מה היו האירועים החשובים בקריירה של פיית' קיפייגון, שיאנית העולם החדשה בריצות 1,500 ו-5,000 מטר? בוודאי שיאי העולם, "משהו שמוכיח מעמד", אומרת הקנייתית. אולם קהל אוהדי הספורט זוכר אותה לא פחות מהחיסול הממוקד שלה באולימפיאדת טוקיו להתקפת המשולש של יריבתה סיפאן חסן. ההולנדית ילידת אתיופיה ניסתה להבטיח זכייה היסטורית ב-1,500, 5,000 ו-10,000 מטר, שלושה מקצועות קשים ותובעניים - באולימפיאדה אחת. אחרי שהשלימה זכייה בזהב בשני המרחקים הארוכים יותר, חסן הפנומנלית קרסה מול הקצב המדהים של קיפייגון בריצת ה-1,500.
הקנייתית האובססיבית לכבודה המקצועי, כמו כל ספורטאי שהתחרותיות זורמת בעורקיו, בוודאי לא רצתה שחסן תעשה את הכותרות הגדולות על חשבונה, אבל מה שהיה חשוב יותר מבחינתה, היה לנצח בק-טו-בק אחרי הזהב בריו 2016 ולעלות שוב לפסגת הפודיום. אם שתי המטרות הקשוחות, לזכות בזהב אולימפי שני, ובאותה הזדמנות לקרקע את חלומות חסן, הושגו ביחד, הרי זה עוד יותר משובח.
3 צפייה בגלריה
פיית' קיפיגון
פיית' קיפיגון
מלכת הריצות הבינוניות. קיפייגון
(צילום: Dean Mouhtaropoulos/Getty Images)
העימות ההוא עם חסן, בטוקיו, התרחש לפני שנתיים, אבל מה שעשתה החודש כבר היה משוגע לגמרי. ביום שישי שעבר וזה שלפניו, צירפה קיפייגון לאוסף ההישגים שלה משהו שלא היה לה קודם. בגיל 29, המתקדם לכאורה, רשמה שני שיאי עולם מדהימים בהפרש שבוע, וחיזקה את מעמדה כמלכת הריצות הבינוניות בעולם.

400 מטר של אטרף

כאמור, לפני כשבועיים הפכה קיפייגון לאישה הראשונה לרדת מ-3:50 דקות בריצת 1,500 מטר, כשהציבה בפירנצה שיא עולם של 3:49.11. בתוצאה המדהימה הזו היא מחקה שנייה וחצי משיא העולם בן שמונה השנים של יריבתה החל מגיל הנוער, גנזבה דיבאבה. שבוע אחר כך חתכה בתחרות ליגת היהלום בפריז 1.42 שניות, שוב הפרש משמעותי, מהשיא ב-5,000 מטר של לטסנבט גידיי האתיופית, והעמידה אותו על 14:05.20 דקות. ההיילייט של הריצה בבירת צרפת היו 400 המטרים האחרונים שאותם גמאה ב-60 שניות. "תאר לך", אומר פרשן האתלטיקה רב הניסיון ד"ר גלעד ויינגרטן, "שזה מתחלק ל-15 שניות לכל 100 מטר, ומדובר בקטע שמגיע אחרי שהיא כבר רצה יותר מארבעה קילומטרים וחצי. היכולות של קיפייגון אדירות, תופעת טבע".
פטריק סנג, שמאמן אותה כמו גם את גאון המרתון אליוד קיפצ'וגה, הסביר שהיכולת של קיפייגון יוצאת דופן בזכות יכולת ההתאוששות המהירה שלה באימונים. "בדרך כלל אחת מפעילות התכשירים האסורים היא לזרז התאוששות, אבל במקרה שלה, כפי שהוכח עד כה בתחרויות, היכולת הזו טבעית", הוא אומר.
3 צפייה בגלריה
פיית' קיפיגון
פיית' קיפיגון
אחרי שבירת השיא ב-5,000 מ', בשישי שעבר
(צילום: Photo by Jeff PACHOUD / AFP)
ד"ר ויינגרטן חוזר יותר מ-70 שנה אחורה לאולימפיאדת הלסינקי ומספק השוואה מסקרנת. "התוצאה של קיפייגון ב-5,000 טובה יותר מזו של אמיל זאטופק האגדי. נכון שמדובר ב-70 שנה שבהן העולם והאתלטיקה השתנו לחלוטין, אבל זה רק מראה מהן היכולות שלה".

