עידן ולדימיר איביץ' ה-2 התחיל בקול תרועה רמה במכבי ת"א. פרשנים, אוהדים, שחקני עבר - כולם צידדו במינוי וטענו כי מדובר באיש מקצוע מהשורה הראשונה. הם כמובן צודקים, אבל איביץ' במודל החדש לא מצליח להביא את מה שכל כך הצליח לו בגרסה המוקדמת יותר, וזה את היכולת לכתוש את המשחק ע"י קו התקפה שלוחץ גבוה, קישור עוצמתי ואגרסיבי והגנה מתואמת ומאוחדת. קבוצה בה כולם עובדים, לא כזו של אינדיבידואלים. המודל החדש של איביץ', יחד עם מספר משתנים בעלי משקל, גרמו לכך שברוב המשחקים מכבי לא נראתה כמו קבוצה שנבנתה על מנת לשחק קבוצתי, אלא קבוצת שחקנים בה לכל אחד יש רצונות ואינטרסים שונים שאינם תמיד לטובת הקבוצה. וכאשר מגיעות יריבות שהיכולת האישית אינה מספיקה נגדן, מגיעות הבעיות. גם הניצחון על הפועל ירושלים לא מסתיר אותן.
ראשית נאמר כי טענותיו של איביץ', על כך שלא קיבל סגל מאוזן ולא הוחלפו זרים בחדשים טובים יותר, מוצדקות ומופנות כלפי המנהל המקצועי ברק יצחקי. על יצחקי והפערים שהוא ייצר מול מכבי חיפה כבר נכתב רבות. מאמן שמגיע ומקבל חוזה בסדר גודל אסטרונומי חייב להחזיק בארגז הכלים שלו גם את היכולת לשנות ולאלתר עם הקיים ותוך כדי תנועה. הרי אם היה זה מאמן ישראלי, נאמר רן בן שמעון, אז כבר היו שולחים אותו הביתה וטוענים כי אינו מתאים ולא מוכשר מספיק. אבל איביץ' אמור להיות מאמן טוב יותר בפער משמעותי מהמאמנים הקיימים בישראל, ולכן הוא ראוי לקבל ביקורת גם אם הוא לא אחראי לבד לבעיות הקיימות. רוצה לומר - זה הסגל, הוא בטח אחד החזקים בליגה, יאללה רוץ.

2 צפייה בגלריה
ולדימיר איביץ' מאמן מכבי ת"א
ולדימיר איביץ' מאמן מכבי ת"א
איביץ'
(צילום: יאיר שגיא)

