חולמת בגדול: צפו בראיון עם נילי בלאק
(צילום ועריכה: עוז מועלם )
נילי בלאק שוב עומדת לעשות היסטוריה, והפעם היא הולכת על גדול. הרבה יותר גדול. הספורטאית הישראלית שכבר השיגה הכל באיגרוף תאילנדי – ארבע פעמים אלופת העולם, ארבע פעמים אלופת אירופה, ופעמיים אלופת העולם בקיקבוקס – עוברת ל-MMA. אם הכל יעבוד כמתוכנן, בתחילת 2022 היא תהפוך לאישה הישראלית הראשונה שתתחרה ב-UFC. כן, הארגון שבשורותיו עלו לגדולה שמות כמו קונור מגרגור, חביב נורמגומדוב וג'ון ג'ונס. וכל מי שנמצא בסביבתה של בלאק (26) מאמין שהיא תניף את החגורה ותהפוך לאלופת עולם גם בענף הפופולרי.
בלאק החלה לחשוב בכיוון כבר לפני שלוש שנים, אחרי שהגיעה לכל פסגה אפשרית. היא ומאמנה בני קוגן עשו חשיבה מחדש וליקטו מידע על לוחמי סטרייקינג (מגיעים מענפים שבהם נותנים מכות ובעיטות – איגרוף, איגרוף תאילנדי, טאקוונדו, קראטה) שעברו ל-UFC, כמו ולנטינה שבצ'נקו – האלופה הבלתי מעורערת במשקל עד 57 ק"ג שהייתה לפני כן אלופת עולם באיגרוף תאילנדי. הם נזכרו איך בלאק, כשהייתה רק בת 19, נאבקה עם שבצ'נקו בצורה שווה באיגרוף תאילנדי – בזמן שהלוחמת מקירגיזסטן הייתה כבר אלופת עולם מנוסה.
4 צפייה בגלריה
נילי בלאק
נילי בלאק
נילי בלאק
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
נילי בלאק
נילי בלאק
"ברור שה-MMA יהיה עולם אחר". נילי בלאק
(צילום: עוז מועלם)
"אני זוכרת את ההייפ שהיה סביב רונדה ראוזי לפני כמה שנים", מספרת בלאק. "היא הייתה החלוצה בין הנשים ב-UFC, וזאת התדמית שנמצאת אצלי בראש. עקבתי אחרי הענף ואחרי כל הפוליטיקה שמסביב, וידעתי שיום אחד ארצה להיות בזירה ההיא. אמרתי את זה למאמן שלי, אבל בתקופה ההיא השיחות על זה לא התפתחו יותר מדי. עכשיו אני כבר רואה את הקרב החוזר שלי נגד שבצ'נקו. ברור שב-MMA זה יהיה עולם אחר וזו תהיה נילי בלאק אחרת".

מכת בכורה

אם וכאשר תבצע את המעבר, בלאק אמורה להרוויח סכומים הרבה יותר גדולים. כספורטאית ישראלית היא הייתה תלויה במענק בגובה 3,000 שקל בחודש מהתאחדות "אילת" (מאגדת ענפים לא אולימפיים). הסכומים ב-MMA והכיסוי התקשורתי בארה"ב גבוהים בהרבה, והלוחמים שזוכים בתארים יכולים להגיע לרווחים של מיליוני דולרים, מתדמית ומשיווק של אלופים.
מנהלים בכירים ב-UFC כמו אלכס דייויס התלהבו מבלאק כשהתאמנה בארה"ב וכבר הציעו לה חוזה. הסיפור סביב כל ספורטאי ב-UFC ממלא חלק חשוב בהחלטה אם להחתים אותו, והעובדה שבלאק היא ישראלית אהודה שמושכת קהל רב, בעיקר יהודי, אמורה לשחק לטובתה.
"ברור שיש שיקול כלכלי, אבל אני רוצה את זה בעיקר מהסיבה הספורטיבית", טוענת בלאק. "הארגונים האלה לא לוקחים כל לוחם, גם אם הוא טוב. הם מחפשים את הסיפור מאחוריו, כי רוצים שיביא קהל. אני כישראלית, יהודייה ואישה שכבר התמודדה מול ולנטינה בעבר, יכולה להביא קהל. זה הולך להיות הייפ אחר. להיות האישה הישראלית הראשונה ב-UFC יכול להיות דבר מדהים. כמו שהייתי החלוצה של האיגרוף התאילנדי בארץ, אני רוצה להיות החלוצה של ה-MMA".
"רוצה להיות החלצה של ה-MMA". צפו בבלאק מתאמנת
(צילום: פרטי)

לצורך המעבר החלה בלאק בשנתיים האחרונות באימוני גראפלינג (אחיזה) – חמש פעמים בשבוע ג'יו-ג'יטסו ברזילאי בהדרכת המאמן גבריאל קיטובר, וחמש פעמים בשבוע היאבקות עם ספורטאים מובילים ממועדון "עצמה" בת-ים, בהדרכת סרגו סימוניאן וחנוך רחמין. כשביקרה בארה"ב עברה השלמות נוספות של היאבקות ולחימת קרקע לצד לוחמות צמרת כמו אמנדה ריבאס הברזילאית.

