קשה היה למצוא אחד לפני שנתיים שיסתור את הדעה לפיה צ'לסי עשתה את אחת העסקאות הטובות ביותר עם החתמתו של מי שהיה אז כוכב אייאקס, חכים זייש. הבלוז היו זקוקים לתחליף עבור הבור שהותיר אדן הזאר בחוליית הקישור, עם מעברו לריאל מדריד. הבלגי היה במרוצת השנים מהשחקנים הטובים בפריימר-ליג והצית את הדמיון של האוהדים כל משחק מחדש, כשבעיני רבים זייש היה יורש ראוי בשל ביצועיו בליגה ההולנדית. וכך, הצטרף המרוקני לצ'לסי תמורת 40 מיליון אירו ויושבי סטמפורד ברידג' התמוגגו.
"הקוסם שלנו ישחק בצ'לסי בעונה הבאה", הודיעה אייאקס בחשבון הטוויטר שלה בפברואר 2020 וקראה לאוהדים לנצור כל רגע שנשאר עם הכוכב, אותו רכשה מטוונטה ההולנדית תמורה 11 מיליון אירו ארבע שנים קודם לכן. "נשארו לנו 138 ימים של קסם. בואו ניהנה מכל נגיעה". עד כדי כך היה זייש יקר למועדון הפאר מאמסטרדם, שכן מאז לבש את מדיה בעונת 2016/17, היה חתום על 50 שערים ו-83 בישולים ב-163 משחקים וזכה עם המועדון בתארים אישיים וקבוצתיים.
6 צפייה בגלריה
חאקים זייך במדי צ'לסי
חאקים זייך במדי צ'לסי
חלון ההעברות מעבר לפינה. זייש
(צילום: GettyImages)
6 צפייה בגלריה
חאקים זייך במדי נבחרת מרוקו
חאקים זייך במדי נבחרת מרוקו
רואה את אליפות אפריקה דרך הטלוויזיה. זייש
(צילום: AP)
תחילת הדרך, תחת הדרכתו של פרנק למפארד, הייתה יחסית טובה עבור זייש, שכן הוא יצר מערכת יחסים טובה עם המגן ריס ג'יימס על אגף ימין. אולם עם השינוי על הקווים שהביא למינויו של תומאס טוכל, משהו רע התחיל לקרות בגזרת המרוקני. שיטת המשחק של המאמן הגרמני הובילה כמה משחקניה של צ'לסי ללכת לאיבוד בשל חוסר התאמה אליה. עד מהרה היה נראה שזייש הוא אחד השחקנים שלא ממש מתאימים למערך של מאמנו, שמצידו העניק לו פחות קרדיט במשחקי הקבוצה.
זייש הבין כי או שהוא יהיה חייב להסתגל, לעבוד קשה ולהילחם על חולצת ההרכב או שימצא את עצמו מחוץ לרוטציה. לצערו, לתקופת חוסר היציבות המקצועית, נוספו פציעות חוזרות ונשנות שהשביתו את מי שהגיע בקול תרועה רמה ונראה היה שההשקעה ירדה לטמיון.

הפציעה והתסכול

באוגוסט האחרון, נערך משחק הסופר קאפ האירופי, בין צ'לסי (מחזיקת ליגת האלופות) לבין ויאריאל (אלופת הליגה האירופית). בדקה ה-27 של המשחק, היה נראה שדף חדש נפתח, כשזייש גבר על הגנת "הצוללת הצהובה" ושלח את הכדור שקיבל מקאי האברץ, היישר אל הרשת של הספרדים. באותם רגעים, סוף סוף היה נראה כי טוכל הצליח לשחרר את אותו קוסם שמשתמש בכשפיו עם הכדור, זאת לאחר משחקי קדם עונה מוצלחים בהם גם מצא את הרשת מספר פעמים.
6 צפייה בגלריה
חאקים זייך נפצע
חאקים זייך נפצע
הפציעה בסופר קאפ מול ויאריאל שיבשה לו לחלוטין את הקריירה
(צילום: AP)
כדור חופשי נהדר של המרוקני מצא את קורט זומה, מגן הקבוצה באותו משחק, בעמדה טובה לכיבוש אך הצרפתי החמיץ. אולם, דווקא באותם רגעים חיוביים, כרבע שעה לאחר אותו רגע משמח באצטדיון ווינדזור פארק בבלפסט, כל המומנטום נעצר ברגע. זייש נפצע בכתפו ונאלץ לצאת מהמשחק. הקשר ההתקפי אמנם התאושש מהפציעה מהר מהצפוי, אך מיעט לקבל הזדמנויות ממאמנו ולא הגיע לאותה היכולת מחודש אוגוסט. "יש משהו שמגביל אותו בתנועות ובחופש שלו לנוע על המגרש. אולי זה לא כאב, אולי זה משהו בתת מודע שמשפיע עליו. אני חושב שהוא צריך זמן וסבלנות כדי להילחם בחזרה למגרש", אמר טוכל והוסיף כי בזמן שהמרוקני נעדר, שחקני הסגל האחרים לקחו את ההזדמנות והוכיחו כי הם ראויים לצ'אנס במשחקי הקבוצה במסגרות השונות.
"הוא אחד השחקנים שלנו - לעולם לא נאבד בו אמון ולעולם לא נאבד את הסבלנות איתו. הוא יישאר שחקן חשוב בקבוצה", הוסיף הגרמני. אם מעמידים את האמירות במבחן המציאות, הרי שנראה כי זייש איבד את הכיוון לגמרי. העונה שותף מספר 22 ב-10 משחקי ליגה (4 מהם כמחליף וב-3 מהם הוחלף), כשבמאזנו שער בודד ושני בישולים בסך הכל.
6 צפייה בגלריה
חאקים זייך ותומאס טוכל
חאקים זייך ותומאס טוכל
"לעולם לא נאבד בו אמון", טען טוכל. זה כנראה לא ממש עזר
(צילום: EPA)
מה שעבד מצוין בהולנד, פשוט לא הצליח לזייש בממלכה. אם לא די בכך, הרי שהצרות על המגרש גלשו גם לנבחרת מרוקו. מערכת היחסים העכורה עם מאמנה הבוסני של נבחרת 'אריות האטלס', ואהיד חלילודזיץ', הגיעה לשיא שלילי, כשבאופן מפתיע (או שלא, תלוי את מי שואלים), נותר הכוכב מחוץ לסגל הסופי למשחקי אליפות אפריקה לאומות שנערכים בימים אלה בקמרון.