בלי נעליים, עם כישרון

קיפייגון היא בת לשבט הקילנג'ין, הנחשב לספק כוכבי הריצות הארוכות המשובח בעולם, כמותית והישגית. השבט על שלוחותיו מונה כשישה מיליון איש, עם אחוז עצום של כישרונות, מתפרס על קניה (המעוז העיקרי), אוגנדה וגם במדינות שכנות. יש לו אפילו נקודה ישראלית חשובה: גם לונה-צ'מטאי סלפטר היא בת לשלוחת שבט של הקילנג'ין.
השיאנית שצמד שיאי העולם הטריים מזכה אותה בכרטיס למועדון האקסקלוסיבי של "הגדולות בהיסטוריה", היא השמינית מבין תשעת ילדיו של סמואל קיפייגון, רץ חובב למרחקים ארוכים, אלא מה, ומי שסייע באימונה לפני שהתפרסמה. בילדותה, כמו רבות אחרות בקניה, שיחקה כדורגל ובשלב מסוים חשבה כי הכדור העגול הוא האופק שלה בחיים. עד שהמורה לספורט בבית הספר שלח אותה לתחרות ריצה בכפר שלה, שבה המנצחת מקבלת סיוע לקריירה אתלטית, אם וכאשר תרצה בכך. המרחק היה קצר יחסית, קילומטר בלבד, אבל הילדה פיית' ניצחה בהפרש ענק של 20 מטר. זה היה האות לעתיד.
3 צפייה בגלריה
פיית' קיפייגון
פיית' קיפייגון
האישה הראשונה לרדת מ-3:50 בריצת 1,500 מטר
(צילום: Filippo MONTEFORTE / AFP)
בשנת 2010, כשהיא בת 16, קיפייגון כבר התחרתה באליפות העולם במרוצי שדה עד גיל 20 בפולין. יותר מהישגה, מקום רביעי מכובד בהתחשב בהרכב המתחרות, זכורה העובדה שרצה יחפה. גם בתחרויות הבאות עשתה זאת, עד שהפכה מקצוענית וקיבלה את הביגוד הדרוש.

הזוג המלכותי של קניה

אחד הסודות הגלויים, כך מקובל להניח בהצלחת ספורטאי, הוא התמיכה של אדם קרוב, לעיתים מדובר בבן זוג שמעניק כתף או אוזן קשבת. כאן נכנסת לתמונה אליפות העולם לקדטים עד גיל 18 בליל שבצרפת. קיפייגון ניצחה שם בריצת 1,500 מטר עם שיא אליפות מצוין לקבוצת הגיל שלה (4:09.48 דקות). חלק מהמנצחים האחרים המשיכו לפסגת האתלטיקה, אלא שבמקרה של פיית', המדליסט המרתק ביותר היה זה שהסתפק בארד. קראו לו טימותי קיטום, רץ ה-800 מקניה. השניים, אז בני 17 בלבד, התאהבו ובהמשך מיסדו את האהבה, ואין כמו אתלט שמעורה בחייה ומבין את צרכיה של שיאנית העולם.
באליפות העולם ב-2013 במוסקבה, עוד לפני שמדינתו של פוטין תושעה מפעילות בינלאומית באתלטיקה בגלל הסימום, סימנה קיפייגון אבן דרך בצמרת העולמית כשסיימה חמישית. מאז היא לא עוצרת. הצמד קיפייגון-קיטום, שלא העפיל לחצי הגמר באולימפיאדת לונדון 2012, התבגר והשתבח איכותית. בריו 2016 קיפייגון לא רק שעלתה לגמר, אלא גם ניצחה וחגגה זהב אולימפי ב-1,500 מטר. על הפודיום מספר 2 עמדה דיבאבה, יריבתה המושבעת.
כאן לקח הזוג האתלטי הפסקה משמעותית, שבמהלכה הביאו לעולם את דור ההמשך. ב-2018 ילדה פיית' את בתם אלין, ולא מיהרה לחזור למסלול. רק אחרי 18 חודשים חזרה להתאמן, הרגישה כמו פעם וניסתה לבדוק את השפעות הלידה על היכולת.
כל אדם אובייקטיבי שהביט בהישגה, מדליית כסף באליפות העולם עם 3:54.22 דקות, הריע לה. רק קיפייגון לא הייתה מרוצה. "חשבתי שמשהו התקלקל בגופי אחרי הלידה, אולי לא אהיה כמו פעם", אמרה בחשש ומיהרה להתכונן לאולימפיאדת טוקיו. המנצחת הייתה לא אחרת מאשר סיפאן חסן, 3:51.95 דקות, פרק נוסף בדו-קרב המתמשך ביניהן.

המסר של ביג מאמא

אולימפיאדת טוקיו של אחרי הקורונה הסירה את הספקות. שום דבר לא התקלקל, אלא דווקא השתבח. הזהב האולימפי השני הגיע בקרב המפורסם ביותר מול חסן, שנדחקה רק למקום השלישי. הפעם קיפייגון דיברה אחרת: "הזכייה שלי היא מסר לספורטאיות. את יכולה להגשים את כל החלומות שלך גם אחרי לידה. זה לא מפריע. מה שחשוב איך את מתייחסת לנושא. עכשיו אני יכולה לומר שהגשמתי את החלום".
במחנה האימונים בריפט ואלי שבקניה רצה קיפייגון 30 קילומטר מדי יום, כשהפרטנר שלה הוא אליל המרתון אליוד קיפצ'וגה. "כשרצים כל יום 30 קילומטר, מקבלים מנטליות של רץ מרתון. אבל אצלי, הצורך במכסת הקילומטרים בא כדי לשפר את היכולת שלי ב-1,500 ו-5,000 מטר", הסבירה. "החידוש הפעם שאשים דגש הרבה יותר גדול על ה-5,000. עד השנה התמקדתי ב-1,500".
ולמי שמחפש עוד דרמה ותחרותיות איכותית, באליפות העולם בבודפשט תפגוש קיפייגון שוב את חסן. באילו מרחקים? תלוי בחסן ובבחירתה. בכל מרחק זה יהיה עימות מרתק. וזה רק הפרומו לקראת הסרט הגדול באולימפיאדת פריז 2024, שם נקבל על הבמה הגדולה בעולם את הקרב שהכי מסקרן את אוהדי האתלטיקה.