אי אפשר להפוך לשחקן הטוב ביותר בעולם מבלי להבקיע כמה מהשערים הגדולים ביותר בעולם. דייגו מראדונה, שהלך אתמול לעולמו בגיל 60, היה השחקן הטוב בעולם בזכות כמות עצומה של שערים מהסוג הזה, כאלה שגורמים לכולם לתפוס את הראש.
מראדונה הלך לעולמו, סיקור נרחב:
למראדונה יש יותר מ-250 שערים בליגה הספרדית, האיטלקית והארגנטינאית. הוא כבש גם 34 שערים בנבחרת ארגנטינה, כמה מהם מהמפורסמים ביותר שידע העולם. קשה לבחור, ודאי לא לדרג. עשרה מהשערים הגדולים ביותר של מספר 10 מובאים כאן בסדר כרונולוגי, מהקבוצה הראשונה ארחנטינוס ג'וניורס ועד השער האחרון בנבחרת.
1 צפייה בגלריה
דייגו מראדונה
דייגו מראדונה
מראדונה
(צילום: AP)

1980: ארחנטינוס ג'וניורס נגד בוקה ג'וניורס

מראדונה התחיל לשחק בארחנטינוס כבר בגיל 16, אבל למרות העלייה המהירה לגדולה היו עדיין כמה שלא הבינו מה צופן העתיד. שוער בוקה הוגו "אל לוקו" גאטי אמר על מראדונה בן ה-20 שהוא רק גמד שלא ייצא ממנו כלום. מראדונה הגיב בכדור חופשי מפתיע, כאשר מיד לאחר עבירה עליו סידר את הכדור ושלח אותו מזווית מפתיעה לחיבור הקורות הרחוק של אותו גאטי (השער בדקה 2:08 בסרטון).

1981: בוקה ג'וניורס נגד ריבר פלייט

אחרי השער מול בוקה, מראדונה עבר לשחק בצהוב-כחול ועבור בוקה אין יותר חשוב מאשר לנצח את ריבר. מראדונה לא רק ניצח, הוא השפיל. דייגו קיבל את הכדור במרכז הרחבה, הטעה את השוער בעזרת נגיעה קטנה ברגל שמאל, מצא שחקן נוסף על קו השער ושלח את הכדור לפינה כשהוא מסתכל לו ישר בעיניים. בהילוך החוזר מהזווית העליונה אפשר לראות שלמות של הטעיות גוף.

1983: ברצלונה נגד ריאל מדריד

מהסופר קלאסיקו הארגנטינאי אל הקלאסיקו הספרדי. בגיל 21 מראדונה קיבל את האישור לעזוב את ארגנטינה, חתם בברצלונה ובתום העונה ראשונה הוביל לאירוע נדיר כשכל הקהל בסנטיאגו ברנבאו, אצטדיונה של ריאל מדריד, קם ומחא לו כפיים. זה קרה בגמר גביע הליגה, אחרי שמראדונה הגיע לאחד על אחד מול השוער אגוסטין ועבר אותו תוך שמירה על שיווי משקל. ההמשך אמור להיות כדור בשער, אבל פתאום הגיע שחקן ריאל נוסף, חואן חוסה, וגלש במטרה לחסום את הבעיטה. מראדונה הטעה גם אותו וכבש.

1985: נאפולי נגד ורונה

שער בניצחון 0:5 הוא לא דרמטי כמו שערים גדולים אחרים, אבל הרגע המדהים הזה מציג היטב את הגאונות של מראדונה. האליל החדש של נאפולי קיבל כדור בערך במרחק 40 מטרים מהשער, כשהוא עם הגב להתקפה. מראדונה נגע בו פעם אחת, הסתובב ואחרי שהכדור פגע בדשא פעם נוספת שלח אותו מהאוויר לרשת מבלי שהשוער הבין מה עליו לעשות. שילוב נדיר של גאונות וטכניקה, ואחד השערים הזכורים ביותר לאוהדי נאפולי, שכבר התאהבו בארגנטינאי.

1985: נאפולי נגד יובנטוס

חודש אחרי המשחק מול ורונה הגיעה ההתאהבות לשיא שהפך את החיבור דייגו-נאפולי למיוחד. יובנטוס של מישל פלאטיני, אלופת אירופה, זו שמייצגת את הצפון העשיר מול אנשי נאפולי העניים – מולם כבש מראדונה את השער שהפך אותו רשמית לאגדה בעיר. נאפולי קיבלה בעיטה בלתי ישירה מתוך הרחבה. שחקני יובנטוס עמדו קרוב יחסית לכדור, ואלה של נאפולי התעצבנו שאינם עומדים במרחק מספק. מראדונה ביקש מהם לשחרר. "אל תדאגו, אני אבקיע בכל מקרה", הוא אמר - וכבש. לפני כמה שנים כתב: "עם השער הזה כבשתי את לבבות הנאפוליטנים". בתקשורת קראו לה "הבעיטה החופשית האלוהית".