תורת הלחימה

למרות ההצעות המפתות שקיבלה, בלאק לא מיהרה לחתום על חוזה. היא מעדיפה להשתפשף בקרבות בהתאחדויות קטנות יותר על מנת לצבור ניסיון.
ואכן, ב-UFC לא חסרים סיפורים של לוחמים שעברו מענפים אחרים, מיהרו לחתום והתרסקו אחרי קרבות בודדים. "היו מקרים של אלופי עולם שישר נכנסו לטופ ופתאום אתה לא שומע עליהם, כי הם לא שורדים", היא מספרת. "בגלל זה אנחנו לוקחים צעד-צעד ולא ממהרים. אני צריכה להשתתף בארבעה-חמישה קרבות לפני החתימה הגדולה, כדי להבין מי נגד מי".
קוגן מוסיף: "כשהיינו בארה"ב הבנו כמה עוד יש לנילי ללמוד. מצד שני הופתענו עד כמה היכולות שלה מאיגרוף תאילנדי ומאימוני ההיאבקות עזרו לה להתמודד עם אנשי UFC. למדנו מה הטעויות שלנו. הבנו שאנחנו עדיין בשלב של חקירה ובנייה. קודם צריך לבנות, להוציא אותה לתחרויות קטנות ולשפר, רק אז אפשר ללכת על ה-UFC. אחרי חמישה קרבות היא תוכל להתמודד עם כל אחת. אני באמת חושב שנילי יכולה לנצח את ולנטינה שבצ'נקו ולזכות בחגורה. החלטנו ללכת על זה כמו שצריך, כמו פרויקט".
4 צפייה בגלריה
UFC רונדה ראוזי
UFC רונדה ראוזי
"זוכרת את ההייפ סביב ראוזי לפני כמה שנים".
(צילום: gettyimages)
בלאק מוסיפה: "ההיאבקות תרמה לי המון באיגרוף תאילנדי. בעיקר בהבנה של שיווי משקל והידע איפה לשים את הידיים, מתי אפשר להפיל את היריבה ומתי עדיף שלא. יש כיום הבדל מבחינת התזוזה והתנועה שלי בתוך הזירה לעומת קרבות שעשיתי לפני שלוש או ארבע שנים. ג'יו-ג'יטסו זה בכלל עולם אחר לגמרי, שחמט פיזי מטורף. לא צריך בו בכלל כוח, אלא נטו הבנה וראייה של כמה צעדים קדימה".
איזו לוחמת תהיי? תעדיפי להרחיק יריבות כדי להשתמש בניסיון שלך כסטרייקרית, או שהאימונים האלה יגרמו לך ללכת לקרבות קרקע? "זה יהיה בכמה שלבים. הקרבות הראשונים שלי יהיו בעיקר סטרייקינג והימנעות מהקרקע, אבל אם אגיע לקרקע אני יודעת להתמודד גם שם. ככל שיהיו לי יותר קרבות ואצבור ניסיון אתפתח הרבה יותר ואהפוך ללוחמת רב-גונית".
מעבר לענף אחר לא מרתיע אותך? "זה אתגר עצום, אבל זו לא הפעם הראשונה שלי. מגיל צעיר התעסקתי בהרבה ענפי ספורט, ועד גיל 16 וחצי שיחקתי פוטבול בנבחרת ישראל. הייתי צריכה בזמנו לפרוש מהקבוצה ולהתמקד באיגרוף תאילנדי, אני מודעת לכל הסיכונים. אף אחד לא מבטיח לי שאצליח, אבל אני יודעת מה היכולות שלי ומה אני מוכנה לתת ולהקריב עבור החלום הזה".

גם נשים יכולות

בנובמבר האחרון בלאק נפצעה בצורה קשה ברגל במהלך האימון, בינואר עברה ניתוח – וכעת היא נמצאת בתהליך מתקדם של שיקום. במקביל, היא עומדת להעביר את אימוניה למועדון חדש שמוקם בימים אלה בכיכר אתרים בת"א.
4 צפייה בגלריה
ולנטינה שבצ'נקו
ולנטינה שבצ'נקו
"נילי יכולה לנצח ולזכות בחגורה". ולנטינה שבצ'נקו
(צילום: AP)
"הרבה דברים התעכבו אצלי בגלל הפציעה והקורונה", היא מספרת. "למכון החדש יהיו כמה מטרות, כמו ליצור לעצמנו בית ולהתאמן ברמה הכי גבוהה עם המאמנים הכי טובים, וגם לתת לקהל הרחב הזדמנות להתאמן ולשבור סטיגמה שאמנויות הלחימה הן רק לגברים. גם נשים יכולות. לכן הלוגו של המכון הוא עם השם שלי והפנים שלי, כדי להראות את זה".
איך תתמודדי עם ייצוג מאתגר של מדינת ישראל, במיוחד בתקופה הנוכחית? "אעלה עם הכי הרבה גאווה, בלי להתבייש. אגיד את מה שצריך ואעמוד שם בחולצה ועם דגל ישראל. זו הדרך הכי טובה להבהיר שאנחנו פה ועם ישראל חי. מעשים הם הדיבורים הטובים ביותר".