9 צפייה בגלריה
פרדיננד גורי, אדוארדו גררו, וויליאם אגאדה
פרדיננד גורי, אדוארדו גררו, וויליאם אגאדה
פרדיננד גורי, אדוארדו גררו ו-וויליאם אגאדה
(צילומים: עוז מועלם, אלעד גרשגורן)
ב-2018 אירחה קבוצת הנוער של מכבי תל אביב את אנז' מחצ'לקה הרוסית במוקדמות ליגת האלופות. במשחק שנערך ברמלה, הבקיע צעיר פנמי בן 18, אדוארדו גררו, שלושער בדרך לניצחון צהוב 1:3, שבזכותו העפילה מכבי לשלב הבא. הייתה זו הפגנת יכולת של גררו, שרק זמן קצר לפני כן נחת בארץ לאחר שהרשים במבחנים בבולגריה את פטריק ואן לוון, המנהל המקצועי של מחלקת הנוער.
במכבי ת"א, כידוע, לא אוהבים לחשוף את שמות האנשים שמאחורי הקלעים. ובכל זאת, במסיבת העיתונאים שלאחר הניצחון האחרון, 1:3 על מכבי פ"ת, עם צמד לפנמי בדקות הסיום, העניק ואן לוון, כיום המאמן הראשי במועדון, את הקרדיט לאדם אחד, מסוים, אלמוני עבור חובבי הכדורגל ורוב אנשי המקצוע, שאחראי על השידוך בין מכבי ת"א לגררו: קוראים לו רן אליאס.
9 צפייה בגלריה
אדוארדו גררו בועט
אדוארדו גררו בועט
הגיבור החדש של מכבי ת"א. גררו
(צילום: אורן אהרוני)
9 צפייה בגלריה
אדוארדו גררו חוגג
אדוארדו גררו חוגג
כך זה נראה ב-2018. גררו חוגג במוקדמות ליגת האלופות לנוער
(צילום: מכבי תל אביב)
אליאס הוא יד ימינו של ואן לוון בכל הקשור להבאת צעירים לקבוצת הנוער. "לרן עין טובה מאוד לגילוי שחקנים צעירים", מעיד זאב זלצר, המאמן הנחשב למומחה בתחום ומכיר אותו.
אם יש קבוצה שאיתור שחקני נוער מרחבי העולם הוא מקצוע נוסף עבורה, זו מכבי ת"א. לא רק גררו, גם וויליאם אגאדה, שחקן החוד הנוכחי של הפועל חיפה, עבר בקריית שלום והיו לו מניות רבות בזכיית מכבי באליפות המדינה לנוער ב-2017/18. גם פרדיננד גורי, הניגרי של מכבי נתניה הגיע ארצה למכבי ת"א, אך בגלל המגבלה של זר אחד בלבד בקבוצת הנוער, עשה דרכו לנתניה והוא מצליח בשורותיה. מאוויס צ'יבוטה הגיע מקונגו למחלקת הנוער של מכבי ת"א והוא נמצא כיום בלודוגורץ, ספינת הדגל של הכדורגל הבולגרי.
9 צפייה בגלריה
וויליאם אגאדה חוגג
וויליאם אגאדה חוגג
גם הוא עבר בקריית שלום. אגאדה
(צילום: עוז מועלם)
ומהיכן מגיע הזר הצעיר האחרון של מכבי ת"א? מטנזניה. הראשון מארצו שידועה בספורט הבינלאומי בכלל כמצטיינת בריצות ארוכות באתלטיקה. נובאטוס מירושי (19) הוא הטנזני הראשון שהצטרף למועדון צמרת בכדורגל הישראלי. אחרי ההחלטה על החתמתו, אמר ואן לוון: "מדובר בזר עם רגל שמאל והוא שחקן מעניין מאוד. בתחילת העונה התקשנו לבחון אותו מספיק בגלל הקורונה, אך במבחנים מאוחרים הוא הרשים. אני בטוח שהוא יתאים למבנה של מכבי". מירושי החליף את הזר של אשתקד, שחקן מוכשר גם הוא, פרפיט גואגון מחוף השנהב (21), שהופנה למסלול קבוצת הבת בית"ר ת"א/בת-ים, ומצליח בה.

מקדימה את כולם, מבחינה אסטרטגית

גם בקרב אנשי המקצוע של יריבות מכבי ת"א מודים כי האלופה הנוכחית מצליחה להקדים בצעד אחד, אולי יותר, את כל האחרות מבחינה אסטרטגית. הקרדיט בעניין זה שייך לג'ורדי קרויף, שהגיע ארצה ב-2012 ובנה מערכת משומנת. במכבי ת"א גאים: "אם יוהאן קרויף הצליח להביא למהפך בשעתו בברצלונה, בנו ג'ורדי עשה מהפך אצלנו". מדובר, החל מבחירה מדויקת של מאמנים לקבוצות השונות, השת"פ שיצר עם בית"ר ת"א/רמלה בזמנו (כיום בית"ר ת"א/בתים) שממלא כיום חצי הרכב של מובילת ליגת העל, ובסך-הכל למעלה מ-20 שחקנים בליגת העל. ואם זה לא מספיק, באמצעות קשריו ייבא ארצה רשימת מומחים משפיעים.
