צפו בדיווח המיוחד מהקרב של אימן חליף
(צילום: עוז מועלם)
אימן חליף יוצאת ממגרש פיליפ שאטרייה במתחם רולאן גארוס אחרי הניצחון בחצי הגמר על התאילנדית ג'אנג'ים סוואפנג, וצועדת לכיוון חדרי ההלבשה שעד לימים האחרונים היו בשליטת נובאק ג'וקוביץ' וקרלוס אלקראס. בדרך מחכים למתאגרפת עשרות אלג'יראים גאים, עם צבעי המדינה שמעטרים את פניהם, שמניפים דגלים ומעודדים אותה. במחי טורניר אולימפי אחד, שאפילו לא הסתיים עדיין, היא הפכה לגיבורה הספורטיבית של אלג'יריה, הערצה שמשתווה רק לזו שזינדין זידאן זוכה לה.
מאז המרד בצרפתים בשנות ה-60 של המאה הקודמת, הגאווה האלג'יראית לא הייתה חזקה כל כך, בטוח כשזה קורה בפריז. אחרי כל ניצחון בזירה, חליף מסמנת איקס על התחבושת שעל ידה. את האיקס האחרון היא שומרת לליו יאנג הסינית, שאותה תפגוש מחר בגמר במשקל עד 66 ק"ג.
9 צפייה בגלריה
איימן חליף
איימן חליף
חוגגת אחרי הניצחון. חליף
(צילום: עוז מועלם)
9 צפייה בגלריה
איימן חליף
איימן חליף
מהסיפורים הגדולים של האולימפיאדה. חליף
(צילום: עוז מועלם)
9 צפייה בגלריה
אוהדי אלג'יריה ביציע
אוהדי אלג'יריה ביציע
אוהדי אלג'יריה ביציע
(צילום: עוז מועלם)
חליף היא הסיפור הגדול ביותר במשחקים האולימפיים, ללא תחרות. עם כל הכבוד לביצועים של סימון ביילס, לאון מרשאן ונואה ליילס בענפים בעלי פרופיל גבוה יותר, זה סיפור שכל העולם עוסק בו ויצא מתחומי הספורט. אחרי הכל, בשנה שעברה היא נפסלה מהשתתפות באליפות העולם בגלל מה שהמארגנים כינו "כישלון בבדיקות טסטוסטרון", וברגע שהחלה להתחרות בטורניר האולימפי הסיפור צף מחדש והתפוצץ בתפוצה בינלאומית, כשכוחות פוליטיים קופצים על העגלה כדי לגזור עליו קופונים.

