מאות רוכבי אופניים השתתפו היום (שבת) בכביש 232 בואכה בארי במפגן מחווה ל-11 רוכבים שנרצחו ב-7 באוקטובר. את הרכיבה הוביל אבידע בכר מבארי, שבשבת ההיא אשתו דנה ובנו כרמל נרצחו, והוא איבד רגל ונעזר כיום בפרוטזה.
בבוקר ה-7 באוקטובר 2023 הגיעו עשרות רוכבים אל נקודת המפגש הקבועה שלהם ברחבה שלפני הכניסה לקיבוץ, כדי לצאת לרכיבה בשדות ובכבישים הסמוכים. חלקם נרצחו בדרך, רוכבים קבועים אחרים נהרגו בבתיהם בעוטף.
3 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים לזכר קורבנות ה-7 באוקטובר
רוכבי אופניים לזכר קורבנות ה-7 באוקטובר
"הגיע הזמן להציל ולשקם את חייהם של אלו שנותרו שם בחיים"
(צילום: יורם שפירר)
3 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים לזכר קורבנות ה-7 באוקטובר
רוכבי אופניים לזכר קורבנות ה-7 באוקטובר
הרוכבים על כביש 232
(צילום: יורם שפירר)
ניר דוידוביץ', בנו של שלומי שנורה למוות על אופניו בין בארי לכיסופים, סיפר: "אחרי כמה חודשים חזרתי לאופניים שהפכו למעין פסיכולוג שעזר לי לצאת מהטראומה, ועכשיו אני רוכב גם עבור אבא". ניסן קלדרון, אחיו של רוכב האופניים החטוף עופר קלדרון, קרא לעשות הכל כדי להביא לשחרור החטופים: "הגיע הזמן להציל ולשקם את חייהם של אלו שנותרו בחיים שם, ואת המתים לקבור".
יורם שפירר סיפר על הרגעים האחרונים של בנו תומר ז"ל, באנדרטה שהוקמה לזכרו כ-100 מטרים מצומת מפלסים: "כאן ירו בבן שלי. הוא התקשר לחברו רונן שנסע ברכב מעט מאחוריו, ואמר לו: 'תמסור לאשתי ולילדים שאני אוהב אותם'". גופתו של שפירר מגדרה זוהתה יומיים מאוחר יותר בשל חולצת הרכיבה של קבוצת האופניים המקצוענית "ישראל פרמייר טק" אותה לבש. בעלי הקבוצה סילבן אדמס, גיא ניב (הישראלי הראשון שסיים את הטור דה פראנס) ורוכבי הקבוצה הגיעו לאירוע לבושים באותה החולצה.
3 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים לזכר קורבנות ה-7 באוקטובר
רוכבי אופניים לזכר קורבנות ה-7 באוקטובר
"הם רצו שנמשיך לחיות"
(צילום: יורם שפירר)
רוכבת האופניים מבארי, איה מידן (אחותו של בכר), יצאה מהקיבוץ על אופניה דקות ספורות לפני מטר הטילים. היא נמלטה מהמחבלים בריצה דרך השדות בעזרת בדואים שברחו מבארי, ורק למחרת לפנות בוקר התאחדה עם שלושת ילדיה שהיו נצורים בקיבוץ. חברה לרכיבה, ליאור וייצמן ז"ל, נרצח, ובחודשים האחרונים היא חזרה לרכוב ולהתאמן במטרה להשלים תחרות חצי איש ברזל למענו.
מידן אמרה בטקס הזיכרון בכניסה לבארי: "כל צעד, כל מילה, כל תנועה ואנרגיה טובה, כל מאמץ, כל טיפת זיעה וכל חיוך של ניצחון ספורטיבי ואישי, הם הם התשובה לטרור. זהו ניצחון הרוח והתקווה אל מול הרוע, הכאב והעצב העצום שאנחנו חווים בכל יום כבר כמעט שנה". אחיה אבידע הוסיף: "הם רצו שנמשיך לחיות".
אדמס, שנעל את הטקס, אמר: "ב-7 באוקטובר הגיעו למקום הזה מפלצות אדם וגבו את חייהם של הטובים בבנינו. כאשר רכבתי היום לצדו של אבידע בכר, האיש שאיבד כמעט הכל - אישה. בן, את רגלו הימנית - ואני רואה את חיוך מיליון הדולר על פניו שמבטא את נחישותו המדהימה להמשיך הלאה - אני מקבל השראה עצומה. לפנינו עומדת משימה לאומית חשובה מאין כמוה, לבנות ולהשקיע ביישובי העוטף ובדרום כולו. זו תהיה האמירה החזקה ביותר לאויבים שלנו, שאנחנו כאן כדי להישאר".
אלו 11 הרוכבים שאיבדו את חייהם באותו היום:
תומר שפירר (37), גדרה, נרצח ליד קיבוץ מפלסים ליאור וייצמן (32) שדרות, נרצח בין שער הנגב לשדרות רון בנימין (53), רחובות, נרצח ליד קיבוץ מפלסים רוני לוי (80), בארי, נרצח בביתו יבגני גלסקי (34), ארז, נרצח בצומת שער הנגב נדב גולדשטיין (48), כפר עזה, נרצח בביתו הלל זלמנוביץ' (60), אשדוד, נרצח ליד כיסופים חיימי בנעים (56), נתיב העשרה, נרצח ליד המושב שלומי דוידוביץ' (50), גבים, נרצח ליד מפלסים אורן גולדין (33), ניר יצחק, נרצח בקיבוצו מאיר אלחרר (58), חולית, נרצח בביתו