9 צפייה בגלריה
ג'ורדי קרויף מכבי תל אביב
ג'ורדי קרויף מכבי תל אביב
האיש שאחראי על שינוי התפיסה. קרויף
(צילום: עוז מועלם)
גררו, למרות שפנמה אינה נחשבת ליצרנית שחקנים כדורגלנים בולטת, דווקא נחשב לשם מבטיח לעתיד ביבשת אמריקה. הוא הומלץ למכבי ת"א ע"י סוכן מקומי. בקריית שלום הוחלט ללכת עליו בכול הכוח האפשרי. ואן לוון תמך מאוד, מאמן הנוער גיא צרפתי (כיום עוזרו של ברק בכר במכבי חיפה) התלהב ועם רזומה קצר של 24 הופעות בקבוצתו הפנמית, צ'ליה, מכבי החתימה אותו לשלוש שנים.
גם הוא עבר בהצטיינות את המסלול של בית"ר ת"א/בת-ים. עם התגברות השפעת ואן לוון בתחילת העונה, בטרם הגיע יורגוס דוניס, גררו נחשב לבעל סיכוי לשחק השנה בבוגרים. אצל דוניס שיחק מעט, אבל ואן לוון, שהתמנה בינתיים למאמן הראשי, חיפש כל הזדמנות לשלב אותו, ופגע בינגו.
לא צריך להיות גאון מתמטיקה כדי לחשב מה היה היום המצב בטבלה אלמלא שיתופו והשפעתו של גררו בן ה-21 במשחקים של צומת-דרכים בין שתי הגדולות. בראשון הוא הבקיע שער מצמק אחרי פיגור 2:0, והביא לתחילת החזרה בדרך ל-2:2 . בשני הבקיע את שער השוויון. בקיצור, העניק ארבע נקודות למכבי ת"א בצומת הכי חשובה עד כה של העונה.
9 צפייה בגלריה
פטריק ואן לוון
פטריק ואן לוון
נתן לגררו את הבמה. ואן לוון
(צילום: עוז מועלם)
וויליאם אגאדה (21) הגיע ארצה ממשפחה קשת יום. המדהים הוא שאגאדה בא מקבוצת ליגה שלישית בניגריה שבה השתכר כ-50 דולר לחודש. למזלו, סוכן שחקנים התרשם ממנו וחיבר אותו להפועל קטמון. הוא החל לשחק בקבוצת הנוער שלה ובלט. הסקאוטינג של מכבי ת"א עלה על הרדאר והגיע להסכם עם שי אהרון, המנהל המקצועי של קטמון. החלוץ הגיע באמצע העונה לנוער של מכבי ת"א וכבש 14 שערים שהקנו לה את האליפות. בהמשך, בגלל אי יכולתה של מכבי ת"א לרכוש אותו עקב מגבלות הפייר פליי, נאלץ אגאדה לחזור לקטמון והמשיך להרשים.
מכבי ת"א וגם מכבי חיפה הוסיפו להתעניין, אך הייתה זו דווקא הפועל חיפה שרכשה אותו. עד כה כבש חמישה שערים, כולל במשחק האחרון מול מכבי ת"א. ההערכה שעוד ישמעו עליו. הילד בדיוק בן-21 וחצי בלבד.
פרדיננד גורי (21), שחקן קבוצת דנגלה מהליגה השנייה בחוף השנהב, נחת בארץ לפי המלצת מחלקת הסקאוטינג של מכבי ת"א במטרה להיבחן בקבוצת הנוער. מאחר שהקורונה השביתה את הנוער, התאמן גורי בבית"ר ת"א/בת-ים. סוכנו, רועי דניאל, שהיה בעברו יו"ר מכבי נתניה, הפנה אותו לקבוצתו לשעבר במטרה שיחזק את חוד קבוצת הנוער. מאמן הבוגרים ריימונד אטוולד מאוד התרשם, ישראל צרפתי, מנהל מחלקת הנוער, תמך בהחתמתו, וזה מה שקרה.
9 צפייה בגלריה
גורי חוגג
גורי חוגג
הגיע לנתניה בחינם. גורי
(צילום: אפי שריר)
במהלך העונה נמכר יונס מלדה לבלגיה וחלוץ אחר, בן אז'ובל, נפצע. גורי מילא בהצלחה את המשבצת. השבוע חגג גורי יום הולדת, והוא בדרך לחתימה לשלוש שנים בנתניה, אליה הגיע בחינם.