שיכנעה את אבא

חליף בת ה-25 גדלה בכפר ביבאן מסבח שבמחוז טיארט בצפון־מערב אלג'יריה. כיום אביה מתגאה בה, ואף נכנס לדיון כאשר הציג את תעודת הלידה המוכיחה כי היא אישה, אבל בתחילה הוא לא רצה שתתאגרף בטענה ש"בנות לא עושות דברים כאלה". כדי לממן את נסיעות האוטובוס לאימונים בכפרים סמוכים אימן מכרה גרוטאות מתכת, ולאט־לאט התפתחה בענף. ההצלחה הגיעה בעיקר בתחרויות יבשתיות, וחליף הודחה ברבע הגמר באולימפיאדת טוקיו 2021, אבל לפני שנתיים החלה הקפיצה בקריירה שלה עם הזכייה במדליית הכסף באליפות העולם.
9 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
9 צפייה בגלריה
איימן חליף
איימן חליף
אבא לא רצה שהיא תתאגרף. אימן חליף
(צילום: עוז מועלם)
עם זאת, אליפות העולם של השנה שעברה הייתה זו שיצרה את הסערה. על פי האיגוד הבינלאומי (IBA), הבדיקה שנערכה לחליף וללין יו־טינג מטייוואן קבעה כי הן גברים מבחינה ביולוגית בגלל רמות גבוהות של ההורמון הגברי טסטוסטרון שנמצאו בדמן. עם זאת, האיגוד מעולם לא הציג את ממצאי הבדיקה. דובר האיגוד שינה מעט את הגרסה השבוע, כאשר אמר כי הבעיה הייתה "כרומוזומים מסוימים שנמצאו בבדיקה", בעוד חליף טענה לאורך כל הדרך כי הבדיקה הייתה מזויפת.
כאן ראוי לציין כי האיגוד הבינלאומי מתנהל כבר שנים באופן מפוקפק, ומתמודד עם טענות רבות על שחיתות. העומד בראשו הוא רוסי שמקדם את הקו הלאומי והלעומתי נגד הוועד האולימפי הבינלאומי, בגלל ההשעיה של רוסיה מהאולימפיאדה על רקע המלחמה באוקראינה. יש מי שטוען כי חליף בכלל סומנה על ידי האיגוד הבינלאומי רק בגלל שהעזה לנצח יריבה רוסייה. בגלל המשבר ביחסים עם ה־IBA, הוועד האולימפי הבינלאומי לקח על עצמו את ארגון הטורניר בפריז, והוא מבצע בדיקות בצורה שונה – כך שחליף ולין הורשו להתחרות בפריז.
9 צפייה בגלריה
איימן חליף
איימן חליף
גאוות אלג'יריה
(צילום: עוז מועלם)
9 צפייה בגלריה
איימן חליף
איימן חליף
מכה ביריבה בעוצמה
(צילום: עוז מועלם)
ההאשמות מצד ה־IBA תפסו תאוצה עם תחילת המשחקים, אחרי שהמתחרה האיטלקייה של חליף לא עמדה בעוצמת החבטות שלה והפסיקה את הקרב אחרי 46 שניות. פייק ניוז הוביל לתיוגה של האלג'יראית כטרנסג'נדרית, מה שליבה את האש, ויו"ר הוועד האולימפי האלג'יראי, יאסין ערב, מצא את האשמים: "הלובי הציוני רוצה לשבור את אימן מנטלית, אבל היא חזקה מאוד. הם לא רוצים שאישה מוסלמית או ערבייה תצליח ברמות הגבוהות של ענף האיגרוף".

"קיבלתי את אהבתכם"

