בשבוע שעבר כבשה מנצ'סטר סיטי חמישייה שנייה ברציפות, ושיפרה עוד יותר את מאזן השערים שלה, שעשוי להיות מכריע במאבק האליפות.
קודם הייתה זו ניוקאסל שהוציאה חמישה כדורים מהרשת, ואחריה הגיעה וולבס, כשקווין דה בריינה חגג עם רביעייה פשוט מדהימה. לאחר המשחק נשאל פפ גווארדיולה כמה סיטי הייתה כובשת אם ארלינג הולאנד כבר היה בקבוצה. התשובה של המאמן הייתה: "יותר".
5 צפייה בגלריה
ארלינג הולאנד
ארלינג הולאנד
מצטרף למכונה. הולאנד
(צילום: EPA)
למרות שלא הגיעה לגמר ליגת האלופות, יש שיטענו כי מנצ'סטר סיטי משחקת את הכדורגל הטוב בעולם. כשהיא נמצאת על סף זכייה בפרמייר-ליג היא צירפה את השחקן השני המבוקש ביותר בעולם, אחרי קיליאן אמבאפה, ועוד במחיר מציאה. 60 מיליון יורו נדרשו כדי להפעיל את סעיף השחרור של הולאנד בדורטמונד ולהחזירו למדינה בה נולד, בקיץ שבו אביו חתם באותה סיטי.
כבר שנתיים שסיטי משחקת ללא חלוץ אמיתי, וברור שחסר לה אחד כזה. "עם כמות המצבים שהקבוצה יוצרת, אני מעריך שהולאנד יבקיע 40 שערים בעונה", כתב אלן שירר, סקורר עבר גדול בעצמו. סיטי אכן יוצרת המון מצבים, אבל במשחקים מול הגדולות באמת - ריאל מדריד למשל - הדקות הטובות שלה לא תמיד מנוצלות, כי חסר לה אותו חלוץ. ראו קארים בנזמה בצד השני.
5 צפייה בגלריה
(איור: ליאו אטלמן)
אחרי מה שעשה בדורטמונד - 85 שערים ב-88 הופעות בכל המסגרות - כששחקן ברמתו של הולאנד מגיע לקבוצה גדולה, כל קבוצה, מוזר אפילו לשאול האם הוא מתאים? אבל הסיפור של סיטי ייחודי בהתחשב במאמן שלה, שבחר לשחק ללא חלוץ אמיתי. גווארדיולה מחייב את מי שמשחק אצלו בהתקפה לבצע עוד המון פעולות קטנות שחלוץ לא תמיד רגיל אליהן.

תקדימי זלאטן ואגוארו

רבים מזכירים את היעדר החיבור של פפ עם זלאטן איברהימוביץ' בברצלונה. השוודי הגיע אז לבארסה כדי לאפשר סגנון משחק שונה כשצריך, אבל הפער בינו לבין פפ היה גדול מדי, ולפחות לפי זלאטן עצמו היה פה גם עניין החורג מסגנון. "כשנכנסתי לחדר פפ יצא ממנו", אמר איברהימוביץ' בעבר. "הלכתי לפגוש אותו והוא הלך למקום אחר. אני יודע שעם סמואל אטו זה היה דומה".
לגווארדיולה יש הצלחות נפלאות עם חלוצים, למשל רוברט לבנדובסקי, אבל הדוגמה ההפוכה הטובה ביותר נמצאת בסיטי עצמה, והיא גם מקצועית יותר. כשפפ הגיע למנצ'סטר זו הייתה הקבוצה של סרחיו אגוארו. הארגנטינאי היה כבר חמש שנים בקבוצה וזכה בשתי אליפויות, כולל אותו שער אליפות נגד ק.פ.ר שגרר את צעקת השדר המפורסמת "אגוארוווו". הוא כבר נבחר פעמיים לשחקן העונה של סיטי, והבקיע עבורה 102 שערי ליגה. ועדיין, בקיץ 2016, עם הגעת גווארדיולה, אגוארו היה צריך להשתנות.
5 צפייה בגלריה
זלאטן במדי ברצלונה
זלאטן במדי ברצלונה
זלאטן במדי ברצלונה. "כשנכנסתי לחדר פפ יצא ממנו"
(צילום: גטי אימג'ס)
בחודש שעבר שב הארגנטינאי לאצטדיון איתיחאד כדי לצפות במשחק מול ריאל מדריד. "היה רגע, ישר בתחילת השנה הראשונה של פפ, שהוא אמר לי 'אתה לא יכול להתאמן ככה' והיו לנו המון בעיות", הוא שיחזר בראיון. "שיחקתי מעט מאוד אחרי שהוא הגיע".
גווארדיולה העביר ביקורת פומבית על משחק הלחץ של אגוארו ועל התנועה לכיוון הקישור, שם נדרש לעזור בהנעת כדור, דבר שלא התבקש לעשות קודם. הוא היה צריך להפוך למשהו גדול יותר מאשר חיית רחבה. לכן, פעמים רבות אגוארו ישב על הספסל וגבריאל ז'סוס הועדף על פניו.
5 צפייה בגלריה
סרחיו אגוארו
סרחיו אגוארו
עם הגעת גווארדיולה, הוא היה צריך להשתנות. אגוארו
(צילום: EPA)
האם זה יהיה המצב גם עם הולאנד? קשה לומר, וקשה גם להאמין שרכש כזה לא יהיה באנקר בהרכב, אבל עם גווארדיולה אי-אפשר לדעת. עד כמה שהולאנד חלוץ ענק, הוא עדיין לא מושלם עבור הדרישות של מאמנו החדש. הולאנד השתפר מאוד בעזרה בבניית התקפות, אבל בכל הקבוצות בהן שיחק בעבר, כולל נבחרת נורווגיה, הוא היה חלק מסגנון שונה מזה של סיטי. החיבור בין השחקן למאמנו יהיה מרתק.
מרתק גם כי אין כמו פפ כדי לעצב שחקן, להפוך אותו לשלם יותר. הולאנד רק בן 21 ואין סיבה שלא ימשיך להשתפר, להוסיף היבטים למשחק שלו. כמה שהוא גדול פיזית כיום, ההתפתחות הגופנית שלו כנער הגיעה בגיל מאוחר יחסית, והוא למד לגבור על יריביו בזכות שכל ושליטה בכדור. הכוח והמהירות הצטרפו לאחר מכן, והפכו אותו לשחקן שאנחנו מכירים.