מכבי חיפה, יריבתה העיקרית של מכבי ת"א, ייבאה בזמנו את איגביני יעקובו בן ה-18. היה זה סמוך לאולימפיאדת סידני 2000, שבה השתתף עם נבחרת ניגריה. בניגוד לאחרים, ההצלחה של יעקובו הייתה כמעט מובטחת מראש: הסוכן פיני זהבי הביא אותו כפרויקט אישי מניגריה, והתחלק ברכישה עם יעקב שחר. אין כמעט חולקים על הדירוג של יעקובו, כאחד המוצלחים בזרים ששיחקו בארץ, אם לא המוצלח ביותר. יעקובו, שנשלח תחילה להרצה בהפועל כפר סבא, חזר לחיפה, כיכב גם בליגת האלופות, כולל שלושער ב-0:3 הנהדר על אולימפיאקוס בניקוסיה. אחרי חיפה יצא יעקובו לאנגליה והבקיע שם למעלה מ-100 שערים בקבוצות השונות. כמו כן רשומות לו 57 הופעות בנבחרת ניגרה עם 21 שערים.

"אין שום הצדקה להחתים זרים בקבוצות הנוער"

לא כולם תמימי דעים לגבי החתמות זרים לקבוצות הנוער. זלצר, לשעבר מאמן הנבחרות הצעירות של ישראל, מתנגד: "אין שום הצדקה שהם יתפסו מקום של ישראלים. אין להם התחייבויות למדינה כמו לישראלים, לעשות שירות צבאי וכדומה, ולמעשה הם זוכים לעדיפות לא מוצדקת".
9 צפייה בגלריה
מהמתנגדים לצירוף זרים לקבוצות נוער. זלצר
מהמתנגדים לצירוף זרים לקבוצות נוער. זלצר
מהמתנגדים לצירוף זרים לקבוצות נוער. זלצר
(צילום: אורן אהרוני)
מאז יעקובו, מכבי חיפה לא הוציאה ממחלקת הנוער שום זר משמעותי. העונה היא דווקא ייצאה אחד כזה, הבלם דויד אקואה, להפועל נוף הגליל. לאקואה, שחתם בחיפה לארבע שנים, סיכוי טוב להמשיך בנוף הגליל אם תעפיל לליגת העל.
הקבוצה מהלאומית הייתה אמורה, לפי החזון, להיות קבוצת בת שתשביח את צעירי מכבי חיפה כמו מודל מכבי ת"א - בית"ר ת"א/בת-ים. אלא שהתערבות העירייה, שאיימה בחסימת תקציבים, הותירה את המיזם בסימן שאלה. המאמן הוותיק אברהם אבוקרט, שכיהן במשך שנים רבות כמנהל מחלקת הנוער בחיפה, כבר הספיק לפרוש מתפקיד דומה בנוף הגליל. הסיבה: התנאים לא התאימו לו.
ולסיום, קצת על שושלת קרויף המשפיעה עד היום, וכיצד היא מורגשת במכבי ת"א ובכדורגל הישראלי. קודם כל, הבאת ואן לוון, שכיהן כמנהל הנוער בשחטאר דונייצק בדיוק כאשר קרויף שיחק בקבוצה השנייה של העיר, מטאלורג. לפני שהשניים התאחדו במכבי ת"א הספיק ואן לוון לשמש כמנהל של קאיירט אלמטי מהליגה הקזחית, כשהוא מעסיק במחלקת הנוער הולנדי אחר - היום אתם כבר מכירים אותו - ריימונד אטוולד.
9 צפייה בגלריה
הגיע בגיל 18 לישראל - והפך לאחד הזרים הטובים בכדורגל הישראלי. יעקובו
הגיע בגיל 18 לישראל - והפך לאחד הזרים הטובים בכדורגל הישראלי. יעקובו
הגיע בגיל 18 לישראל - והפך לאחד הזרים הטובים בכדורגל הישראלי. יעקובו
(צילום: AP)
אטוולד (54), ששיחק בזמנו באברטון ובווסטהאם, הגיע למכבי ת"א בעקבות ואן לוון, אימן את בית"ר ת"א/בת-ים וגם הוא התקדם לליגת העל ומצליח במכבי נתניה.
לסיכום, מתברר כי השידוך בין קרויף לבית"ר ת"א/בת-ים הוביל לרכבת מאמנים מצליחה. סלובדאן דראפיץ' ושי ברדה למכבי נתניה ובית"ר ירושלים, עמיר תורג'מן לסקציה נס-ציונה והפועל כפר סבא, אטוולד לנתניה, זיו אריה להפועל ירושלים המתחרה על העלייה לליגת העל. לשנה הבאה כבר מובטח קידומו של עמיר נוסבאום, המאמן הנוכחי של בית"ר, שצפוי להתמנות למאמן עירוני קריית שמונה.