הפועל ת"א ירדה, ולא בפעם הראשונה בעשור האחרון. השנים הנוראיות של המועדון ממשיכות וימשיכו גם בעונה הבאה. יכולים לקרוא לי פסימיסט, אבל קשה לי לראות את האור בקצה המנהרה אחרי שאני כבר למעלה מעשור תקוע עמוק בתוך אותה המנהרה.
העונה זאת ירידת ליגה אחרת, גרועה הרבה יותר משתי האחרות מכיוון שבניגוד אליהן, הפעם לא הורדו נקודות רבות (ב־2016/17 הורדו 9 נקודות בעקבות כניסה להליך פירוק וב־89' הורדו 4 נקודות בעקבות בעיות תקציביות). העונה, הירידה הזו היא העונה הגרועה ביותר של הפועל ת״א בכל ההיסטוריה. וכעת ניכנס אל האשמים.
3 צפייה בגלריה
איינבינדר
איינבינדר
איינבינדר
(צילום: טל שחר)
דייויד מינצברג: כאשר נכנסו הבעלים החדשים דיברו על בנייה, על השקעה במחלקת הנוער ועל חזון לאורך טווח. אך ככל הנראה מרוב המבט לטווח הרחוק, הם פספסו את ההווה הכה חשוב. חשוב לציין שהעונה תקציב המועדון היה הגבוה ביותר בשנים האחרונות, ועדיין, כמו בהשקעות, גם את הכסף צריך לדעת איפה לשים, ובכך הם טעו טעויות מרות אחת אחרי השנייה, שהתגלגלו לכדור שלג אחד גדול שאף אחד לא יכול היה לעצור.
חן סול: מה יקרה אם היום אקח בן אדם שלא למד הוראה ואשים אותו בכיתה מלאת תלמידים ואגיד לו להכין אותם לבגרות בסוף השנה? האם מישהו מהם יצליח לעבור את הבגרות? כנראה שלא. כי ללא הסמכות המקצועית הבקיאה בתחום שתוביל ותנחה את אותם התלמידים אל עבר המטרה, הסיכויים להצלחה לא גבוהים.
אותו הדבר קרה במקרה הזה, חן סול יכול להיות וכנראה מבין כדורגל, דובר עליו שהוא אנליסט בחסד עליון ועשה עבודה טובה בתפקיד זה. אך מפה ועד לתפקיד המנהל המקצועי במועדון? ממש כמו המורה שלא למד הוראה, אי אפשר לצפות שבן אדם שלא היה בתפקיד כזה בחיים יידע לעשות את התפקיד בצורה הטובה ביותר, וחן סול בשנה הזו ביצע כל טעות אפשרית.
ממינוי בורחה למה (מאמן ראשי, גם כן ללא ניסיון), דרך הבאת שחקנים לא ברמה ועד התפטרות מאוד מאוחרת. לדעתי הירידה הזו היא אמנם על אחריות של עוד אנשים, אך בעיקר על סול, שלא ידע לעצור את כדור השלג בזמן, ולקחת אחריות מוקדם יותר.
3 צפייה בגלריה
חן סול יוסי אבוקסיס
חן סול יוסי אבוקסיס
חן סול יוסי אבוקסיס
(צילומים: עוז מועלם, טל שחר)
המאמנים: מתנצל שאני מכניס את כולם תחת קטגוריה אחת, אך על מייקל ולקאניס אין לי דבר רע להגיד ואין לדעת לאן העונה הזו הייתה הולכת אם היה נשאר וללא המלחמה.
על בורחה למה ויוסי אבוקסיס, לעומת זאת, המילים לא יכולות לעצור. זוכרים את מה שנאמר קודם על המורה חסר היכולות והתלמידים? מה היה קורה אם היו שני מורים שלא למדו הוראה באותה כיתה? האם הניסוי עם התלמידים היה מצליח או הופך לכישלון חמור יותר?
אני חושב שהתשובה ברורה, וממש כמו חן סול, גם המינוי של בורחה למה, בן אדם שעשה מגוון משרות בכדורגל מאז הגיע לישראל, אך משרת אימון ראשי בליגה בכירה לא הייתה אחת מהן. ושני אנשים בתפקידים כאלה בכירים לא יכולים להיות קפטנים שיצילו ספינה שוקעת מטביעה. וכמו חן, גם בורחה לא ידע לעצור בזמן ולהגיד שזה גדול עליו וזאת הייתה טעותו הראשית.
יוסי אבוקסיס: בזמן ההמתנה למינוי אבוקסיס בזמן שלכולם היה ברור שהוא מגיע, הייתי בין היחידים ככל הנראה שהיה מבואס מכך שלא מינו את מרקו בלבול. דווקא קיוויתי שמינוי בלבול יעזור מכיוון שהוא מעולה בבנייה מחדש ועשה זאת נהדר במכבי חיפה.
נכון, בניגוד לבורחה למה, אבוקסיס מאמן מנוסה, אך ההמתנה הארוכה הזאת בשילוב הבחירה באבוקסיס ש״ברח״ מבית״ר באמת הובילה לקארמה רעה מאוד. גם שינויי ההרכבים והמערכים ממשחק למשחק לא תרמו לתקופת אבוקסיס ורק הגדילו את תחושות הפחד והלחץ של השחקנים. הפרידה הייתה צעד מתבקש, אך כמו במקרה למה וחן סול - מאוחר מדי.
השחקנים: סליחה אם לא אציין שמות, מבחינתי כל מי שרשום בסגל הפועל העונה - אשם. מהשוער השלישי עד לשחקן המפתח (אפשר לטעון מי שחקן המפתח כי אני לא חושב שיש כאלה). לא פעם ולא פעמיים דיברו על טקטיקה לא נכונה, מערכים וכו׳. אך הדבר שהיה הכי חסר העונה הוא מחויבות ולחימה וראו זאת באופן בולט בהפסד הגורלי לאשדוד. אף שחקן לא נכנס למאבק וכל כדור שלישי הולך חזרה לרגליים של שחקני אשדוד.
3 צפייה בגלריה
דיוויד מינצברג
דיוויד מינצברג
דיוויד מינצברג
(צילום: יריב כץ)
אף שחקן בסגל לא הגיע לעונה הזו, ולמשחק הכה חשוב מול אשדוד בפרט, במחשבה שהוא חייב להילחם למען הפועל, כי אם היה לפחות שחקן אחד כזה המשחק היה נראה אחרת.
נכון, השחקנים היו ללא הכוונה טובה רוב העונה, אך על לחימה אין מה ללמד אותם ואת זה הם היו אמורים לפחות לנסות לעשות, ובכך הם נכשלו בענק. ואני מקווה שאת רובם לא אראה יותר לובשים את החולצה האדומה.
לא אדבר על העונה הבאה, יש לכך עוד הרבה זמן.
זמן שבמועדון יצטרכו לחשוב על המייקאובר אותו הם יצטרכו לעשות על מנת לא לחזור רק לליגת העל, אלא לקדמת הבמה של הכדורגל הישראלי, ומוטב מאוחר מאשר אף פעם.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.