הג'ודוקא האיראני סעיד מולאי התייצב היום (רביעי) ב-CAS (בית הדין לבוררות בספורט) בלוזאן שבשוויץ והעיד בדיון שנמשך שמונה שעות בתביעה של הוועד האולימפי האיראני שדורש שישוב לייצג את המדינה באולימפיאדת טוקיו, ומקביל לערער על ההחלטה להשעותם מהמשחקים, כפי שנחשף ב-ynet. החלטה סופית בנושא צפויה להתקבל עד סוף השנה.
לטענת האיראנים, מולאי לא קיבל מהם שחרור על מנת לייצג מדינה אחרת לאחר שערק לגרמניה בתום אליפות העולם בטוקיו בשנה שעברה. כזכור, הוא הפסיק לייצג את איראן וקיבל מעמד של פליט.
3 צפייה בגלריה
סעיד מולאי
סעיד מולאי
סעיד מולאי
(צילום: איגוד הג'ודו העולמי)
על פי דיווחים ראשונים מתוך הדיון, מולאי טען כי הופעלו עליו לחצים להפסיד בכוונה בחצי גמר אליפות העולם בטוקיו שנה שעברה, כל זה כדי להימנע ממפגש בגמר מול שגיא מוקי הישראלי בגמר משקל 81 ק"ג. "הייתי צריך לבצע את ההוראות. לא רק אני, אלא כל העולם יודע מה היו ההשלכות אילו הייתי מסרב. אז עשיתי את מה שהם רצו כדי להימנע מבעיות עבורי ועבור משפחתי", אמר הג'ודוקא בדיון.
מולאי הוא אחד משלושה איראנים שערקו מהמדינה שהעידו בדיון. השניים האחרים הם מוחמד מנצורי, המאמן לשעבר של נבחרת הג'ודו הלאומית האיראנית, והג'ודוקא ואהיד סרלק, המכהן כיום מאמן נבחרת טג'יקיסטן. סרלק נדרש לא לעלות לקרב מול יריב ישראלי לפני יותר מעשור, ולכן עזב לאחר אליפות העולם ב-2009 את איראן ועבר להולנד.
3 צפייה בגלריה
שגיא מוקי וסעיד מלואי
שגיא מוקי וסעיד מלואי
מוקי ומולאי. חברים טובים
(צילום: פרטי)
גם נשיא איגוד הג'ודו העולמי, מריוס ויזר, נכח בדיון והעיד לטובתו של מולאי. ויזר הציג את כל המקרים בהם חויבו ג'ודוקות מאיראן שלא לעלות להתחרות מול ישראלים ממניעים פוליטיים ובניגוד לאמנת הוועד האולימפי הבינלאומי.
המשלחת האיראנית לדיון הציגה את אראש מירסמאלי, שפרש מאולימפיאדת אתונה 2004 אחרי שהוגרל להתחרות מול אודי וקס הישראלי, וכיום מכהן כנשיא האיגוד. הוא טען שעשה זאת בעקבות הסבל של העם הפלסטיני וקיבל על כך פיצוי של מאות אלפי דולרים משלטונות איראן. גם מאמן הנבחרת האיראנית ייצג את המדינה בדיון, סגן שר הספורט לשעבר וחבר בוועדת הכספים של פיפ"א.
3 צפייה בגלריה
ויזר. העיד לטובת מולאי
ויזר. העיד לטובת מולאי
ויזר. העיד לטובת מולאי
(צילום: אורן אהרוני)
מירסמאלי אמר לתקשורת לפני הכניסה לדיון: "לפנינו משימה קשה מאוד. המקרה הזה כל כך רגיש שכעת הוא כבר לא רק על השעית איגוד הג'ודו, אלא על כל הספורט האיראני".