אחת מן התופעות המרתקות של העת האחרונה היא מעברם של כדורגלנים בכירים לליגה בערב הסעודית. הסנונית הראשונה בהשתלטות הסעודית על סדר היום של עולם הכדורגל התרחשה בשנה שעברה עם מעברו של כריסטיאנו רונאלדו, מעבר אשר הוביל לעליה המונית בכמות הקהל המגיע לצפות בקבוצה ויצר עניין רב סביב הליגה.
במהלך הקיץ האחרון הצליחה הליגה הסעודית לפתות בחוזי עתק כוכבים רבים כמו למשל אנגולו קאנטה, סעדיו מאנה וקארים בנזמה.
1 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו מוצג באל נאסר
כריסטיאנו רונאלדו מוצג באל נאסר
כריסטיאנו רונאלדו מוצג באל נאסר
(צילום: רויטרס)
הנוכחות המזרח תיכונית בעולם הכדורגל החלה כבר לפני מספר שנים עם הרכישה של פריז סן ז'רמן ומנצ'סטר סיטי על ידי נציגים מקטאר ומן האמירויות והגיעה לשיא באירוח המונדיאל בקטאר במהלך השנה החולפת. עושה רושם כי מעבר הכוכבים לליגה הסעודית הוא שלב נוסף במאבק הכוחות המזרח תיכוני בין קטאר ואיחוד האמירויות לבין ערב הסעודית.
במהלך החודשים האחרונים הודיע קרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית כי היא עתידה להשקיע סכום של למעלה מ-20 מיליארד יורו בחיזוק הליגה הסעודית. בהקשר זה חשוב לציין כי הממשל הסעודי השיק בעבר את תוכנית "סעודיה 2030", במסגרתה הם מצהירים שמטרתם למשוך אל הליגה כוכבי ענק, אך גם לחזק באופן משמעותי את איכות המאמנים במחלקות הצעירות ובקבוצות הבוגרות על מנת לפתח את דור העתיד של הכדורגל הסעודי.
הממשל הצהיר כי בכוונתו להכפיל פי 10 את כמות שחקני הכדורגל הפעילים במדינה עד שנת 2030 ולהפוך את הליגה הסעודית לאחת מהליגות הטובות בעולם. ערב הסעודית היא אחת מן המדינות עם האוכלוסייה הצעירה ביותר בעולם. כ-70 אחוזים מהאוכלוסייה נמצאים מתחת לגיל 35 וההשקעה של הממשל בפיתוח הליגה נועדה גם לפתח אורח חיים ספורטיבי ובריא ולנסות למצוא כוכבי כדורגל צעירים שיקדמו את הנבחרת הלאומית ויובילו להישגים בזירה הבינלאומית.
השימוש בספורט כאמצעי לקידום והשגה של מטרות פוליטיות ולאומיות אינו חדש. ממשלות רבות רואות בספורט אמצעי " לחיברות פוליטי" המונע על ידי תחרות בין מנהיגים על משאבים של יוקרה. משחר ההיסטוריה נוהגים מנהיגים לקשור את שמם לאירועי ספורט חשובים, ובעיקר להצלחות בספורט כדי להשיג יוקרה וכוח. נראה כי התוכנית של הסעודים לעולם הספורט עשויה להוביל לכך שהם יהיו אלה שיהיו במרכז הבמה הסדר העולמי החדש בעתיד.
* הכותב הוא קרימינולוג ומרצה בכיר במכללה האקדמית אשקלון
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.