האזינו לגל אלברמן מדבר ב-ynet radio
"אני למעשה המנהל המקצועי הראשון בהיסטוריה של מכבי חיפה. שאלתי את עצמי הרבה פעמים למה כשמחפשים מנהל מקצועי, אז מחפשים בהולנד, אוסטריה או ספרד? זו הייתה התפיסה לא רק בחיפה, גם בנבחרת ישראל זה קרה. שאלתי את עצמי למה אני לא יכול להיות אחד כזה. הלכתי להכשרה, חקרתי את הנושא ואני שמח שהוכחתי בסופו של דבר שאפשר לקיים את זה בהצלחה גם עם ישראלי, כמנהל מקצועי של המועדון הגדול בישראל", כך מתאר גל אלברמן את המסע שלו לתפקיד החשוב במכבי חיפה.
האזינו לפרקים הקודמים בתוכנית "ריפליי"
בראיון לתוכנית הספורט "ריפליי" ב־ynet radio שתשודר היום (12.00), מדבר המנהל המקצועי של האלופה בפתיחות על התפקיד: "זו פונקציה שאני מבין את סימני השאלה סביבה. לכל מועדון יש את הדינמיקה שלו, הסמכויות שלו. אני איש מקצוע שדואג לתת למאמן ולשחקנים את כל הכלים, בעיקר ליום שאחרי המשחק. צריך להבין את המערכת, את הבעלים שלה, מדיניות הרכש, הסגנון שבו הקבוצה רוצה לשחק, וצריך קרקע מאוד יציבה ופורייה כדי לקיים אותו בצורה אידיאלית. זה לא קרה ביום ולא בהכרח קורה במועדונים אחרים. עשיתי קורס יחד עם עומר בוקסנבוים, שהיה מנהל מקצועי בהפועל ת"א. יצא לנו להיפגש כמה פעמים ולא הצלחנו לדבר באותה שפה, כי הקרקע שעליה אני עומד וזו שאליה הוא נכנס אליה לא היו זהות".
4 צפייה בגלריה
גל אלברמן
גל אלברמן
"אני לא מחכה ליום האחרון של ההעברות". אלברמן
(צילום: עוז מועלם)
מי שמקבל את ההחלטה הוא הבעלים, או שלמנהל מקצועי כמוך יש סמכויות? "היתרון הוא שיענקל'ה שחר מאוד מעורב בכל מה שקורה בקבוצה, אז אני לא מחכה ליום האחרון של ההעברות כדי להתייעץ לגבי אישור כלשהו. אני נותן את הרעיונות ורקע השחקנים, ומכניס אותם לתהליך בשלב מאוד מוקדם. ברגע שאני גורם להם להרגיש מעורבים אז השקט הנפשי שלי והביטחון שיש לי לעבוד הוא הרבה יותר משמעותי. אני זה ששולח את ההצעות".
קח אותי לישיבת פתיחת ההכנות לעונה. "יש עניין של תקציב, אבל גם הרבה מאוד דברים לא צפויים כמו פציעות, מכירת שחקנים. צריכה להיות היערכות מוקדמת ותגובה למקרים כמו עזיבה של נטע לביא או פציעה של ג'וש כהן, כך שצריך לישון עם הנעליים ומוכן לכל תרחיש. יש לי את הצוות שלי, חבורה של בחורים נחושים, צעירים ומלאי מוטיבציה שבלעדיהם אני לא יכול לעבוד, שלושה תותחים במשרה מלאה".
איך האינטראקציה בינך לבין ברק בכר? "בכר אוהב להאציל סמכויות לצוות סביבו, משיג הרבה רווח באמצעות זה והחלוקה בינינו מאוד ברורה. בנוגע לגיוס שחקנים, הוא מעורב בתהליכים בשלב מאוד מאוחר. אחרי שאני מבין היתכנות עסקאות, אני מערב אותו כדי לא לתת לו להתעסק בדברים שהם לא רלוונטיים. ביומיום יש התייעצויות, אני מביע את דעתי, אבל במה שקשור בהרכבים, במערכים, יש לו המון אנשים סביבו, שבכנות גם הוא וגם הם יודעים לעשות את זה יותר טוב ממני. אני לא העברתי אימון אחד בחיי, אני מבין את מקומי".
4 צפייה בגלריה
פרנצדי פיירו
פרנצדי פיירו
"כרגע הוא נמצא בתקופה פחות טובה". פרנצדי פיירו
(צילום: עוז מועלם )

"מבין את הביקורות על פיירו"

