לא מעט שנים דנים בסוגיית הכישלון של הכדורגל הישראלי ואי היכולת לבצע קפיצת מדרגה והתקדמות כפי שקורה במדינות רבות בעולם. אנחנו אומת הסטארט־אפ, שלחנו לווינים לחלל, עשינו קפיצת מדרגה בכל תחומי החיים (נכון, מצב התשתיות והתחבורה עדיין לוקה בחסר).
אז מדוע, לעזאזל, הכדורגל שלנו לא מתקדם ואפילו הולך אחורה, בו בזמן שמדינות הרבה יותר קטנות מאיתנו ועם יכולות כלכליות וחומר אנושי עם פוטנציאל נחות עוקפות אותנו בסיבוב?
1 צפייה בגלריה
סמי עופר הריק
סמי עופר הריק
סמי עופר
(צילום: אורן אהרוני)
אתחיל מסיפור אישי שימחיש את הבעיה. חברה גלובלית שווייצרית רכשה את החברה בה עבדתי (חברה פרטית שנמכרה לקרן הון השקעות). במסגרת תהליך אינטגרציה שארך שנה־שנתיים, נדרשנו כחברה ישראלית לאמץ את הנהלים ואת דרכי העבודה של חברת האם. בגדול זה אומר לבצע הגדרה של כל תפקיד הכולל תכולה, אחריות תצורת, דיווחים וכיוב' – כמובן תוך קביעת יעדים שנתיים מדידים בהתאם לתוכנית עבודה שהוגדרה מראש לעובדים.
תצורת עבודה זו יצרה מצב בו ניתן היה לראות מי באמת עושה את מלאכתו (ללא קשר למראה שלו, מי החברים שלו ועם מי יש לו קשרים) – דבר שגרם לכך שאנשים עבדו "באמת" ולא ביזבזו זמן. מותר לציין שחלק רב מהעובדים התחלפו (לא הסתגלו לתהליכי העבודה ולשינוי בשל פערי יכולת ופערי תרבות ושפה) ועזבו. כנ"ל מנהלים שעזבו והתחלפו במנהלים מחו"ל.
עברנו מסביבה חובבנית לסביבה מקצוענית שתמציתה מדידת ביצועים ושיפור מתמיד. מה שקורה בכדורגל הישראלי זה ההפך הגמור. אותם אנשים מנהלים את הכדורגל - מאמנים ושחקני עבר, אז מה הפלא שמקבלים אותה תוצאה כל הזמן?
בחירת השחקנים מתבצעת על בסיס שמי, חבר מביא חבר (סוכן מקושר להנהלה ולמאמנים), לא קיימים פרמטרים מדידים לבחירת השחקנים שידועים מראש וחשופים לכל (פיזיולוגיים/אתלטיים/אינטלקטואליים/סטטיסטיים) וסף מינימום (לדוגמה, בבייסבול אם אדם מסוגל לזרוק כדור ב־155 קמ"ש, יקחו אותו למבחנים לכניסה לקבוצה הראשית). כתוצאה מכך, רבים שמקצועית מתאימים לא מגיעים כלל לענף. פיספוס.
אחד המאמנים המקומיים, שלא אנקוב בשמו, נשאל למה הקבוצה שלו לא מתמודדת על האליפות. תושבתו הייתה: "חסרים לי חמישה־שישה שחקנים בכירים". מה זה בדיוק אומר? הוא התכוון לשמות, לא ליכולות. זה כמו שמורה יגיד "אני צריך להחליף חמישה־שישה תלמידים על מנת שממוצע הציונים יעלה". סליחה, אז מה בדיוק התפקיד שלך כמאמן? כל עוד זה לא ישתנה התוצאה תישאר זהה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
פורסם לראשונה: 13:28, 26.06.22