כשהרקע לסיפור התברר, הלהבות ירדו והתמיכה בחליף גברה. עכשיו היא לא נחשבת רק לכוכבת אלג'יראית, אלא לדמות שרבים בעולם רוצים לראות זוכה בזהב אחרי שעברה מתקפת רשת חריגה בחריפותה. הסצנה המדהימה בחצי הגמר שלשום, בכיכובם של האלג'יראים שמילאו כל פינה באולם, הזכירה את הקרב הקולנועי בין רוקי לאיבן דראגו, שבו כל הקהל במוסקבה מעודד בקריאות. "אימן, אימן", קרא ההמון האלג'יראי שכבש כל פינה באולם האיגרוף. זה ממש לא היה רק קרב בין שתי מתאגרפות, זה היה קרב בין השמרנות וחוסר האמון לבין הפתיחות. הרבה מעבר לספורט בזירה – הזירה הפכה למלחמת עולם של גישות.
אחרי שניצחה בחצי הגמר, אנשי הצוות המקצועי מסייעים לחליף להוריד את הקסדה מראשה, וגם עוזרים לה עם סיכות הראש כדי לסדר מחדש את השיער שהתפזר. היא מגיעה לאזור הראיונות, ומדברת בערבית בלבד, מה שמחייב את העיתונאים מהעולם להקליט אותה ולחפש מישהו שיעזור בתרגום. לנו עזרה עיתונאית מצרייה – אבל רק בגלל שלא ידעה מאיפה הגענו. כשגילתה, היא לא הייתה ממש מאושרת מכך...
9 צפייה בגלריה
איימן חליף
איימן חליף
"גאה בעם האלג'יראי והערבי". אימן חליף
(צילום: עוז מועלם)
"תודה לאל, קיבלתי את אהבתכם ואת האהבה של כל אלג'יריה, ואני גאה לשמוע את ההמנון על הפודיום", אומרת חליף ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet, גם היא לא מודעת מאיפה הגיע המראיין. "אני גאה בעם האלג'יראי והערבי. אני רואה בזה הישג עולמי, שיהיה שוויון מלא לכל אדם שהוא, ואני שמחה על השמחה בעולם הערבי שיצרתי והכבוד שהבאתי. זו בדיוק ההופעה שרציתי. שמעתי את העידוד של האלג'יראים, השירים עודדו אותי בכל רגע בקרב".
השמועות סביבך לא הפריעו? "לא מעניין אותי מה חושבים ואיך מתארים אותי. אין הבדלים ביני לשאר המתחרות, אני מוכשרת וכולם ראו את זה. אני כמו כל שאר המתחרים והספורטאים בעולם. אני לא מתייחסת לשום דבר שאמרו עליי, אני אישה, אני יודעת שאני מוכשרת ועושה את הטוב ביותר שלי".
"יש לי חלום, והצלחתי להשיג את המטרה שלי", היא מוסיפה. "אני מקווה שיבוא היום שכולם יהיו חופשיים. לא עשיתי שום פשע. אמשיך להילחם כמו שעשיתי עד עכשיו, ובעזרת אללה מה שעשיתי בצרפת יקרה בעתיד בהרבה מקומות להרבה ספורטאים. למרות כל הקשיים שעברתי במהלך השנים, אני גאה בניסיון שצברתי וההישגים שעשיתי. תודה לנשיא אלג'יריה ולכולכם".
9 צפייה בגלריה
איימן חליף
איימן חליף
"גאה בהישגים שלי". איימן חליף
(צילום: עוז מועלם)
כפי שאמרה חליף, לא רק האלג'יראים בטירוף עליה. העולם הערבי כולו עומד מאחוריה בהיפוך תפקידים מעניין, מאחר שמדובר במדינות שמרניות מאוד. וכך, נציגי מדינות שלא מחבבות אותנו במיוחד התקבצו בסביבות 23.30 ברולאן גארוס, עם כמות נכבדת של דגלי פלסטין – שילוב צפוי עם קריאת "לשחרר את פלסטין" הנשמעות במהלך הקרבות שלה.
"תגיד, אתה ישראלי ואני מאלג'יריה. נראה לך שבמדינה כמו שלנו, שינוי מין, טרנסג'נדרית או דברים מהסוג הזה היו עוברים? אצלנו הורגים על דבר כזה", מספר לי העיתונאי האלג'יראי סאם. "יש אשם ברור, אילון מאסק שהידהד את הסיפור השקרי ברשתות החברתיות. יש כעס גדול באלג'יריה, היא הרי עשתה את כל הבדיקות האפשריות ומצאו שהיא כשירה להשתתף. היא הסיפור הכי גדול במדינה, וכשהיא תחזור היא תתקבל בקבלת פנים שגם נבחרת הכדורגל לא קיבלה. כולנו יחד איתה".

קורבן האירוע

כאמור, האופוריה הזו עומדת בניגוד מוחלט ליום הקרבות הראשון. הניצחון על אנג'לה קאריני הפך להוריקן בינלאומי, כשאפילו ראש ממשלת איטליה טענה כי היה מדובר בקרב לא הוגן. חליף אמרה בימים הקשים ההם: "צריך להימנע מלהציק לכל הספורטאים, זה יכול לפלג ולהרוס אנשים, זה יכול להרוג את הרוח האנושית. בגלל זה אני מבקשת להימנע מבריונות".
מאז היא כבר קיבלה גב מהעם והממשלה שלה, מהוועד האולימפי הבינלאומי, מאנשים שזעמו על היחס כלפיה.
הנרטיב השתנה, למרות הניסיונות של רוסיה והאיגוד הבינלאומי להמשיך לגרום לספק לגביה. צופה שוודי שהגיע עם בתו סיכם בחדות: "אני מהנדס ולא רופא, אבל ברור לי דבר אחד – אם נתנו לה את האישור להתחרות כאישה, היא אישה וזהו".
פורסם לראשונה: 01:30, 08.08.24