לא כך מילאן דמיינה את הקאמבק שלה לליגת האלופות, שמונה שנים אחרי שהופיעה שם בפעם האחרונה. זה נכון שהיא הוגרלה בבית המוות עם ליברפול, שמפרקת כל דבר שזז, אתלטיקו מדריד ופורטו – אבל להשיג רק נקודה אחת מארבעה משחקים? הודות לדומיננטיות של האנגלים (מאזן מושלם), הסיפור עדיין לא גמור וניצחון על אתלטיקו (רביעי, 22:00) בוונדה מטרופוליטנו יפתח את הבית מחדש.
אם הרוסונרי יעברו את המשוכה ממדריד, יחכה להם האתגר האולטימטיבי: מפגש עם ליברפול בסן סירו במחזור האחרון בשלב הבתים. אבל קודם כל, כדי לדלג מעל הקולצ'ונרוס נחוץ משהו מיוחד, וקוראים לו זלאטן איברהימוביץ'. בגיל 40 ואחרי שבקושי שיחק העונה בגלל פציעות, נראה כי החלוץ האגדי מתחמם – בדיוק לקראת מחזורי ההכרעה בצ'מפיונס. בשבת האחרונה הוא הצטיין עם צמד, אך מילאן נחלה הפסד ראשון העונה בליגה האיטלקית, 4:3 לפיורנטינה. זה העלה את מאזנו לחמישה שערים העונה בכל המסגרות, כולם בליגה.
4 צפייה בגלריה
זלאטן איברהימוביץ'
זלאטן איברהימוביץ'
נכנס לכושר בזמן המתאים. זלאטן איברהימוביץ'
(צילום: רויטרס)
השבדי הספיק להופיע רק פעמיים העונה בליגת האלופות ורשם 48 דקות במצטבר בשני משחקים מול פורטו. אחרי שחזר לעניינים ופתח מול אינטר (1:1), עשה קאמבק לא מוצלח לנבחרת שבדיה כשהיה שותף להפסדים לגיאורגיה וספרד במוקדמות המונדיאל. זלאטן המתוסכל לא הצליח למצוא את השער, ספג כרטיס צהוב אחרי דחיפה אלימה ללא כדור על ססאר אספיליקווטה ויחמיץ את המשחק הראשון בפלייאוף.
"עשיתי את זה בכוונה ואני לא מתבייש לומר זאת", הודה איברהימוביץ' בריאיון ל"גרדיאן" הבריטי, "הוא פגע באחד השחקנים שלנו, אבל מולי לא היה לו אומץ לעשות דבר כזה. אמרתי לו שאראה לו מה יקרה אם הוא יעשה לי דבר כזה, וזה מה שקרה. מה שעשיתי היה מטופש, אבל הייתי עושה את זה שוב".
אז יכול להיות שבשבדיה מתחרטים על כך שהחזירו את הבן האובד, אבל במילאן אין שום ספקות ולפי "גאזטה דלו ספורט" הוא סיכם במועדון לעונה נוספת. אם לא יהיו הפתעות מיוחדות, כי עם זלאטן אי אפשר לדעת, החלוץ יסיים את הקריירה בסן סירו ויהיה חתום, לצד המאמן סטפנו פיולי, על החזרת המועדון לטופ האירופי.
4 צפייה בגלריה
איברהימוביץ' אחרי שהפיל את אספיליקווטה
איברהימוביץ' אחרי שהפיל את אספיליקווטה
ירצה לשכוח את המשחק. איברהימוביץ' אחרי שהפיל את אספיליקווטה
(צילום: AFP)

איברה המנטור

הוא הגיע למילאן בדצמבר 2019 מארה"ב וחתם לשישה חודשים בלבד, מעין תקופת מבחן. בניגוד למקרי העבר זלאטן הפך למנטור, הפיח רוח חדשה בצעירים של הקבוצה, השרה ביטחון, וגם קינח עם 10 שערים ו-5 בישולים בליגה. זה הספיק למקום שישי בלבד בסיום עונת 2019/20, אבל היסודות הונחו. העונה הבאה התחילה בסערה עבור הרוסונרי וזלאטן שוב היה במרכז (15 שערי ליגה ב-19 משחקים), אך הפציעות עצרו אותו. כשחזר ראה את אינטר בורחת לאליפות ראשונה אחרי 11 שנים, אך התנחם בהשגת הכרטיס לצ'מפיונס.
בקיץ האחרון מילאן הבינה שאי אפשר לסמוך על הבריאות של זלאטן, אז אוליבייה ז'ירו הוותיק (35) הגיע מצ'לסי, חלוץ עם סגנון יחסית דומה שבינתיים עושה עבודה לא רעה. מי שממשיכים את ההתקדמות הם הפורטוגלי רפאל ליאו (22), שכבש העונה כבר ארבעה שערי ליגה, ובן גילו ברהים דיאס הספרדי שמרשים מהקישור עם ארבעה כיבושים, כולל אחד באירופה.