הניפוי והכעס

הפליימייקר הוא מהשחקנים הטובים והמוכשרים ביותר של ארצו אך לא נוכח בבמה המרכזית של הכדורגל האפריקאי, לאחר התמוטטות מוחלטת במערכת היחסים עם מאמנו. זה התחיל כשזייש הוצא מהסגל למשחקי מוקדמות המונדיאל נגד סודאן וגינאה, בשל טענה של המאמן הבוסני בן ה-69, כי זייש זייף פציעה, על אף שהצוות הרפואי הודיע כי מבחינתו הוא כשיר לקחת חלק במשחקים.
6 צפייה בגלריה
ואהיד חלילודזיץ', מאמן נבחרת מרוקו
ואהיד חלילודזיץ', מאמן נבחרת מרוקו
לא עשה חשבון. חלילודזיץ'
(צילום: AP)
בנוסף הוטחה בזייש האשמה כי התייצב באיחור להתכנסות הנבחרת ואף סירב להתחמם ולעלות מהספסל. "ההתנהגות שלו לא הייתה של שחקן נבחרת שכמנהיג בקבוצה צריך להיות מודל חיובי לחיקוי. הוא הגיע באיחור ובנוסף סירב להתאמן ולשחק בטענה לפציעה, למרות שהצוות הרפואי קבע כי הוא כשיר. הנבחרת מעל הכל ואף אחד לא יכול להיות מעליה ולהחזיק בה כבת ערובה", קבע בזעם חלילודזיץ' והוסיף כי לראשונה בקריירת האימון רבת השנים שלו קורה שהוא נתקל בשחקן נבחרת שלא רוצה להתאמן וטוען שהוא פצוע, למרות שכל הבדיקות שלו מצביעות על היותו כשיר.
"אני לא אסבול את זה כל עוד אני מאמן מרוקו", אמר. זייש מצידו, לא נשאר חייב וענה למאמנו בחשבון האינסטגרם: "בפעם הבאה שאתה בוחר לדבר, לפחות תגיד את האמת אז...", בעודו מותיר את המשפט פתוח לפרשנות. מסתבר, כי אין זו הפעם הראשונה שהמאמן הבוסני נתקל במקרה שכזה, שכן בתקופה בה אימן את נאנט מהליגה הצרפתית, מאט מיאזגה האמריקאי, הואשם גם הוא על ידי חלילודזיץ' כי זייף פציעה. אין זו הפעם הראשונה גם שהקשר המרוקאי מסתבך עם מאמנו הלאומי, שכן באליפות אפריקה שנערכה בשנת 2017, הותר גם כן מחוץ לסגל על ידי הרווה רנאר, לו היו בעיות קשות עם גישתו, מה שגרר להיעדרות בת שנה מהמדים הלאומיים.
6 צפייה בגלריה
חאקים זייך זוכה בליגת האלופות במדי צ'לסי
חאקים זייך זוכה בליגת האלופות במדי צ'לסי
אלוף אירופה המכהן, אל תשכחו. זייש וגביע ליגת האלופות
(צילום: EPA)
אין ספק כי מספר אירועי המשמעת לא עולים בקנה אחד עם מה שאמר זייש כשבחר לייצג את נבחרת מרוקו ולא את האורנג' של הולנד (נולד לאם מרוקאית ואב הולנדי), במה שהיה נראה כמו מפגן פטריוטי מלא כוונה. "המשפחה אמרה לי ללכת בעקבות הלב, ועשיתי זאת. ראיתי את המשחקים של מרוקו כילד עם אבא, ועכשיו אני לובש את החולצה הזו לזכרו", אמר בעודו מזכיר את אביו שנפטר מטרשת נפוצה כשהיה רק בן 10.
כעת, כששמו מקושר שוב ושוב בהעברות לקבוצות אחרות, גם בשל הכישלון המקצועי וגם בשל הנטל הכלכלי על תקציב המועדון הלונדוני, קשר צ'לסי רמז שהוא מקווה לחזור לאייאקס ביום מן הימים. "אשמח לחזור כי הייתה לי תקופה פנטסטית שם. זה מקום שבו הרגשתי בבית, ואת התשובה לשאלה האם זה יקרה אי פעם, העתיד יספק. אבל, אם זה תלוי בי, זה בהחלט יקרה. כרגע הדברים לא תלויים בי".
יחד עם זאת, ההערכות הן שבתקופה בה קבוצות הפריימר-ליג מנסות לשרוד את גל התחלואה שמביא לדחייה של משחקים רבים, ייתכן כי מעבר של זייש לקבוצה אחרת יידחה לפחות עד לסיום העונה, על אחת כמה וכמה לאחר שהקשר המרוקאי לא נכלל בסגל נבחרתו באליפות אפיקה. מי יודע? אולי בשל הנסיבות הלא צפויות, יוכל זייש לזכות בקרדיט מחודש ולהצית שוב את הדמיון של האוהדים בכחול.