מקדש הג'ודו במרכזה של טוקיו ספוג בסיפורים של ווינרים גדולים מעשרות השנים האחרונות. גם לשגיא מוקי, הישראלי הראשון שזכה במדליית זהב באליפות העולם, יש בו נקודת ציון משל עצמו.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
ב־28 באוגוסט לפני כשנתיים הגיע מוקי לאולם שהיה מפוצץ ב־14,471 יפנים, ואחרי סדרה של חמישה ניצחונות רצופים, עמד על המקום הגבוה ביותר בפודיום. אלמלא התפרצות הקורונה, אין ספק שהיה מגיע לאולימפיאדה כאלוף עולם מכהן, ופייבוריט לזכות בתואר האולימפי במשקל עד 81 ק"ג. אבל כמו לספורטאים אחרים בענפים השונים, גם בזווית של הישראלי, הדחייה לא באה בזמן, למרות שהוא עדיין מתייצב לאירוע מהמקום השני בדירוג העולמי.
6 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
הדחייה של הקורונה פגעה בו, אך הוא עדיין פייבוריט למדליה. שגיא מוקי
(צילום: אורן אהרוני)
לריו 2016 הגיע מוקי כאחד הבכירים במשקל עד 73 ק"ג, אבל גם עם פריצת דיסק שמנעה ממנו להיות במיטבו. לחצי הגמר הוא העפיל למרות כאבי גב קשים, הפסיד בשני הקרבות הבאים וסיים במקום החמישי. אחרי סדרה של טיפולים פיזיים ומנטליים, ועלייה לקטגוריית המשקל עד 81 ק"ג, הפך מוקי לאחד הג'ודאים המובילים גם בקטגוריה הזו, אולי הטוב ביותר. הוא אף פילס את דרכו למקום הראשון בעולם, שאותו איבד לאחרונה לבלגי מתיאס קאסה, כשהמאזן ביניהם עומד על 1:6 לטובת הישראלי.
הפעם, מוקי בן ה־29 מגיע להיכל הג'ודו הריק בטוקיו במעמד אחר. הוא אמנם יכול לסיים עם מדליית הזהב, והתחזיות העולמיות מצביעות על כך שיעלה לפודיום, אבל לפי מבחן התוצאה של הטורנירים האחרונים, הוא גם עלול לסיים עוד אולימפיאדה בידיים ריקות. באיגוד הג'ודו החליטו "לעטוף את מוקי בפצפצים", למרות שבוועד האולימפי חשבו אחרת. הוא לא מתראיין כבר תקופה ארוכה, ולא יצא לאליפות העולם האחרונה, בהשתתפות מרבית היריבים האולימפים שלו.
6 צפייה בגלריה
הגיע פצוע לריו. מוקי באולימפיאדה הקודמת
הגיע פצוע לריו. מוקי באולימפיאדה הקודמת
הגיע פצוע לריו. מוקי באולימפיאדה הקודמת
(צילום: אורן אהרוני)
הגורמים הרפואיים שמטפלים בו שללו את הטענות כי הירידה ביכולתו נובעת מבעיות גב, ומבחינתם הוא כשיר לחלוטין. מעבר לעבודה על המזרן, מוקי עבד כאמור בתקופה האחרונה גם על הנושא המנטלי, כדי להגיע מוכן ליום התחרויות החשוב בקריירה שלו. היום שבו יוכל להטביע חותם על קריירה מופלאה, או אולי לסיים אותה באכזבה גדולה. אלא אם ירצה להמשיך בעוד שלוש שנים, לפריז, ללא מדליה אולימפית.