כל אלה נחמדים, אבל הקבוצה עדיין שייכת לשבדי שרשם העונה תשע הופעות בלבד ועדיין מלך השערים שלה עם חמישה. לז'ירו למשל יש ארבעה שערים ב-12 הופעות. בסרייה א' הדברים הולכים מצוין ומילאן שנייה בטבלה עם אותו מספר נקודות כמו נאפולי המוליכה. בליגת האלופות זה נראה רע ואין כל כך מרווח למקצי שיפורים. לרוסונרי נותרו שני מחזורים לתקן, וצריך גיבור.
4 צפייה בגלריה
זלאטן איברהימוביץ' ואוליבייה ז'ירו
זלאטן איברהימוביץ' ואוליבייה ז'ירו
מנהיג. זלאטן מסביר לז'ירו
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
זלאטן חוגג מול פיורנטינה
זלאטן חוגג מול פיורנטינה
איברהימוביץ' אחרי השער המצמק מול פיורנטינה
(צילום: EPA)
את התפקיד אמור למלא זלאטן, ואת זה גם המאמן האגדי אריגו סאקי יודע. "אלוהים נתן לו כל כך הרבה והוא לא תמיד ניצל את זה כי הוא חשב שהכישרון שלו מספיק, אבל היום הוא משחק בשביל הקבוצה וחושב על הקולקטיב", אמר סאקי לאחרונה. "בכלל, קשה למצוא שחקן מנוסה שיודע להיות גם לא-אנוכי וגם אינטליגנט".
בריאיון ל"גרדיאן" זלאטן דיבר על שינוי הסטטוס שלו בקבוצה: "אני מאוד גאה במה שאני עושה, כי אני רואה את הצעירים סביבי לוקחים אחריות, לומדים ממני ומשנים את החשיבה שלהם. אני עושה את זה כבר 20 שנה ואנשים אולי חושבים שאני צריך לפרוש, אבל אני ממשיך כדי שהצעירים יראו אותי ויגידו לעצמם 'אחרי כל מה שהוא עבר, הוא עדיין עובד קשה'. זו לא מניפולציה, אני באמת משמש להם דוגמה. אני לא כלב שנובח ולא נושך, להפך".
ולמרות הכל, מדובר בספורטאי בן 40 שנאבק בפציעות, לכן הוא מחזיק באיטליה בפיזיותרפיסט שמלווה אותו 24 שעות. "הוא מתערב בכל בעיה קטנה שצצה ומטפל בה מיידית", גילה זלאטן והתייחס למצבו הפיזי: "בעונה שעברה היו לי יותר פציעות ממה שאני רגיל, אבל זה רק בגלל שאני אף פעם לא מוריד הילוך, אני תמיד נותן את המיטב – זו המנטליות שלי".
"אני רוצה להמשיך לשחק כמה שאפשר, אני לא רוצה להפוך לאלה שמרחמים על עצמם בגלל שהם יכלו להמשיך. כל עוד ירצו אותי, אני אבוא", הסביר איברהימוביץ'. וזה לא שאין לו מטרות: אליפות ראשונה עם מילאן מאז 2010/11, זכר לקדנציה הקודמת שלו בסן סירו, השתתפות במונדיאל בקטאר (הטורניר הגדול האחרון שלו – יורו 2016) ואולי המשימה הקשה מכולן – עלייה לשמינית גמר ליגת האלופות.
הפוסט של זלאטן
חשוב לזכור שאיברהימוביץ' אמנם לא כבש בליגת האלופות מאז ששיחק בפריז סן ז'רמן בעונת 2015/16, אבל הופיע מאז רק בשלושה משחקים במפעל (אחד במנצ'סטר יונייטד ב-2017/18 ושניים במילאן העונה).
מבחינת מילאן זה משחק של להיות או לחדול, היא חייבת לקחת שלוש נקודות כדי לשמור על סיכויי ההעפלה וזקוקה לכוכב הגדול שלה. הוא מצידו עשה את העבודה והוכיח מול פיורנטינה שהוא נמצא בכושר מצוין עם צמד בחמש דקות, ואתלטיקו כבר קיבלה ממנו מסר מאיים באמצעות טוויטר: "אני מגיע אליכם".
זלאטן עדיין זלאטן, בטוח בעצמו באופן מוחלט, אבל גם הוא מבין שזו הישורת האחרונה. "הייתי סופרסטאר במילאן ב-2010 והצלחתי עם כוכבים לידי, עכשיו זה אחרת כי אנחנו מצליחים בניגוד לציפיות", אמר. "אין לי בעיה לסבול, מבחינתי לסבול זה כמו לאכול ארוחת בוקר ואני גאה בכך שאני מהדור הישן שיודע מה זה לסבול בשביל לזכות בהערכה".
את ההערכה הוא כבר רכש מזמן, עכשיו רק נותר לו לקחת שש נקודות מול אתלטיקו וליברפול – משימה כמעט בלתי אפשרית אם שמך אינו זלאטן.