אלכסנדר לסון, האלוף האולימפי מריו 2016 בקרב 5 מודרני, מבין שהוא לעולם לא יחזור לייצג את רוסיה. מבחירה. ב-22 בפברואר, יומיים לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, לסון החליט לעשות מעשה.
הוא הודיע לשלטונות כי הוא מפסיק לייצג את המדינה. "הבנתי שהעולם לא ישוב להיות אותו הדבר", סיפר לסון בראיון חושפני השבוע ל-BBC. "מה הרגשתי? אני יכול להשתמש בקללות? להגיד שהזדעזעתי זה אנדרסטייטמנט".
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר לסון
אלכסנדר לסון
חזית נגד המשטר. לסון
(צילום: AP)

מוקצה בן לילה

לסון הוא אחד האתלטים המוכרים ברוסיה. מאז 2009 הוא זכה ב-14 מדליות שונות עבורה באליפויות העולם, ארבע מתוכן מזהב. בריו, כאמור, הפך לאלוף אולימפי באחד המקצועות המוזרים שיש. תחרות המשלבת בתוכה סיף, שחיה, ריצה, קליעה ורכיבה על סוסים. לפני שש שנים, במשחקים האולימפיים בברזיל, לסון לא רק זכה במדליית הזהב, אלא גם רשם שיא אולימפי חדש - 1,479 נקודות.
נחזור להווה. ללסון לא הייתה תכנית ב'. הוא מתאר את החלטתו - מפתיעה ומרגשת כאחד - כאימפולסיבית. מהבטן. לא היו לו הצעות "לערוק" למדינות אחרות, אף אחד גם לא שאל אותו אם הוא מעוניין להימלט מרוסיה. במקום זאת הוא התחיל בעבודה אחרת, שלא קשורה לספורט וניסה בעיקר להסתתר מהתקשורת. כל זאת בידיעה, שהפך בן לילה לאויב של ולדימיר פוטין.
4 צפייה בגלריה
לסון ופוטין
לסון ופוטין
לסון ופוטין בימים אחרים. "המצב בתוך רוסיה הופך להיות חמור ביותר"
(צילום: AP)
זהו, שלסון הוא לא כמו אחרים. ככה זה כשאתה אחד מאנשי הספורט הרוסיים המעטים שדיברו נגד המלחמה באוקראינה. כמו גם הספורטאי היחידי שהחליט להימנע מייצוג ארצו. "הספורטאים ברוסיה הם כמו כלי. כלי תעמולה", טוען לסון. "אבל אף אחד לא חושב על ההשפעה שיכולה להיות למעשיהם על חייהם של אחרים. אף אחד לא חושב שמעשיו יובילו למותם של ילדים וילדות, גברים ונשים, קשישים".
"כמובן שכל אדם צריך להחליט בעצמו מה לעשות", המשיך לסון בראיון החושפני שהעניק. "אבל עכשיו הם יצטרכו לחיות עם זה. אני מצטער להודות שספורטאים רוסיים לא יכולים להשפיע על המצב, ורבים מהם אפילו לא מבינים מה קורה".

שובר שתיקה

דיבור פומבי נגד המלחמה באוקראינה מסוכן מאוד כיום ברוסיה, דבר שיכול להיות בעל השלכות חמורות. ואת זה כמעט כל אחד בעולם יודע. אלפים נעצרו בשבועות האחרונים בהפגנות נגד האירועים באוקראינה וחוק חדש אוסר לכנות את מה שממשלת רוסיה קוראת לו "המבצע הצבאי המיוחד" כפלישה או מלחמה. לאורך כל הראיון שלו ל-BBC, לסון נמנע גם הוא מלהגיד את שתי המילים הללו. מפחד שייעצר.
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר לסון
אלכסנדר לסון
לסון באולימפיאדת ריו. פוחד לקרוא לאירועים באוקראינה כפלישה או מלחמה
(צילום: AP)
"המצב בתוך רוסיה הופך להיות חמור ביותר", הסביר לסון. "פעם היית יכול להיעצר ל-15 יום בשל הפגנות, היום אתה עלול לבלות בכלא שלוש שנים". יש לציין כי הטניסאים אנדריי רובלב ודניאל מדבדב כן התנגדו לפלישה באוקראינה בתחילת המלחמה. רובלב אפילו כתב בסיום אחד ממשחקיו על המצלמה: "בלי מלחמה, בבקשה" - אבל זה היה לפני כניסת החוק החדש לתוקף. מאז כולם שותקים.
לסון גדל בבלארוס, אבל עבר בגיל צעיר לרוסיה. "הייתי גאה להתחרות תחת דגל רוסיה", סיפר האתלט בן ה-33. "סבתא שלי רוסייה, יש לי הרבה קרובי משפחה שם. רוסיה תמיד הייתה משהו יקר ללבי, משהו חזק, גדול. ואני לא מדבר על פוליטיקה או צבא, אני מדבר על אנשים, על יופי טבעי. תמיד הרגשתי מחובר אליה. עד החודשים האחרונים".
אגב, לסון, כאמור, הוא לא הספורטאי היחידי שהתנגד למלחמה באוקראינה. מלבד רובלב ומדבדב, גם אלכס אובצ'קין, יש שיגידו הספורטאי המוכר והפופולרי ביותר ברוסיה, החליט עוד בימים הראשונים לפלישה להגיד את מה שעל ליבו. "די כבר עם המלחמה", אמר בראיון ל"וושינגטון פוסט" והוסיף: "זה לא משנה מי במלחמה - רוסיה, אוקראינה או מדינות שונות. אני חושב שאנחנו נמצאים בעולם בו צריך לחיות בשלום".
4 צפייה בגלריה
אוקראינה כוחות המורדים הפרו רוסים ליד מפעל המתכות אזובסטל ב מריופול מלחמה עם רוסיה
אוקראינה כוחות המורדים הפרו רוסים ליד מפעל המתכות אזובסטל ב מריופול מלחמה עם רוסיה
המלחמה באוקראינה. לסון: "עכשיו רק נותר לנו להתפלל. לימים טובים יותר"
(צילום: רויטרס)
אובצ'קין בן ה-36, מי שזכה ב-2018 ו-2019 בתואר ה-MVP של ליגת ה-NHL, נחשב בעשור שעבר לשחקן ההוקי קרח הטוב בעולם. אבל זה לא הסיפור - מדובר בתומך נלהב של פוטין והמשטר. עד כמה, אתם שואלים? ב-2017, למשל, כוכב קבוצת ההוקי של הוושינגטון קפיטלס הכריז בחשבון האינסטגרם שלו כי הוא מקים "תנועה חברתית" בשם "קבוצת פוטין", שלדבריו אמורה לאחד את רוסיה ולהביע תמיכה בנשיא ולדימיר פוטין.
לסון שומע את הקולות מבית גם כן, אבל עדיין פסימי לגבי איך תיראה רוסיה בתום המלחמה: "עכשיו רק נותר לנו להתפלל. לימים טובים יותר. בתקווה, שהם יגיעו".