האם הקושי בו ניצחה ארה"ב את משחקיה בחצי הגמר נגד סרביה ובגמר נגד צרפת מעיד שאירופה סוגרת את הפער מול כוכבי ארה"ב? אני לא מסכים עם דעה זו. ארה"ב מפתחת ספורטאים עבור כל העולם. איפה מתאמן כוכב השחייה הצרפתי ארמן מרשן? איפה למדה ומתאמנת אלופת הריצה ל-100 מ'? והרשימה ארוכה בחמישים השנים האחרונות.
בואו נתרכז בכדורסל. קבוצות NBA בונות שחקנים אירופאים, וגם קנדים ואוסטרלים. האם דני אבדיה היה מקבל במכבי ת"א או בקבוצה אירופית חוזה לפיו ישולם לו סכום צנוע של 55 מיליון דולר לארבע שנים אם לא היה עובר להתפתח בארה"ב? רק עין מקצועית של גרג פופוביץ' ידעה לזהות ילד צנום המשחק בצרפת ועונה לשם – טוני פרקר. רק עין מקצועית של דון נלסון ידעה לזהות את הכישרון של נער ששיחק בקבוצת וירצבורג בליגה השנייה בגרמניה ולעשות ממנו דירק נוביצקי.
2 צפייה בגלריה
קרי ולברון
קרי ולברון
קרי ולברון
(צילום: AP Photo/Mark J. Terrill)
ניקולה יוקיץ' לא נחשב כישרון גדול בסרביה, ודנבר נאגטס בחרה בו בשולי הדראפט ובנתה אותו להיות השחקן הטוב ב-NBA משך שלוש שנים ברציפות. ואיפה למד יקירנו שאראס את הכדורסל שלו? בבית ספר תיכון ובאוניברסיטה בארה"ב. האחים פרנץ ומוריץ ווגנר, שני כוכבי נבחרת גרמניה, להזכירכם – אלופת העולם ורק מקום רביעי במשחקי פריז 2024, למעשה בנו את יכולות הכדורסל שלהם באוניברסיטה בארה"ב. ואף מילה על יאניס אנטוקומבו, בן לפליטים ניגרים ששיחק בליגה שנייה ביוון בקבוצה של פרבר אתונאי. האם היה מתפתח לרמה שלו אלמלא בחרה בו מילווקי לפני 11 שנים?
משלב רבע הגמר של טורניר הכדורסל האולימפי, כמחצית משחקני הנבחרות היו שחקנים פעילים ב־NBA ושחקנים נוספים שיחקו בה ונפלטו. את נבחרת ארה"ב לא צריך להציג. הטובים ביותר נשלחו לפריז. "הבעיה" של הנבחרות האמריקניות לדורותיהן היא שהשחקנים והמאמנים נפגשים כשבועיים לפני כל טורניר. שלושה ימי אימונים וישר למשחקי אימון ולפרקט. הכל התסתמך על הכישרון של השחקנים. תפקיד המאמן הוא לנהל את מספר הדקות של כל כוכב. השחקנים הגרמנים, הסרבים, הצרפתים ויתר הנבחרות האירופיות מכירים אחד את השני כי שיחקו בכל הנבחרות מגיל נערים וצפונה. האמריקאים בוחרים שחקנים לכל משימה.
בואו ניקח את צרפת זוכת מדליית הכסף. 6 משחקניה פעילים ב-NBA ושניים נוספים שיחקו בה. וומבי וקוליבלי שיחקו השנה את העונה הראשונה, אבל באטום משחק בליגה מעונת 2008/09, פורנייה משחק מאז 2012, גובר משנת 2013, אנטיליקינה מאז 2017 ( עזב בחודש האחרון לטובת פרטיזן בלגרד), דה קולו הוותיק ויבוסלה שיחקו בליגה בהצלחה מועטה וחזרו לאירופה להיות כוכבים.
2 צפייה בגלריה
ניקולה יוקיץ' סרביה
ניקולה יוקיץ' סרביה
ניקולה יוקיץ' סרביה
(צילום: Luis TATO / AFP)
ההרכב הקנדי הוא למעשה אמריקאי לכל דבר, רק שהשחקנים נולדו בקנדה. השחקנים למדו במכללות בארה"ב. הפעם 10 משחקני הנבחרת הם שחקני NBA, בנבחרת אוסטרליה שיחקו 8 שחקני NBA – כולל מיודענו ג'ו אינגלס שמשחק בליגה 10 שנים (להזכיר שבמכבי ת"א לא הבינו את הכישרון שיש להם ביד), לספרד יש כיום רק שני שחקנים פעילים ב-NBA ועוד 6 שנפלטו וחזרו לאירופה.
אז אם כל שחקני הקצפת האירופאיים משחקים ב־NBA מי משחק באירופה? נפלטי ה-NBA. הרכבי כל הקבוצות ביורוליג ובכל יתר גביעי אירופה וכמובן בכל הליגות, כל הקבוצות בנויות על שחקנים אמריקאים. ואף מילה על קבוצות ליגות העל אצלנו בארץ הקודש.
אולימפיאדת לוס אנג'לס תפתח ב-14 ביולי 2028. לכן על מנהלי נבחרות הכדורסל האמריקאיות להחליט אם ברצונם לחסוך דפיקות לב מואצות בטורניר הכדורסל ולהקדים את מחנה האימונים, בהתחשב כמובן בלוח הזמנים של סדרת גמר ה-NBA.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.