איביץ' מתייחס לסגל שלו כאילו קו 5 בהגנה הוא כורח המציאות, 2 חלוצים חובה בהרכב ובעיקר מתנהל כאילו הוא חי בין תכתיבי הנהלה ולא חי את המציאות של הסגל. משהו חורק ולא ברור. כדי להבין יותר את העיקרון של איביץ', צריך להכיר את השיטה בה הוא החליט לשחק. איביץ' תמיד דגל בלחץ גבוה שמתחיל כבר מקו ההתקפה (זכור עומר אצילי והיכולת שלו לרדת ללחוץ ולחטוף כדורים). כיום, זהבי ויובאנוביץ' רחוקים מהיכולת של לחץ נכון ואפקטיבי על הבלמים ומובילי הכדור של היריבה, ובעצם כמעט ולא מבצעים פעולות הגנתיות, ולכן קו הקישור מתמודד מול יותר שחקנים שתוקפים אותו ונסוג לאחור ולצדדים - ובמשחקים גדולים פשוט מתפרק. לאיביץ' יש המון קשרים מעולים, שיודעים לעשות הגנה והתקפה, אבל כאשר החלוצים לא משתתפים כמעט במשחק הלחץ, כמעט ולא יורדים מעבר לקו החצי, אז הקישור נשאר לבד. עד כה יובאנוביץ' וזהבי בעונה סבירה מינוס, הם מבקיעים אבל בקצב נמוך, ובעיקר לא אפקטיביים בהגנה ובהנעת כדור.
איביץ' בגרסה הקודמת גם היה ידוע במשחק האגפים של המגינים שלו, בעיקר סאבוריט ודסה, וגם ז'ראלדש היה יחסית טוב בעונתו הראשונה. במערך החדש של איביץ' שחקני הקו הם קנדיל ודודזאדה, לא נקודת חוזק בולטת. שניהם סבירים ובינוניים מאוד, יהיו ימים שישחקו ממש טוב ויהיו ימים שכלום לא פוגע. לכן שוב לא ברורה הסיבה מדוע להישאר במערך הזה, מה גם שסאבוריט עדיין בסגל ויכול לשחק את מגן שמאל בקו 4 כאשר לוקאסן (מריח כמו אחלה בלם) וביטון יכולים לשחק כבלמים? ברור שההגנה אינה הבעיה של הקבוצה, יש מספיק בלמים טובים וגם שוער-על, אבל השימוש בהם יחד עם הבעיות של חוסר מחץ בקישור וחוסר יכולת הגנתית של החלוצים הוא זה שלא מצליח להבליט את האיכות שם.
איביץ' אוהב שחקני קו מהירים שמחפשים שטח, ואין לו בנמצא. אוקיי, גם אם הוא צודק, הרי שבנמצא יש את גיאגון שבעונה שעברה שיגע את הליגה מאגף שמאל. הוא לוחץ טוב, מוסר מצוין ודריבליסט-על. אם איביץ' ייצא מהקיבעון, אז הוא יוכל לעלות עם פארפה בקו שמאל וגלוך כמספר 10. בטוח שהם יבצעו יותר לחץ ופעולות הגנה מאשר זהבי ויובאנוביץ', ובטח יפריעו לכל מאמן שיתמודד מול מכבי עם היכולות האישיות הבלתי נגמרות שלהם.
הרי אפשר לעלות ב-3-3-4, עם קישור איכותי וגלוך כ-10, פארפה וכהן מאיישים את הכנפיים ורוטציה בין זהבי ויובאנוביץ' שלא תזיק להם. בהרכב כזה מכבי יכולה ללחוץ טוב יותר, גבוה יותר ולהתחיל להבקיע ממהלכים של לחץ גבוה וחטיפות כדור בחצי של היריב. במערך כזה גם מרוויחם את היכולת של גלזר לחטוף כדור בקו הגנה גבוה, וזו היכולת העיקרית שלו שזיכתה אותו בעבר בתואר שחקן העונה. חשיבה יצירתית דרושה גם כדי להגיב לקושי בקו ימין. הרי ז'ראלדש וקנדיל לא טובים מספיק: אחד התקפי מדי ומפוזר בהגנה ואילו השני די הפוך ממנו, ואין אף שחקן אחר בסגל שיכול לשחק בקו. תראו את המהלך שברדה עשה עם יחזקאל - איביץ' יכול לנסות דבר דומה ולהרוויח שחקן שרץ לעומק גם אם הוא מפוזר - קנדיל בכנף ימין וז'ראלדש מגן. מול חצי מקבוצות הליגה אפשר לשחק עם קו שכזה, בטח אחרי שמרוויחים את גלוך וגיאגון יחד עם כהן וזהבי/יובאנוביץ' באותו ההרכב. זו נקודת החולשה של ה-3-3-4 בסגל הנוכחי, אבל הביקורת על איביץ' נובעת מכך שכלל אינו מנסה לפתור אותה.
לא נשמע סביר שאיביץ' לא היה מעורב בבניית הסגל. הרי הוא ידע שסגל השחקנים מוגבל לשיטתו, אבל כנראה הסיכוי של החזרת אלי דסה גרם לו לעיוורון שנמשך עד עכשיו, עד כמה ששחקן מסוגו ובאיכות שלו יכול היה להשפיע לטובה. איביץ' היה בטוח בגישה מסוימת ופשוט התקבע עליה, ללא שום יכולת לנהל את השינוי ולמצות טוב יותר את איכות הסגל. כאן שוב נכנס הנושא של הניהול המקצועי: יצחקי חייב להיכנס לעובי הקורה ולעזור למאמן שלו לראות מבעד לקיבעון, להסביר לו שנכון שהשיטה הזו נכונה לרוב הליגה, אבל לא נכונה למכבי ת"א. זה הזמן של יצחקי להסביר לאיביץ' שמותר לנסות אחרת, אלא אם הוא עצמו משוכנע שאיביץ' צודק, ואז הבעיה של מכבי חמורה מאוד ומעלה את השאלה בנוגע לתפקידו. אי היכולת להסיק מסקנות ולשפר להמשך היא בדיוק הסיבה לקריסת מערכות.

2 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א אוסקר גלוך
שחקן מכבי ת"א אוסקר גלוך
גלוך
(צילום: עוז מועלם)

לסיכום נאמר כי הבעיה העיקרית היא שהשיטה של איביץ' לא מתאימה למכבי ת"א כמועדון. זו קבוצה שאמורה ללחוץ ולשלוט במשחק כל הזמן, נגד כל יריבה ישראלית. 2-5-3 במתכונת וברמת הביצוע של הכדורגל הישראלי הוא מערך של קבוצות נחותות שמגיעות לנעול את השער ולצאת למתפרצות. אין למכבי ת"א את איכות השחקנים, לא בכנפיים ולא בעמדות החלוץ ולא בקישור, כדי להוציא לפועל את המערך הזה בסגנון דומיננטי של מועדון מוביל. זה מערך מורכב התקפית, עם דרישות עצומות עבור שחקנים בקנה מידה ישראלי. ברור כי השחקנים מגיעים למצבים טובים בשיטה הזו, אבל מול קבוצות שלוחצות גבוה (ובישראל אלו בעיקר 2) אין למכבי את הכלים להיות דומיננטית בצורה הזו.
קיבעון מחשבתי הייתה הטענה העיקרית נגד פטריק ואן לוון, חוסר יכולת להמציא את עצמך מחדש זוהי הטענה העיקרית כנגד ברק יצחקי וכאשר שתי הדמויות המקצועיות והמרכזיות ביותר במועדון נופלות בדברים כל כך מהותיים - אין פלא שאלו התוצאות. אוהדי מכבי ת"א לא מלינים על היעדר הגולים או הניצחונות, אלא על הדרך בה הם הפסידו עד עתה. ינואר היא מילת הקסם, וזה סימן למערכת שלא מתקנת את עצמה ותמיד מחכה לסיכוי לתקן, קשה לראות עכשיו מגן ימני+חלוץ+שחקן כנף שמגיעים בינואר ולפגוע בכולם. הפתרונות של איביץ' ויצחקי הם בתוך הסגל, לחשוב יצירתי ולא להישאר מקובעים.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.