ההרתעה נסדקה

בהערכות של הוועד האולימפי דובר על פיטר פלצ'יק, שיתחרה ביום חמישי במשקל עד 100 ק"ג, כמועמד בכיר יותר למדליה מהכוכב הגדול של הג'ודו הישראלי. בכל מקרה, מוקי הוא עדיין אחד הספורטאים הבולטים שסומנו כפייבוריטים להגיע לפודיום. הבעיה העיקרית מבחינתו היא שאיבד את כוח ההרתעה, והפך לעוד אחד מחמישה או שישה ג'ודאים שיכולים ללכת עד הסוף ביום נתון.
זה שונה כמובן בתכלית מהמצב לפני שנתיים, כשהישראלי היה הג'ודאי הטוב במשקל, עם מאזן מטורף של 3:31 ושלל מדליות. בראשן הזהב באליפות העולם בטוקיו, אליה התווספו מדליות זהב ביקטרינבורג ובת"א, וכסף בפריז ובצ'ינגדאו. כלומר, בכל טורניר שבו השתתף הוא הגיע לגמר. מצד שני, ב־17 הקרבות החל מ־2020 הפסיד מוקי בשישה, רק 65 אחוזי הצלחה – המאזן הנמוך ביותר מאז החל להתחרות במשקל זה.
6 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
סבל מירידה. מוקי
(צילום: אורן אהרוני)
6 צפייה בגלריה
פלצ'יק חוגג
פלצ'יק חוגג
הג'ודאי הבכיר במשלחת? פיטר פלצ'יק
(צילום: אורן אהרוני)
השנה שעברה, שעליה השתלטה הקורונה, גרמה למוקי להתחרות רק בטורניר אחד בפריז. הוא סיים במקום השביעי, עם שלושה ניצחונות ושני הפסדים. השנה התחרה בארבעה טורנירים בלבד, וזכה פעמיים במדליות ארד - בטורניר המאסטרס בדוחא ובאליפות אירופה באפריל האחרון בליסבון.
שפת הגוף של הישראלי, בעלייה האיטית והנחושה למזרן (שאותה אימץ גם פלצ'יק), משדרת ביטחון רב, אבל דווקא ההיבט הזה נסדק בשני טורנירים השנה. כולל הקרב האחרון לפני טוקיו, כשהפסיד בחודש מאי בקאזאן, לאוזבקי גיוסיון בובוייב. לפני כן, בסיבוב הראשון בחודש פברואר בת"א, הוא נכנע לבלגי סמי שושי. לסיכום, בעשרת הקרבות האחרונים שלו הפסיד מוקי בארבעה, יותר מדי עבור מועמד למדליה בשנה אולימפית. השאלה אם זו מגמה שלילית, או הורדת אינטנסיביות מחושבת.
למרות סימני השאלה לגבי כושרו הנוכחי של מוקי - בגלל שמיעט לצאת לטורנירים השנה, הפסיד בחזרה הגנרלית כבר בקרב הראשון מול יריב נחות לפני חודשיים, ולא התייצב לתחרות ההגנה על התואר העולמי - המאזן שלו מול הבכירים במשקל בהחלט מעודד. למעט ההולנדי פרנק דה ויט, שמולו הפסיד בשלושה מארבעה קרבות, על כל היתר הוא מוביל. מה עוד שמדובר בקבוצת משקל ללא יפני דומיננטי במיוחד.
6 צפייה בגלריה
מתיאס קאסה עם סמדג'ה ומוקי
מתיאס קאסה עם סמדג'ה ומוקי
ייפגשו בגמר? שגיא מוקי עם מתיאס קאסה ואורן סמדג'ה
(צילום: אורן אהרוני)
את הבלגי קאסה (כאמור הראשון בעולם) הוא ניצח בשישה משבעה מפגשים, את הטורקי ודאט אלבייראק ניצח בשני הקרבות ביניהם, מול האוזבקי שארופידין בולטאבוייב הוא מוביל 1:2. את הגיאורגי הצעיר טאטו גריגאלשוילי, שמדורג שלישי בעולם, הוא עדיין לא פגש. גם לא את מי שהיה הסיפור הגדול עוד לפני האולימפיאדה, האיראני סעיד מולאי, שערק מהמדינה ומייצג את מונגוליה. ישנם גם ג'ודאים בצמרת שהסגנון שלהם מקשה על מוקי, כמו למשל הקנדי אנטואן ולואה־פורטייה או הגרמני דומיניק רסל.
ברור שתסריט יוצא דופן של גמר אולימפי בצהרי יום שלישי (שעון ישראל), בין אלופי העולם מנתניה ומטהרן, יהיה סיפור הוליוודי לכל דבר ועניין. אבל בלי קשר לפיינליסט שיתייצב ממול, יצטרך מוקי לייצר לעצמו מומנטום ממש מהקרב הראשון, כמו שהצליח לעשות בתחרויות בשנתיים שחלפו. מחר גם נקבל תשובה לשאלת מיליון הדולר: האם גישת העטיפה והניתוק שלו שבה נקט איגוד הג'ודו הובילה אותו להישג הגדול מכולם, או קיבעה את חוסר ביטחון ותחושת המשבר.

הגרלה טריקית

מבחינת הגרלת התחרות, הישראלי קיבל הגרלה טריקית. בקרב הראשון הוא יתמודד מול הברזילאי אדוארדו סנטוס, שניצח באליפות העולם האחרונה את הקוריאני האיכותי לי סונג־הו, והודח בשמינית הגמר - יריב לא הכי נוח כבר בפתיחה. אם יעבור אותו, צפוי מוקי לפגוש ג'ודוקא נחות ממנו באופן משמעותי, הפורטוגלי אנרי אגוטידזה. האחרון אמנם ניצח אותו באליפות אירופה האחרונה, אך עדיין, פערי האיכות בין השניים נוטים בבירור לצד הישראלי.
ברבע הגמר בטוקיו, שלב שגם הפסד בו מוריד לבית הניחומים, עשוי מוקי לפגוש את בולטאבוייב, או את הבולגרי איבאילו איבנוב (שעליו גבר בכל המפגשים ביניהם). כל הניצחונות הנ"ל הושגו במאני טיים של קרבות על מדליות.
6 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
מוקי בפעולה
(צילום: אורן אהרוני)
העפלה לחצי הגמר מחר צפויה להפגיש את מוקי עם אחד הכישרונות העולים במשקל, הגיאורגי גריגאלשוילי שמעולם לא התמודד עימו, או עם הקוריאני לי, שאותו ניצח בקרב היחיד ביניהם. הגיאורגי הצעיר הפסיד בגמר אליפות העולם האחרונה לקאסה הבלגי, שעל הנייר מסומן כפייבוריט להגיע לגמר. מול מוקי.