עונה מתישה ועתירת שערוריות הגיעה לקיצה, ואחרי כל הסיכומים הקלישאתיים, הגיע הזמן לסכם את הקלישאות עצמן. חלקן הגדול הושמע בצומת המרכזי בו נפגשים המאמנים, השחקנים והתקשורת – ראיונות הסיום - וכשאין כדורגל, חייבים גניבת דעת.
המראיינים יקפידו לחזור ולשאול (מהמחזור הרביעי לערך) את המאמן שאיכזב, אם בכוונתו "להסיק מסקנות", ומיד אחרי שפקפקו במעמדו, ינזפו חבריהם הפטרונים מהאולפנים במוחמד אבו-יונס ושות', שהם פוגעים המעמד המאמן. שלא במפתיע, שחקני העבר שהפכו לפרשנים, הם ממחזרי הקלישאות הגדולים מכולם.
4 צפייה בגלריה
שרי
שרי
צ'ארון שרי אחר שכבש בבעיטה חופשית לא מחויבת למציאות
(צילום: עוז מועלם)
"הם הבקיעו ממצב נייח" – ייאמר תמיד מהצד המפסיד, בדרך כלל המאמן, או ששדר הקווים יעשה בו שימוש כהרמה להתבכיינות. אפשר לחשוב שגול ממצב נייח שווה פחות משער ממצב נייד. האם ייתכן שמאמן או שחקן שניצחו יגידו: "הבקענו ממצב נייח"? אין מצב.
"ספגנו שער לא מחויב המציאות" – אחיו של הספין הקודם. גם הוא ייוחס אך ורק ליריבה, ולעולם לא יבוא מצדו הכובש, ששעריו תמיד מחויבי המציאות.
"הגענו למצבים" – יכול לתפוס במקרה של הפסד או תיקו, כדי להוסיף נקודות למאמן שאיבד אותן בפועל. קיים כמובן גם הצד הנגטיבי: "הם לא הגיעו לשום מצב" (ייאמר ע"י המאמן שהכריז רגע קודם: "אני מתעסק רק בקבוצה שלי").
4 צפייה בגלריה
פריצה מול איינבינדר
פריצה מול איינבינדר
פריצה מול איינבינדר במשחק שלא משתמשים בו בתירוצים
(צילום: עוז מועלם)
"אבל אני לא רוצה להשתמש בתירוצים" – יבוא תמיד אחרי רשימת תירוצים כמו "היו לנו פצועים... שילבתי צעירים חסרי ניסיון... היה עלינו עומס, שיחקנו שלושה משחקים בשמונה ימים".
"אני מתנצל בפני האוהדים" – הם שילמו כסף ואכלו את הלב, אנחנו לא סיפקנו את הסחורה, אז נשלם מס שפתיים.
"כשלא כובשים, סופגים" - שטויות. אחרת לא היה לנו 0:0 בחיים. מחזור אחד לתום העונה נפרדו מכבי נתניה והפועל ת"א בתיקו נטול שערים, חרף העובדה שהגיעו לשלל מצבים. במקרה כזה תגיע קלישאת הפרוטזה: "חסרה לנו רגל מסיימת".
4 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל באר שבע
אוהדי הפועל באר שבע
אוהדים. לפעמים צריך להתנצל בפניהם
(צילום: עוז מועלם)

הקורה המצטיינת

בין הקלישאות הבלתי הגיוניות שעוברות מדור לדור - כלומר משדרים ופרשנים ותיקים ועילגים לצעירים שלמדו מהם והפנימו - ישנן שתיים בולטות במיוחד.
"יפתח על הספסל" - ייאמר על־פי רוב על שחקן שחוזר מפציעה, או שהצטרף לקבוצה בחלון ההעברות. על אף שמי שאינו נכלל בהרכב, מן הסתם, לא פותח שום דבר.
"הכדור כבר הכניע את ג'ראפי אבל לא הכניע את הקורה" – את המשפט הזה, אמיתי לגמרי, דקלם מגיש חדשות הספורט אלי אילדיס, למרות שג'ראפי לא נכנע והקורה מצידה לא עשתה דבר. מדי שבת, קורות השערים נוטלות צד במאבק, נותנות הצגות הרואיות ומשפיעות על התוצאות. לזכותם של עמודי השער ייאמר שהם אף פעם לא נכנעים, בניגוד לאיש שניצב ביניהם. כשזה יזנק ויצליח להדוף, השדר הקלישאתי יתלהב: "ג'ראפי נאלץ למתוח את אבריו", כאילו השוער גייס לשם כך את כל הרמ"ח.
4 צפייה בגלריה
ג'ראפי מאוכזב
ג'ראפי מאוכזב
יואב ג'ראפי. הקורה הכניעה אותו
(צילום: אבי רוקח)
לצד ההבלים הממוחזרים הנ"ל, נוספה העונה ללקסיקון קלישאה מודרנית ומאוסה במיוחד, ולא משנה אם קוראים לך עמיחי שפיגלר או שרון ניסים.
"רגע, רגע רגע, זה ייבדק על-ידי ה־Var!"– תגובה פבלובית שתיאמר בהתרגשות לא פחותה מתיאור שער, אחרי כל כדור שפגע בשחקן הגנה ברחבה. כי החידוש הטכנולוגי הזה - יותר משהוציא לאור את הפשלות של השופטים והקוונים – חשף את הזיגוגים של השדרים והפרשנים.