אין דומה לו בסיטי

הולאנד כן מחזיק בלא מעט תכונות שגווארדיולה מחשיב כקריטיות עבור החלוץ שלו, למשל תנועה אדירה ללא כדור, גם לתוך הרחבה וגם לכיוון הקישור. הוא לוחץ מצוין, ושיחק בקבוצה שלוחצת מצוין כמו דורטמונד. מפחיד לחשוב כמה שערים יוכל להבקיע בסיטי, כי מדובר בתופעת טבע נדירה - 194 סנטימטרים עם מהירות שמטיסה אותו מרחבה לרחבה, וסיומת שאין לאף שחקן בסיטי הנוכחית. אפילו לא קרוב לזה.
גווארדיולה אוהב לשנות אלמנטים מסוימים בקבוצות שלו מעונה לעונה. סיטי החתימה כבר חלוץ נוסף, חוליאן אלבארס מריבר פלייט, וברור שהיא תשתנה עם שני החלוצים החדשים. יהיו לה דרכים חדשות להבקיע. אם ברנרדו סילבה, שנמצא בעונה מצוינת, יעזוב, אולי גווארדיולה יחליט להזיז את אחד משחקני ההתקפה שלו - פיל פודן או ג'ק גריליש למשל - לקישור, כפי שעשה עם הפורטוגלי.
5 צפייה בגלריה
ארלינג הולאנד
ארלינג הולאנד
הולאנד. ייתן לסיטי דברים שאין לה
(צילום: gettyimages)
סיטי תוכל גם למצוא דרכים אחרות לשחק כדורגל, אותה "תוכנית חלופית" שתמיד חסרה לגווארדיולה במשחקים מכריעים - "לשמור על תוצאה". אם כי בליגת האלופות השנה ראינו את סיטי מנסה משהו אחר. הולאנד יודע לשמור על הכדור אצלו ברגל כשחקן מטרה, ולהשתלט על כדורים ארוכים, ברמה אחרת ממה שיש לקבוצה כיום. כדורים שיישלחו מההגנה ישירות אליו מול משחק לחץ עשויים לתת לסיטי כיוון חדש, דרך נוספת לשחק כדורגל.
בכל קבוצה אחרת שהולאנד היה מגיע אליה ניתן היה לומר שפשוט צריך לזרוק את הנורווגי להרכב, ולראות את השערים מגיעים. במקרה של סיטי קיבלנו את החיבור היחיד אולי שיש בו המון כיוונים נוספים שאפשר לצפות להם. קשה לחשוב על חיבור מרתק יותר, שיכול לכלול סיפורי משנה רבים יותר, מאשר זה שבין פפ להולאנד. ואם גם זה לא יעזור, אם לא תגיע זכייה בליגת האלופות, כנראה שום דבר כבר לא יביא לפפ את הגביע עם האוזניים הגדולות כמאמן סיטי.
פורסם לראשונה: 11:22, 19.05.22