באדיבות כאן 11 המשדר הרשמי של מונדיאל 2022
לגונסאלו ראמוס היו שני משחקים איומים השנה, זהו. שניהם, באופן משונה, היו נגד מכבי חיפה בליגת האלופות. למחזור הראשון בשלב הבתים ראמוס הגיע בכושר שיא מהליגה, אבל לא ממש תיפקד נגד הירוקים והוחלף בהפסקה. במחזור הסיום בסמי עופר הוא הבקיע את הראשון מבין השישה של בנפיקה, אבל כאשר חיפה השוותה זמנית, המאמן רוג'ר שמידט התעצבן עד כדי כך שערך חילוף כפול מיידי בדקה ה-32, והחלוץ היה אחד היוצאים. היו דיבורים על כך שאולי היה פצוע, אבל התזמון והפרצוף שלו כשירד מהדשא סיפרו סיפור אחר.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
זה פחות או יותר הכל, ואפילו באחד מתוך השניים הוא הבקיע. זו העונה שעובר החלוץ בן ה-21, שאחרי הכניסה ל-9 ול-3 דקות בשני משחקים בבית 8, פתח במפתיע במקום כריסטיאנו רונאלדו בשמינית גמר המונדיאל מול שווייץ וסיים את המשחק ככוכב המדובר ביותר של הכדורגל העולמי עם שלושער ובישול. 1:6. בפעם שעברה שהוא ראה תוצאה כזו לזכות הקבוצה שלו, הכרמל השקיף מעל והוא ירד למקלחת לפני שעברו 45 דקות.
5 צפייה בגלריה
גונסאלו ראמוס
גונסאלו ראמוס
הגיבור החדש. ראמוס
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
גונסאלו ראמוס שחקן בנפיקה
גונסאלו ראמוס שחקן בנפיקה
חוגג בסמי עופר, לפני שהוחלף בזעם. ראמוס
(צילום: AFP)

סבלנות, סבלנות, סבלנות

ההלם המוחלט ששרר באצטדיון לוסייל אייקוניק בזמן ההצגה שלו לא היה קשור לאמונה ביכולת שלו, כי חצי השנה האחרונה הוכיחה שגדל בפורטוגל סקורר ענק, אלא נבע מצירוף של מספר היבטים עוצמתיים: ההתייצבות שלו כחוד החנית באחת ההופעות הגדולות בהיסטוריה של נבחרת פורטוגל, ואולי המונדיאל בכללותו; העובדה שעלה במקום הסופרסטאר המושמץ, ואז העלים את כל הכותרות עליו כאשר תפס את מקומו בצורה מעוררת הערצה; יכולת הסיום המרהיבה, במיוחד בפצצה לחיבורים הקרובים מזווית קשה בשער הראשון, כשיאן זומר אפילו לא מספיק להגיב; וההתבלטות שלו בין כ"כ הרבה שמות מעולים - ז'ואאו פליקס, ברונו פרננדש, ברנרדו סילבה - שהיו השחקנים הראשונים שכל אוהד היה נוקב בשמם כגיבורי המשחק אם היה יודע מראש שהוא עומד לצפות בשישייה של פורטוגל. וכל זה בלי להראות את מה שנחשב לצד החזק שלו, משחק הראש ברחבה. בפורטוגל קוראים לו "המכשף", עכשיו זה יזלוג גם לשאר העולם.
שנתיים וחצי עברו מאז שראמוס ערך בכורה בבוגרים של בנפיקה, שטיפחה אותו בסבלנות. חממת השחקנים הפכה אותו לענק בנבחרת הצעירות, כשהוא מזנק מאחת לשנייה והפך לכובש השני בטיבו בתולדות פורטוגל עד גיל 21, עם 14 כיבושים ב-18 הופעות בלבד. למרות זאת לא מיהרו שם. הוא השתפשף על הספסל ובקבוצת המילואים בגיל בו כוכבים צעירים בכל אירופה כבר מתחילים את הפריצה, ורק בעונה שעברה הפך לחלק רגיל מהרוטציה עם שמונה שערים.
5 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת פורטוגל גונסאלו ראמוס
שחקן נבחרת פורטוגל גונסאלו ראמוס
עם כדור המשחק אתמול. הכל בזכות הקיץ האחרון
(AP)
ההבדל הגדול היה הקיץ האחרון. בנפיקה גזרה קופון עצום על דרווין נונייס שהרשים מספיק את ליברפול כשכבש מולה בצ'מפיונס כדי שתרכוש אותו, והקבוצה לא הוציאה את 75 מיליון האירו על חלוץ מרכזי אחר - אלא החליטה שראמוס מוכן. ועוד איך מוכן. הוא לא נבהל מהאתגר, אלא הראה עד כמה אותה סבלנות הייתה נכונה לגביו, מאחר שהנסיקה שלו הגיעה ברגע הנכון ובמהירות אדירה.
ב-21 הופעות בכל המסגרות עד לפגרת גביע העולם הוא הספיק להבקיע 14 שערים (השיא הקודם שלו עמד על 8 בעונה שלמה), ולהוסיף 6 בישולים. זו נקודה חשובה, מאחר שהוא חלוץ מגוון שגם מחפש את שיתוף הפעולה וניחן בטאץ' נקי, כמו בבישול לרפאל גריירו מול שווייץ. בנפיקה בדרך הבטוחה לאליפות אחרי שהשיגה 12 ניצחונות מ-13 משחקי ליגה וסיימה בתיקו בנוסף (הפרש 8 נקודות מהשנייה פורטו), וראמוס הוא הכוח המניע עם 9 כיבושים - ראשון בליגה. חמשת הנוספים הגיעו בליגת האלופות, ובצורה מיוחדת: הוא גמר את המפגש הכפול מול מיטיולן הדנית במוקדמות עם שלושער בדרך ל-1:4 ביתי במשחק הראשון, והוסיף שער ובישול בשני הניצחונות על דינמו קייב בפלייאוף. ההעפלה הייתה שלו, ואחרי המונדיאל הוא ובנפיקה הנהדרת, שסיימו במקום הראשון בבית של חיפה, יפגשו בשמינית הגמר את קלאב ברוז' ופייבוריטים מוחלטים להמשיך הלאה.
5 צפייה בגלריה
גונסאלו ראמוס
גונסאלו ראמוס
בתחילת דרכו בבנפיקה. היום הוא כבר מלך שערי הליגה הפורטוגלית
(צילום: gettyimages)

