מאי ווסטרלונד

אין נבחרת שעושה יותר שמח לצופים מאשר ברזיל, הבעיה שהיא שיותר מדי כוכבים גדולים נעלמים לפני השיא שלהם, בגלל אורח החיים שכולל בילויים במועדונים, אלכוהול ומסיבות עד אור הבוקר. אם יימצא האיזון בין שני העולמות, נראה הרבה יותר כישרונות מממשים את עצמם. גם לכם יש מה להגיד? כתבו לנו טורים לכתובת: kick@ynet.co.il
ברזיל – אהבת הכדורגל היפה ואהבת מנעמי החיים – אבל האם יכול להיות ששני המאפיינים הללו מכלים אחד את השני? אותה התשוקה לחיים שמייצרת את הכדורגל הנפלא הזה, מושכת את הכדורגלנים הכוכבים כמו עשים אל אור הזרקורים והנהנתנות, וכשהוא מכלה אותם הכדורגל מפסיד ואנחנו מקבלים שחקנים עם תאריך תפוגה קצר מדי. רונאלדיניו, רונאלדו נזאריו, קאקה, אדריאנו וניימאר.
1 צפייה בגלריה
ניימאר שחקן נבחרת ברזיל
ניימאר שחקן נבחרת ברזיל
ניימאר
(צילום: רויטרס)
כשאוהדי כדורגל שומעים את השמות האלו, בדרך כלל הדבר הבא שקורה הוא חיוך רחב ומלא שמחה שנמרח על כל הפרצוף. כששומעים את השמות האלה, נזכרים בשלל דריבלים מסחררים, שערים שומטי לסת ובעיקר – שמחת חיים. והרי מה מזוהה יותר עם השחקנים הברזילאים מאשר שמחת המשחק ושמחת החיים שלהם?
יש האומרים (וכנראה בצדק) שברזיל מייצרת את השחקנים המוכשרים ביותר. משהו בשילוב של שמחת החיים הברזילאית עם הצורך לצאת ממעגל העוני בפבאלות ותרבות כדורגל יוצר כישרונות עילאיים פעם אחר פעם. תמיד אפשר לסמוך על ברזיל שתייצר את הכוכב הגדול הבא.
אבל אולי הכוכבים האלו הם בכלל סוג של פספוס? אולי כאוהדי כדורגל אנחנו חמדנים מדי ורוצים רק עוד ועוד מהקסם הברזילאי, אבל קשה לחשוב על השחקנים שצוינו לעיל בלי להרגיש איזשהו טעם של החמצה. לאילו גבהים רונאלדו, קאקא ואדריאנו היו מגיעים לולא הפציעות הטורדניות? לאן רונאלדיניו וניימאר היו מגיעים לו היו משקיעים יותר זמן בחדר הכושר מאשר במסיבות ובמועדונים?
אמנם פציעות הן דבר שיכול לקרות לכל שחקן, אך זה דבר מוכח שעבודה פיזית נכונה, אורח חיים בריא ואכילה נכונה מורידים באופן משמעותי את הסיכוי להיפצע ומגדילים את הסיכוי להחלים היטב – תשאלו את כריסטיאנו רונאלדו וליאו מסי.
רונאלדו נזאריו היה בדרך להיות פלה או מראדונה הבאים עד הפציעה המזעזעת שלו בגיל 24 בגמר הגביע האיטלקי נגד לאציו. אמנם רונאלדו עדיין נתן קריירה גרנדיוזית בכל קנה מידה, אך הפציעה ההיא הגדירה את הקריירה שלו, בה הוא נפצע שוב ושוב באותו המקום ולאחר גיל 30 הפציעות הובילו לאיבוד המהירות הקטלנית שלו ולעלייה ניכרת במשקל שהאטה אותו עוד יותר וגרמה לסיום הקריירה האירופית שלו מוקדם משהיינו רוצים.
רונאלדיניו, אחד הכדורגלנים האהובים ביותר בכל הזמנים עם החיוך הכובש והקוקו האייקוני, אמר משפט שסיכם כ"כ יפה את ראיית עולם הכדורגל מעיניים ברזילאיות: "מטרת הכדורגל הוא ליהנות, מטרת הכדורגל הוא דריבל. אני בעד כל מה שעושה את הכדורגל ליפה יותר".
זו אחת הסיבות שכ"כ כיף לראות ברזילאים משחקים, הם באים לתת שואו ולהנות, אבל לפעמים, כפי שרונאלדיניו למד על בשרו, המחיר הוא כבד. רונאלדיניו שנחשב לשחקן הטוב בעולם בזמנו, חגג במועדונים ובמסיבות לילה אחר לילה ובגיל 27 בלבד, עם המעבר למילאן הוא נעלם במהירות מאור הזרקורים.
חברו לנבחרת של רונאלדו, קאקא הגדול שזכה בליגת האלופות עם מילאן ב־2007 עם תצוגות ענק של איכות נונשרלנטית וקטלניות חסרת מאמץ קטף גם את כדור הזהב של אותה השנה, מעולם לא התאושש מהפציעה הקשה שעבר בגיל 28.
גם אדריאנו הגדול שחישמל את אוהדי אינטר הפסיק להיות שחקן משמעותי אחרי גיל 27 וניימאר העכשווי הוא אולי הדוגמה העצובה ביותר לפוטנציאל לא ממומש (הגיע לשיאו בגיל 24 בברצלונה ומאז בדעיכה מתמדת). גם רוביניו ופאטו היו הדבר הגדול הבא בכדורגל, הגיעו לשיאם לפני גיל 25 ונעלמו.
היו כוכבים ברזילאיים שלכאורה הצליחו למשוך עד גיל מאוחר יותר כגון רומאריו וריבאלדו, אהל גם הם עזבו את אירופה כבר בגיל 31, בעוד ששחקנים פחות מוכשרים אבל עם משמעת אישית והרגלי עבודה גבוהים נשארים בטופ גם לקראת גיל 40, כמו ריברי, רובן ומודריץ' (האחרון לאו דווקא פחות מוכשר).
משהו בשמחת החיים וברצון ליהנות נותן לנו את הכדורגל השמח שאנחנו כ"כ אוהבים, אבל מונע מהכוכבים הברזילאים להגיע הכי רחוק, אבל אולי יש אור בקצה המנהרה?
כיום שחקנים ברזילאים מגיעים לאירופה בגיל צעיר מאד וסופגים את משמעת העבודה הגבוהה שנפוצה היום באירופה, תוסיפו לכך את הטכנולוגיה והידע בעולם הכושר הגופני שבשימוש הקבוצות באירופה ונראה שהשמיים הם הגבול בשביל הדור הברזילאי הנוכחי – תשאלו את ויניסיוס ורודריגו.
בלי הצמד של רודריגו בחצי הגמר של ליגת האלופות ושער הניצחון של ויניסיוס בגמר של אותו הטורניר ריאל מדריד לא הייתה זוכה בתואר הנחשק. פעם אחר פעם משבח צוות המאמנים של ריאל מדריד את ויניסיוס ורודריגו על אתיקת העבודה שלהם – הם נותנים הכל על המגרש וגם בחדר הכושר.
מי שצפה במונדיאל יודע שזה לא בא על חשבון שמחת החיים ולאחר כל גול שחקני ברזיל דאגו להראות לכולם מי הנבחרת הכי שמחה בעולם. אם שחקנים ברזילאים ימצאו את האיזון הנכון בין מסיבות, סמבה וחדר הכושר, אוהדי הכדורגל עומדים להינות כמו שהם לא נהנו מעולם.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.