1986: ארגנטינה נגד אנגליה

ואז הגיעה גם יד האלוהים. רבע גמר מונדיאל, אצטדיון אצטקה במקסיקו, נחשב למשחק המפורסם ביותר של כדורגלן כלשהו בהיסטוריה. מעטים השערים שזוכים לכינויים משלהם ובמשחק הזה מול אנגליה מראדונה דאג לשניים כאלה. הראשון הוא מעורר המחלוקת, זה שהפך לסמל בדיון האם צריך לעשות הכל כדי לנצח. מראדונה עלה לנגוח בכדור, אבל שלח אותו לרשת בעזרת היד, נגיעה שהשופט לא ראה. כשמראדונה נשאל על השער הוא אמר: "עזרה קטנה מהראש של מראדונה ועזרה קטנה מיד האלוהים".

1986: ארגנטינה נגד אנגליה

אותו משחק מול אנגליה הגיע ארבע שנים בלבד אחרי מלחמת פוקלנד בין המדינות, כך שהייתה לו משמעות רחבה הרבה יותר מכדורגל. ארבע דקות לאחר יד האלוהים הגיע השער הגדול בהיסטוריה של המשחק. קשה לתאר כל הטעיית גוף של מראדונה בשער הזה, צריך לראות אותו, אבל למי שלא מספיק לספור, מראדונה עבר חמישה שחקנים, פלוס את השוער פיטר שילטון, לפני שגלגל את הכדור לרשת. "במהלך 10 השניות האלה ו-10 נגיעות הכדור האלה, דייגו שינה את קו המחשבה שלו לגבי מה הלאה 100 פעמים", אמר החלוץ חורחה ולדאנו, "כי כך עובד גאון בפעולה". סקר פיפ"א בתחילת המילניום הנוכחי הכתיר את השער ל"שער המאה".

1986: ארגנטינה נגד בלגיה

כולם זוכרים את הצמד ברבע הגמר מול אנגליה, אבל אסור לרגע לשכוח שמראדונה כבש צמד גם בחצי הגמר נגד בלגיה, והשער השני הוא אולי לא "שער המאה", אבל סלאלום מרשים בפני עצמו. מראדונה קיבל את הכדור בערך 35 מטרים מהשער, עבר בין שלושה שחקנים בלגים, המשיך בשלוש נגיעות קלות בכדור ברגל שמאל, התגבר על שומר נוסף והקפיץ מעל השוער. בהתחשב במה שעשה שלושה ימים קודם לא מדובר באירוע מיוחד. מבלי להתחשב במה שעשה קודם - מדובר באחד המבצעים האישיים הגדולים שראינו במונדיאל.

1988: נאפולי נגד מילאן

למראדונה היו עוד חמש שנים של כדורגל איטלקי אחרי המונדיאל, ובתקופה הזו הוא רשם כמה שערים אדירים נגד מילאן וכמה שערים אדירים נגד לאציו, עד כדי כך שקשה לבחור מביניהם. שער אחד הוא אולי לא המרשים ביותר במבט ראשון, אבל ללא ספק המיוחד ביותר. מדובר בשער נגיחה מחוץ לרחבה. כן, נגיחה, לא בעיטה. שוער מילאן ג'ובאני גאלי יצא לכיוון מראדונה והשניים כמעט נפגשו, אבל הארגנטינאי הנמוך קיפץ לכדור ונגח אותו ממרחק 25 מטרים. ביצוע נדיר.

1994: ארגנטינה נגד יוון

חגיגת השער המפורסמת ביותר של מראדונה הגיעה אחרי הכיבוש האחרון שלו במדי הנבחרת, רגע לפני שנזרק מהמונדיאל בעקבות שימוש בסמים. הפעם, מראדונה כבש אחרי מבצע קבוצתי אדיר, במהלכו החליפו שחקני ארגנטינה שש מסירות מהירות, רובן בנגיעה אחת על שטח קטן. דייגו סיים בבעיטה אדירה לחיבורים מקצה הרחבה ורץ למצלמת הטלוויזיה תוך כדי שחרור שאגה מגרונו. תמונת החגיגה האחרונה שלו בנבחרת ארגנטינה.