הכישוף הצליח

אבל קודם כל הנבחרת. כאמור, הוא ערך שתי הופעות קצרצרות כמחליף במונדיאל לפני אתמול, ובעצם שיחק לפני כן רק פעם אחת במדים הלאומיים אחרי שזכה לזימון בכורה בספטמבר. למעשה, עד שפתח לראשונה בהרכב – ועוד באיזה מעמד – היו לו 34 דקות על המגרש בנבחרת פורטוגל! אבל חוסר הניסיון והתימהון על כך שדווא הוא החליף את רונאלדו לא הזיזו לו. זה השלושטער הראשון בקטאר 2022 (ועוד נוסף לו בישול) והשלושער הראשון בנוקאאוט של המונדיאל מאז שעשה זאת תומאש סקורהבי הצ'כי ב-1:4 על קוסטה ריקה בשמינית הגמר ב-1990. יש רק שחקן אחד שכבש לזכות פורטוגל בגביע העולם בגיל צעיר יותר, ואתם בטח מנחשים שזה רונאלדו. אבל רונאלדו מעולם לא כבש בנוקאאוט בגביע העולם.
יהיה מוזר אבל לא מפתיע אם ראמוס לא יפתח נגד מרוקו ברבע הגמר. עם כל הכעס על רונאלדו – והיחס ביניהם אתמול נראה קריר – לא מן הנמנע שסנטוס רק רצה לנער את הסופרסטאר שלו ויחזיר אותו להרכב. מצד שני, זה מהלך שעלול לעורר המון אנטגוניזם כלפי המאמן, כי הספסול המחודש של ראמוס ייראה אכזרי וממילא אוהדי פורטוגל הביעו את דעתם באותו סקר של "א בולה" בו 70 אחוז מהם טענו כי רונאלדו לא צריך לשחק בהרכב.
5 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
מוזר, אבל לא מפתיע. רונאלדו על הספסל מול שווייץ
(צילום: AFP)
כמו ילד טוב, ראמוס הבהיר בסיום: "רונאלדו הוא המנהיג שלנו". אין לו שום סיבה לומר אחרת. הוא איש כדורגל – שחקן צנוע מאוד ביחס לכוכבים מוחצנים אחרים, מקפיד בקנאות על החיים האישיים שלו ומתרכז בכדורגל. עם יכולת התקפית רבגונית והתמחות בלחץ גבוה, רואים שהוא במסלול הנכון בזכות הפוקוס הזה. עכשיו רק נותר לחכות לרוכשת – וזו לא תהיה פרידה פשוטה, מאחר שסעיף השחרור שלו עומד על 120 מיליון אירו. ההופעה הזו מקרבת את הצ'ק הזה למציאות.