר שינויים, מאבדים מהכוח והזריזות ויש גם כאבי פרקים לא פעם. בקיצור, מרגישים לא פעם "זקנים".
זו המציאות הקשה של כל אחד מאיתנו, אבל לא עבור הכוכבים הכי גדולים בעולם. מסתבר שהסקוררים הגדולים בכדורגל האירופי כבר חצו מזמן את גיל ה-30. רוברט לבנדובסקי (33) הוא מלך שערי ליגת האלופות העונה ויש לו כבר יותר מ-30 כיבושים ב-2012/22 בבונדסליגה. צ'ירו אימובילה (32) הוא מלך שערי הסרייה א' (ואתמול הפציץ שלושער ב-1:4 של לאציו בגנואה), ויסאם בן ידר (31) ממונאקו יכול להתהדר ככובש המצטיין בליגה הצרפתית (לפחות עד ההצגה של קיליאן אמבאפה מול קלרמון) וכמובן לא שכחנו את קארים בנזמה (34), מי שכבר כונה לאחרונה "החלוץ הטוב בעולם", בטח אחרי השלושער ב-1:3 הגדול על צ'לסי בסטמפורד ברידג'.
5 צפייה בגלריה
לבנדובסקי, בנזמה ואימובילה
לבנדובסקי, בנזמה ואימובילה
מלכי השערים המובילים, כבר מזמן חצו את גיל 30. לבנדובסקי, בנזמה ואימובילה
(צילום: gettyimages)

התקדמות מדעית

פעם זה לא היה ככה. אנדי קול, למשל, המדורג שלישי בטבלת מלך שערי הפרמייר-ליג בכל הזמנים, הרשית 41 פעמים בעונת 1993/94, כשהיה בן 23. ברגע שחצה את גיל 30 - העונה הכי פורייה שלו הסתכמה ב-13 כיבושים בלבד.
מייקל אואן מעולם לא חצה את רף 28 השערים שרשם בליברפול בגיל 24. גם רובי פאולר הפציץ 36 שערים בגיל 21 בלבד במדים האדומים - הישג שאפילו לא היה קרוב אליו בעשור הרביעי לחייו. ומה נגיד על אלן שירר, מלך שערי הפרמייר-ליג בכל הזמנים, שהגיע לפיק בגיל 25 ומאז דעך.
ההתקדמות המדעית כמובן עשתה טוב לסקוררים ה"מבוגרים". דור חדש של מנג'רים ומאמנים עודד את השחקנים להקשיב לגופם ולנסות שיטות לשימור הגוף - כמו אמבטיות קרח, תזונה נכונה ועבודה בלתי משתפשרת בחדר כושר.
5 צפייה בגלריה
אמבטית קרח
אמבטית קרח
השחקנים מבינים איך לשמור על הגוף, באמבטיית קרח למשל
(צילום: gettyimages)
"אמבטיות קרח היו פעם באמת אמבטיות עם קרח", צוחק מו גימפל, ששימש כפיזיותרפיסט של סאות'המפטון האנגלית לפני 23 שנה. "עכשיו יש תאים מיוחדים שחושפים את כל הגוף לטמפרטורות נמוכות. זה מסייע להתאוששות, מפחית כאבי שרירים ודלקות. גם המאמנים דורשים את זה".
כמובן שהיום הגישה של השחקנים גם אחרת. בסרט הדוקומנטרי על ארסן ונגר, מנג'ר ארסנל לשעבר סיפר איך אסר על שחקניו לשתות אחרי משחק או אחרי אימון. פעם זה היה דבר שכיח בכדורגל האנגלי. היום הזמנה לפאב הוחלפה למתכוני דיאטה בקבוצת הווטסאפ של השחקנים.
5 צפייה בגלריה
המנג'ר הראשון שהבין איך שחקן צריך להתנהל. ונגר
המנג'ר הראשון שהבין איך שחקן צריך להתנהל. ונגר
המנג'ר הראשון שהבין איך שחקן צריך להתנהל. ונגר
(צילום: גטי אימג'ס)
"יש לך סוג חדש של שחקני על", מסביר ניק גרנתם, מומחה לשיפור ביצועים שעובד עם שחקני הפרמייר-ליג. "כדורגלנים מודרנים, בייחוד חלוצים, הם ספורטאים ששומרים על עצמם, נעזרים במדע. תזונה והכנה גופנית הם חלק מחיי היום-יום שלהם".

דיאטת ירקות ותא קרח פרטי

כוכבים גדולים ברחבי העולם הבינו שכדי להישאר עוד הרבה שנים "בשיא" חייבים לשנות את אורך החיים. ג'יימי וארדי, למשל, חלוץ לסטר שבגיל 24 עוד שיחק בליגה השביעית והחובבנית באנגליה, כבש 94 מתוך 128 שעריו בפרמייר-ליג אחרי גיל 30. הוא מקפיד על דיאטת ירקות פעם בכמה חודשים ויש לו תא קרח פרטי בביתו.
5 צפייה בגלריה
94 מתוך 128 שעריו בפרמייר-ליג נכבשו אחרי גיל 30. וארדי
94 מתוך 128 שעריו בפרמייר-ליג נכבשו אחרי גיל 30. וארדי
94 מתוך 128 שעריו בפרמייר-ליג נכבשו אחרי גיל 30. וארדי
(צילום: רויטרס)
לבנדובסקי, לעומת זאת, מעסיק, תקשיבו טוב, מאמן שינה ושותה בקביעות מדי בוקר וערב מיץ סלק. לניקוי הגוף. כריסטיאנו רונאלדו, וזה לא חדש, התחיל לאחרונה ללבוש פלסטרים מיוחדים ברגליים שיעזרו לו להגביר עוד יותר את המהירות.
"ככל שהתבגרתי, ככה גם שיניתי את התזונה שלי", סיפר ל"גרדיאן" שחקן עבר בפרמייר-ליג. "ידעתי שאם אגיע לפאב בערב, ייקח לי יומיים-שלושה להתגבר על זה. בגילאים המתקדמים, כבר הייתי נח הרבה ומתאושש עם אמבטיות קרח".
5 צפייה בגלריה
איברהימוביץ' חוגג
איברהימוביץ' חוגג
"אם יש פרויקט שמעניין אותי, אוכל לשחק באותה רמה עד גיל 50". זלאטן
(צילום: EPA)
ויש כאלה שזה אצלם הכל בגנים. זלאטן איברהימוביץ', למשל, שבגיל 40 הוא עדיין השחקן הכי מסוכן במילאן. בניגוד לאחרים, הוא אוהב לשתות, בעיקר כי "אני לא משתכר כל-כך מהר", לדבריו. ב-2016, למי ששכח, כשהיה בן 34, הוא סיים כמלך השערים של מנצ'סטר יונייטד ועזר לה לזכות בגביע הליגה ובליגה האירופית. התפוקה שלו הייתה 15 שערים ב-19 משחקים.
וזה מבלי להזכיר שתי פציעות קשות שעבר השבדי בשנים האחרונות, אבל לא גרמו לו לתלות את הנעליים. "אם יש פרויקט שמעניין אותי, אוכל לשחק באותה רמה עד גיל 50", טען לאחרונה. בקיצור זה לא הגיל, זה התרגיל.