פרנצדי פיירו, הרכש היקר ביותר של מכבי חיפה, כיכב בדרך לאלופות, אבל בליגה לא פוגע. "אני לא אוהב לעשות סיכומים באמצע עונה. הוא פתח את הקמפיין האירופי וגם את העונה הזו בסערה. כרגע הוא נמצא בתקופה פחות טובה, נמצא תחת ביקורת, אבל אנחנו משוכנעים שהוא עוד יתרום את חלקו ובסוף העונה נעשה סיכומים ונבין מה עשינו טוב יותר וטוב פחות. יכול להיות שזה נוגע פחות אליו אישית, אלא לדרך שאנחנו משתמשים בו. אני מבין את הביקורות וחושב שהוא מתמודד איתן בצורה יפה. זה בדיוק מה שחיפשנו, שחקן פיזי, בעל נוכחות ברחבה, יודע למשוך אש ולעשות כדורי רוחב. סגרנו איתו כי הוא היה המועמד מספר אחת".
רגע לפני סיום ההעברות הנחתת את דיא סבע, שמכבי ת"א הציעה לו חוזה גבוה יותר. "זה נראה כמו משהו לא ריאלי, בטח לאור הסכומים הגבוהים וההצלחה הגדולה שלו בטורקיה. אבל כשאתה עובד נכון לפעמים המזל לצידך, והיום דיא נמצא בחיפה בגלל הרצון והתשוקה שלו לשחק ולהצטרף למועדון, שזה משהו שהוא לא בדיוק הגיוני כמו ללכת על ההצעות היותר טובות שהיו לו מטורקיה. מה היינו עושים אם העסקה הזו לא הייתה יוצאת לפועל? לא יודע".
קליבר כמוהו יכול לערער חדר הלבשה. "התפקיד שלי כמנהל מקצועי הוא לייצר כמה שיותר תחרותיות, בוא נגדיר את זה כ'איום בחדר ההלבשה'. ההגעה של דיא לא נועדה לפגוע אלא לקחת את הקבוצה קדימה, לחלק את המעמסה. ככל שיש יותר שחקנים טובים ככה הסיכויים שלך לזכות באליפות ולהגיע לתחרותיות גדולים יותר, גם אם זה על חשבון לשחק במשחק. המטרה היא לשמר את הפיק הזה לכמה שיותר זמן, וגם כשתגיע נפילה שהיא לא תהיה מאוד דרסטית, אלא שתהיה ניתנת להכלה ולא נחזור לשנים שהיו פחות נעימות".
4 צפייה בגלריה
"ציפיתי להצעה להארכת חוזה". אלברמן
"ציפיתי להצעה להארכת חוזה". אלברמן
"ציפיתי להצעה להארכת חוזה". אלברמן
(צילום: ראובן שוורץ)
מכבי ת"א עשתה טעות כשהחליטה לא לחדש את החוזה שלך כשחקן? "כמובן שציפיתי להצעה להארכת חוזה. המועדון משך את הזמן וביקש לחכות. בטבע שלי אני אדם שאוהב לקחת אחריות על העתיד שלו. לא הודיעו לי, אז קיבלתי החלטה בעצמי. היינו כמה ותיקים שלא דיברו איתנו, כמו יוסי בניון וברק יצחקי. דיברנו בינינו ושאלנו אם מישהו יודע מה קורה וכולם ביקשו לחכות. היה מספיק זמן כדי לבוא ולדבר איתי, ובמידה שזה לא קורה - אני בוחן את האופציות שלי. בזמנו הייתה אי־ודאות מאוד גדולה לגבי ההישארות של ג'ורדי קרויף. היו המון קצרים תקשורתיים גם במערכת וגם החוצה. היה לנו גמר גביע מול בני־יהודה, ולמחרת חתמתי במכבי חיפה".
"בנוגע לגיוס שחקנים, ברק בכר מעורב בתהליכים בשלב מאוד מאוחר. אחרי שאני מבין היתכנות עסקאות, אני מערב אותו כדי שלא יתעסק בדברים שהם לא רלוונטיים. במה שקשור בהרכבים, במערכים - לא העברתי אימון אחד בחיי, אני מבין את מקומי"

"חשבתי שנכון לצרף את אצילי"

כשמגיעה לשולחנך האפשרות לצרף את עומר אצילי, כמה אתה מעורב בעניין הערכי?
"בחנו את הנושא של אצילי בנקודות זמן שונות. ישבנו בישיבת הנהלה, אני מציג את הצד המקצועי ולא היו לי ספקות בנוגע ליכולות המקצועיות שלו. חשבתי שנכון לצרף אותו, הצגנו את זה לנשיא והוא קיבל את ההחלטה שהוא חשב שהיא הכי נכונה והכי ראויה אחרי שבחן את הנושא הזה ולא בשלוף. קיבלנו את ההחלטה אחרי שהתיק נסגר. עלה נושא המוסר, כל אחד בישיבה הזאת הביע את דעתו. בסופו של דבר ההחלטה מוכיחה את עצמה, וקיבלנו אותה די פה אחד".
4 צפייה בגלריה
גל אלברמן
גל אלברמן
"שואפים לעשות העונה משהו שעדיין לא נעשה כאן". אלברמן
(צילום: עוז מועלם)
איך כמנהל מקצועי היית נוהג אם אצילי היה מבקש ממך חדר לבד, בניגוד למדיניות שלך? "קודם כל פונה לאיש מספר אחת שאיתו אני תמיד מתייעץ ומקבל החלטות, יענקל'ה. היינו מקבלים החלטה. בסיטואציה של הנבחרת, בתוך דיון פנימי הייתי מנסה לערב עוד גורם".
אתה יכול להסביר את הנסיגה של מכבי חיפה? "אין ספק שאיכות הכדורגל, אני עכשיו לא מתייחס לתוצאות, פחות טובה ממה שמכבי חיפה הרגילה את כולם לראות. הכלים נמצאים, היכולות נמצאות וזו שאלה של זמן מתי זה יתיישר חזרה. התוצאות יחזירו קצת את הביטחון ואנחנו שואפים לעשות העונה משהו שעדיין לא נעשה כאן, שזה לזכות באליפות במקביל להשתתפות בליגת האלופות".
פורסם לראשונה: 08:12, 19.02.23